۲۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۲۲
کد خبر: 85595223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری کنفرانس زنان ایران و ایتالیا با تمرکز بر گفت‌وگوهای فرهنگی و همکاری

لندن – ایرنا – کنفرانس "زنان ایران و ایتالیا با تمرکز بر گفت‌وگوهای فرهنگی و همکاری" با حضور حضور اساتید و صاحبنظران ایتالیایی و اساتید و کارآفرینان ایرانی در رم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این نشست به همت انجمن ایندیپندنت ایتالیا، به عنوان یک سازمان مردم نهاد ایتالیایی که در زمینه سیاست های حقوق بشری فعال است برگزار شد. انجمن ایندیپندنت هدف از برگزاری این کنفرانس را ارائه بستری برای تجزیه و تحلیل و مقایسه بین دو کشور ایتالیا و ایران معرفی کرد که از نظر فرهنگی، مذهبی و حکومتی بسیار متفاوت هستند. هدف دیگر نشست پاسخ به این پرسش‌ها بود که آیا واقعا زنان ایران همان گونه که در رسانه های غربی عنوان می کنند تحت ستم فرهنگ و مذهب قرار دارند؟ و آیا ارزش های مطرح شده، آزادی و برابری جنسیتی که در جوامع غربی در مورد آن صحبت می شود محقق شده اند؟ اگر شده اند تا چه حد؟

این رویداد شروع خود را با اشعاری در وصف زنان ایرانی توسط شاعره ایتالیایی خانم الیرابتا پاملا قرائت آغاز کرد و در ادامه فراتنچسکو لابونیا مدیر انجمن ایندیپندنت و دبیر کنفرانس طی سخنانی اظهار داشت: موضوع کنفرانس همان گونه که از عنوان آن مشخص است در باره فرهنگ هایی است که دارای ویژگی های متمایز هستند. فرهنگ مقوله ای نیست که بتوان یک نگاه کلی به آن داشت. همچنین مولفه ای نیست که نتوان آن را مورد مباحثه قرار داد. زن در فرهنگ جایگاه خاصی دارد.

وی افزود: کشور ما از شرایط بد سیاسی و از آمریکایی شدن رنج می‌برد. در اینجا نگاه ابزارگرایانه نسبت به زن وجود دارد.

مدیر انجمن ایندیپندنت با اشاره به اینکه فرهنگ، گفت‌وگو و همکاری، سه عنصر مهم در رابطه با زنان است افزود: فرهنگ در یک فضای سیاسی توسعه می یابد و مربوط به مفاهیمی مانند هویت، ملت و زبان است. استفاده ابزاری از بدن زنان نشان دهنده نقش ژئوپلیتیکی ایتالیا و وابستگی این کشور به اروپا و آمریکا می باشد.

وی ادامه داد: الگوی آمریکایی بر فرهنگ ایتالیا تاثیر گذاشته و به خلق بحران هویت انجامیده است. لذا مقایسه فرهنگ ها بسیار مهم است تا از این طریق بتوانیم به موقعیت خودمان پی ببریم.

فراتنچسکو لابونیا همچنین به سفرش به ایران به عنوان مهمان بزرگداشت مراسم ارتحال امام (ره) در سال جاری اشاره کرد و از مشاهدات عینی خود در مورد زنان با تنوع پوشش و رفتار محترمانه پلیس با آنان گفت.

سخنران بعدی خانم لیلیوزا آزارا استاد تاریخ معاصر و تاریخ زنان در دانشگاه "رم تره" رم طی سخنانی به «چالش های زنان در ایتالیا» پرداخت. او با اشاره به تاریخ مبارزات زنان برای دستیابی به حقوق خود اظهار داشت: در ایتالیا بعد از جنگ جهانی اول گام‌ها در حوزه حقوق زنان، به عنوان مثال برای حق رای و حق طلاق، به کندی پیش می رفت.

وی افزود: درست است که زنان در جنگ جهانی اول حتی در کارخانه‌های اسلحه سازی کار می کردند اما بعد از جنگ کم کم به خانه فرستاده شدند و درصد اشتغال آنها بسیار ناجیز شد. در دوره فاشیسم نقش آنها به همسر و مادر محدود شد. در این دوران نه نقشی از زنان وجود داشت و نه حقوق بشر مفهومی داشت.

این استاد دانشگاه رم ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم زنان در دوره مقاومت حضور پررنگی داشتند. ما زنان پارتیزان داشتیم. در قانون اساسی جدید ایتالیا در ماده سوم به برابری زن و مرد اشاره شده است. در دهه های بعد از جنگ جهانی مبارزات، جنبش ها و تلاش هایی برای احقاق حقوق زنان وجود داشت.

وی در ادامه به موضوع فمینیسم اشاره کرد و آن را دارای مفهومی پیچیده معرفی کرد. او گفت: فمنیسم گاهی خیلی رادیکال و گاهی از معنا تهی می شود.

آزارا در پایان با اظهار تاسف بیان داشت: در دوران معاصر نیز شاهد نابرابری حقوق زنان هستیم. چه در محیط کاری چه در زمینه بهداشت زنان دارای حقوق برابر با مردها نیستند و در صورتی که یک شرکت با مشکلات مالی روبرو شود، زنان اولین افرادی هستند که اخراج می شوند.

هانیه ترکیان استاد معارف اسلامی و تحلیلگر ژئوپلیتیک ایرانی مقیم ایتالیا نیز سخنانی را درباره جایگاه زن در اسلام؛ سنت و مدرنیته با تمرکز خاص بر ایران ارائه و عنوان کرد: مساله ایران خیلی مهم است، چرا که اینجا بحث درباره ایران تابو محسوب می‌شود. می‌خواهم روایت متفاوتی از ایران ارائه دهم. نقش زنان در جامعه باید هم سنتی باشد و هم مدرن. در واقع توضیح اصطلاحات سنتی و مدرن بسیار دشوار است. نمی توان گفت سنتی بهتر است یا مدرن. ولی مدل الهام گرفته از مذهب کاملتر و ایده آل در جامعه است.

وی ادامه داد: زنان و مردان با هم متفاوت هستند ولی این تفاوت نباید به گونه‌ای باشد که تعریف از یکی حمله به دیگری باشد. این دو جنس با ویژگی های متفاوت خلق شده اند. نقش مرد و زن می تواند مکمل هم باشد. با هم می توانند یک جامعه بهتر بسازند بدون برتری بر یکدیگر. فشار به زنان برای برابری با مردان بسیار مخرب است. نقش هر یک از آنها بر اساس خلقت و پتانسیل های آنها تعریف شده است.

ترکیان با بیان اینکه «نقش زنان در جامعه ایران قطعی و تعیین کننده است» افزود: بعد از سقوط شاه این نقش پررنگ شد و از طریق انقلاب، زنان را برای حضور در جامعه و برعهده گرفتن نقش تشویق کرد.

وی گفت: برخی از آمارها نشانگر رشد نقش زنان در دانشگاه ها، امید زندگی، بازار کار، ورزش...در ایران است که تفاوت های چشمگیری با قبل از اتقلاب دارد. نقش زن در جامعه غیر قابل جایگزینی است و مردان نمی توانند برعهده بگیرند

این تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک ادامه داد: لازم است که زنان به حقوق بیشتری دست یابند اما این که در جهان غرب زنان تلاش‌های زیادی به خرج می دهند تا خود را به جایگاه مردها برسانند کاملا اشتباه است. اکثریت جنبش‌هایی که با هدف حمایت از زنان در جهان غرب به وجود آمدند، به اشاعه روایتی همچون تبدیل زن به مرد یعنی دستیابی به آزادی مطلق. به عبارت دیگر، صرفاً زنانی که جای مرد ها را می‌گیرند، حس آزادی می کنند. اما واقعیت این است که زنان و مردها تکمیل کننده یکدیگر هستند و به همین دلیل باید متفاوت باشند.

وی گفت: الگوی مذهبی به زنان کمک می کند تا از استعداد خود استفاده کنند و بهره ببرند. الگوی غربی باعث می شود که زنان به جنبه های ظاهری اهمیت بدهند و استعداد خود را در نظر نگیرند.

سخنران بعدی آنا والوو استاد حقوق اتحادیه اروپا در دانشکده علوم اقتصادی و حقوقی دانشگاه سیسیل بود که طی سخنانی با عنوان (برقع) نامرئی زنان غربی، مبارزه برای جوانی و زیبایی ابدی، گفت: جامعه غربی مدلی از آزادی و پیشرفت زنان را ارائه می دهد اما در واقعیت این یک ماسکی از آزادی است. کالاسازی از زنان در بخش های مختلف یک واقعیت است و آزادی جنسی آزادی محسوب نمی شود.

وی افزود: زنان غربی یک برقع نامرئی دارند، زیرا مجبور هستند قوانین غیر رسمی مربوط به جنبه‌های ظاهری را رعایت کنند. ذهنیت غربی با تاکید بر اهمیت بدن و جنبه‌های ظاهری اثرات منفی روانی به جای می‌گذارد و موجب کاهش اعتماد به نفس زنان می شود.

والوو با بیان اینکه «جامعه غربی نیاز به تغییرات عمده ای در سطح فرهنگی دارد، به گونه ای که زنان خود را از این دام رها سازند» افزود: در جهان غرب، ارزیابی ارزش یک زن بستگی به بدن او دارد. افزون بر آن، این رویکرد به تلاش های زنان برای متحد ماندن لطمه می زند و باعث می شود که هیچگونه همبستگی وجود نداشته باشند. زنان برای دستیابی به مناصب مهم به رقابت می پردازند و از همدیگر حمایت نمی کنند.

در ادامه خانم ویلما جینولا عضو انجمن ایندیپنتدنت موضوع سخنرانی خود را به « مفهوم مبهم آزادی»اختصاص داد و بیان کرد که آزادی در غرب مطلق است اما با توجه به سیاست‌های دولت تغییر می کند.

وی گفت: آزادی بدون محدودیت در غرب در رده نخست قرار دارد. رقابت در آزادی گام بعدی است که در ادامه به ازادی اقتصادی تبدیل می شود. آزادی اقتصادی هم به رقابت در مصرف گرایی تبدیل می شود.

عضو انجمن ایندیپنتدنت با بیان اینکه «آزادی بدون محدودیت در روابط جنسی، مصرف مواد مخدر و روابط در این چرخه تعریف می شود» افزود: مفهوم آزادی مطلق بسیار خطرناک است، چرا که به حق مردم برای تعیین سرنوشت خود لطمه می زند.

مرجان هوشیار مدیر عامل شرکت بازرگانی نگین تجارت فردوس، رییس و موسس انجمن صنفی کارفرمایی زنان فعال اقتصادی ساختمان در ایران، سخنران بعدی بود که به شکل ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشت.

عنوان سخنرانی خانم هوشیار جایگاه امروز زن ایرانی در علم و اقتصاد، بود که پس از معرفی خود و شرکتی که مدیریت آن را به عهده دارد بیان کرد: همانند سایر جوامع، زنان در ایران نیز پیشرفت های معناداری در زمینه علم داشته اند و موفق به کسب آگاهی علمی و مهارت های بیشتر در این زمینه شده اند.

وی افزود: در ۵۰ سال اخیر، تعداد زنانی که در سراسر جهان مدرک رشته کارشناسی را اخذ و نقش مدیریتی و علمی ایفا کرده اند، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اما در ایران، برعکس آنچه که در رسانه‌ها نشان می‌دهند، زنان نه تنها دارای حقوق برابر با مردان هستند بلکه از حمایت همسر، پدر و برادرشان برخوردار هستند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی نگین تجارت فردوس ادامه داد: در ایران، یک سازمان کارگری زنان داریم که کارگران زن دارای حقوقی برابر با مردها هستند. دولت و نهادها از زنان مشغول در زمینه تجارت حمایت می کنند. در دولت جدید ایران، زنان موفق به دستیابی به مناصب کلیدی مانند وزیر و معاونین رییس جمهوری، مشاور رئیس جمهوری و به ایفای نقش مدیریتیشده اند. تعداد زنان دانشجو و استاد دانشگاه در بعضی از رشته های آکادمیک از تعداد مردها بیشتر است. علاوه بر این، سازمان ها و مراکز خیریه تحت مدیریت زنان افزایش قابل توجهی پیدا کرده اند.

وی با بیان این مطالب نتیجه گرفت: زنان می توانند جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند!

آخرین سخنران مشکات اسدی مدیر عامل گروه کسب و کارهای نوین بود که او نیز به شکل ویدیو کنفرانس در این کنفرانس حضور داشت.

وی طی سخنانی با عنوان چالش ها و فرصت های زنان در کسب و کارهای فناوری در ایران، پس از معرفی خود و شرکتش، اظهار داشت: گروه کسب و کارهای نوین در حوزه هوشنمندسازی صنعتی فعالیت می کند و زیر مجموعه هلدینگی فعال در بخش معدنی و صنعت معدن قرار دارد. وظیفه ما در اینجا هوشمندسازی زنجیره مواد معدنی و اضافه کردن ارزش افزوده به آن است.

وی در ادامه به چالش ها و فرصت های موجود در کسب و کارهای نوآورانه صحبت نمود و اظهار داشت: چالش ‌های اصلی که زنان ایرانی برای ورود به بازار کار با آن ‌ها مواجه هستند، با وجود دستیابی به شاخصی نزدیک به برابری جنسیتی در حوزه آموزش عالی، ممکن است شامل موارد زیر باشد: سیاست‌ های دولت، فرهنگ عمومی؛ و تحریم‌های اقتصادی طولانی‌مدت که در سال‌های اخیر تأثیر زیادی گذاشته‌اند.

مدیر عامل گروه کسب و کارهای نوین عنوان کرد: در زمینه سیاست‌های دولتی، چه در کسب ‌و کارها و چه در سطح کلی، چالش اصلی بی‌طرفی افرادی است که تصمیم‌گیری می‌کنند و تلاش نمی‌کنند تا تعادل مثبتی به نفع حضور زنان در اقتصاد ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در مورد فرهنگ عمومی، علاوه بر شباهت‌های جهانی در مسائل مرتبط، در ایران تفکری رایج وجود دارد که مرد را به عنوان حامی اصلی اقتصادی خانواده می‌بیند و به همین دلیل منابع خانواده بیشتر به پسران اختصاص داده می‌شود تا پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند کسب‌وکار خود را راه ‌اندازی کنند.

اسدی گفت: موضوع تحریم‌های اقتصادی پایدار شامل بحث ما نیست، اما اثرات منفی این تحریم‌ها بر اقتصاد TCI ایران غیرقابل انکار است و در نتیجه این زنان هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند زیرا شکننده‌ترین بخش این اقتصادها هستند.

او سخنان خود را اینگونه به پایان برد: در مجموع، زمانی که می‌خواهیم در باره موضوعات مرتبط با زنان صحبت کنیم، باید با این اصل شروع کنیم که زنان ۵۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به شدت به منابع انسانی متخصص و کارآزموده نیازمند است. اگر کشورها تصمیم بگیرند سهم تجارت دیجیتال و به تبع آن اقتصاد دیجیتال را در تولید ناخالص داخلی (GDP) خود افزایش دهند، مجبور خواهند بود بر پتانسیل زنان فعال، جوان و متخصص جامعه تمرکز کنند تا تلاش‌ های آن‌ ها به افزایش سهم دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha