تخریب یک مدرسه در آستانه سال تحصیلی در بوشهر+ فیلم

بوشهر- ایرنا- تخریب مدرسه دولتی عصمت در شهر بوشهر در آستانه سال تحصیلی مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد کرده که مسئولان مرتبط در این خصوص توضیحاتی دادند.

به گزارش ایرنا؛ از روز گذشته ویدئویی در شبکه های مجازی به شکل گسترده ای در حال انتشار است که از تخریب یک مدرسه در شهر بوشهر خبر می داد.

بر اساس این گزارش، عبدالرحمن پرتوی سنگی که سال ها مسئولیت تدریس، مدیریت مدارس و مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز را در اختیار دارد در حالی که در این مدرسه حاضر شده روبرو دوربین یک فعال اجتماعی عنوان می کند: در عمر ۶۴ ساله اش که بخش عمده ای را صرف موضوع تعلیم و تربیت کرده سراغ ندارد که فردی به شکل گستاخانه اقدام به تخریب یک مدرسه کند.

مسئولان استان در جیران مشکلات مدرسه عصمت بودند

وی در این ویدئو اعلام می کند : تمامی مسئولان سیاسی و قضایی استان در جریان این مدرسه بوده اما مشخص نیست چرا جلوی این فرد گرفته نمی شود تا با آبروی و حیثیت نظام بازی کند.

پرتوی سنگی خواسته خود را از مسئولان استان این گونه بیان می کند: به داد مردم و آموزش و پرورش برسید.

مدرسه قابلیت استفاده ندارد

یک منبع رسمی که خواست نامش قید نشود، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این مدرسه برای چند سال در اختیار یکی از مدیران اسبق آموزش و پرورش استان بوده که از طریق آموزش و پرورش برای فعالیت های آموزشی در اختیار قرار گرفته بود.

وی افزود: پس از این که اداره کل اوقاف و امور خیریه از آموزش و پرورش این مدرسه که اعیان و عرصه آن وقفی بوده را از آموزش و پرورش مطالبه می کند طی فرایندی این مدرسه از ید مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خارج شده اما آموزش و پرورش اقدامی برای تحویل آن به اوقاف به دلیل نیاز مبرم به فضای آموزشی انجام نمی دهد.

بیشتر بخوانید

استان بوشهر ۱۷۰۰ کلاس درس تخریبی دارد

یکهزار و ۷۱۱ کلاس درس تخریبی در استان بوشهر وجود دارد

بوشهر با مشکل کمبود جدی فضای آموزشی روبرو است

این منبع رسمی اعلام کرد: این موضوع اگر چه سر از محاکم قضایی در آورده اما سیستم قضایی استان نیز برای رفع مشکل طرفین را به خویشتن داری تا اتخاذ یک تصمیم قانونی دعوت می کند.

وی ادامه داد: با تعویض قفل‌های ورودی مدرسه توسط اوقاف و در حالی که پیش بینی می شد این موضوع به شکل مسالمت آمیزی رفع و رجوع شود، در ساعات شبانه روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه بخش های عمده ای از این مدرسه تخریب می شود به گونه ای که دیگر قابلیت استفاده ندارد.

بررسی های ایرنا از آموزش و پرورش شهرستان بوشهر نشان می دهد که مدرسه عصمت بوشهر که در یکی از محلات کم برخوردار این شهر قرار دارد برای سال جدید تحصیلی اقدام به نام نویسی از ۲۰۰ دانش آموز کرده است.

تخریب مدرسه عصمت مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد کرده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در خصوص تخریب شبانه این واحد آموزشی به ایرنا گفت: قرار است بعد از ظهر امروز در جلسه ای که با حضور مسئولان ارشد استان گرفته می شود در این خصوص نتیجه گیری شود.

علی موحد افزود: طبیعی است که این مدرسه برای سال تحصیلی جدید آماده می شد و با تخریب بخشی از آن مشکلاتی برای دانش آموزان ایجاد شده است.

تخریب یک مدرسه در آستانه سال تحصیلی در بوشهر+ فیلم

وی ادامه داد: مبنای ما این بود که بدون هیاهو و در فضایی آرام کشل ایجاد شده را برطرف کنیم اما اگر امروز بعد از ظرهر به نتیجه ای نرسیدیم، اطلاعات موجود را به شکل شفاف در اختیار مردم قرار می دهیم.

آموزش و پرورش تخلف کرده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همگان می دانند موقوفات صدقه جاریه و حق الناس بوده و والاترین جایگاه نزد خداوند متعال ، احکام ، دین و قانون دارد و عدم حفاظت صحیح از موقوفات مردم را نسبت به فریضه وقف بدبین می‌ کند.

حجت الاسلام محمد رضا اسماعیل پور افزود: ملک موقوفه مورد نظر دارای سند ثبتی بوده و عرصه ملک و اعیان متعلق به موقوفه آل عصفور است.

وی ادامه داد: این فضای آموزشی قدیمی با قدمت ۴۰ ساله ناایمن بود و به‌ دلیل اختلافات حقوقی در زمینه کاربری مدرسه و اجرایی نشدن نیت واقف و بازگشت این مکان به مجموعه اوقاف و امور خیریه استان بوشهر تصمیم‌ گیری گردید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر عنوان کرد: طی این چندین سال که آموزش و پرورش ملک موقوفه را مازاد نیاز اعلام داشته هیچ هزینه ای برای نگهداشت مال موقوفه تخصیص داده نشده و ملک موقوفه در شرف تخریب و ایجاد خطر برای استفاده کنندگان بوده است.

اسماعیل پور بیان کرد: آموزش و پرورش حتی اجاره ملک موقوفه را که باید در جهت نیت وقف کننده خرج می شده و جایگاه شرعی داشته تصاحب کرده و از هزینه کرد آن جهت نگهداری بنای موقوفه نیز خودداری کرده است.

وی بیان کرد: در پی طرح این موارد در مراجع قضایی، ضمن اعلام بی حقی آموزش و پرورش در ادامه این تصرفات غیر قانونی و غیر شرعی آراء متعددی صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: در پی این دعواهای حقوقی جهت رعایت مصلحت موقوفه ، بویژه در ۶ ماهه اخیر جلسات متعدد در دادگستری و سازمان اوقاف با حضور مسئولین امر، به خصوص رییس حال حاضر آموزش و پرورش برگزار و منجر به اخذ تصمیمات لازم اجراء مبنی به برگشت ملک به اوقاف شده است.

اسماعیل پور یادآور شد: آموزش و پرورش باتوجه به تخلفات ساختمانی عدیده ای که در املاک موقوفه داشته جرائم سنگین چند ده میلیاردی متوجه موقوفه کرده که در حال پیگیری توسط سازمان اوقاف است.

وی بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس استان ساختمان این مدرسه «عصمت یا رسالت سابق» تخریبی و ناایمن اعلام کرده که بدین اساس استفاده از این ملک خطرات جانی و غیرقابل جبران برای دانش آموزان عزیز خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر یادآور شد: باتوجه به تخریبی بودن ملک، اجاره دادن و اجاره گرفتن ملک خلاف قانون بوده که تبعات سنگینی برای مالک موقوفه و مستاجر در پی خواهد داشت .

اسماعیل پور عنوان کرد: متولی موقوفه باتوجه به کاربری آموزشی ملک قصد دارد در بالاترین سطح و کیفیت و استانداردها با مشارکت خیرین گرانقدر با رعایت منافع موقوفه نسبت به ایجاد فضای آموزشی در شان و منزلت مردم شریف شهر بوشهر اقدام کند که طی ۶ ماه اخیر مقدمات آن انجام شده و خیرین گرانقدر درصدد بازسازی هر چه سریعتر موقوفه و بازگشت خدمت رسانی این موقوفه به مردم شریف شهر بوشهر می باشند.

وی ادامه داد: تخلفات صورت گرفته در مسیر جلوگیری از خدمات رسانی سازمان اوقاف از جمله سو استفاده از رسانه و فضای مجازی در جهت تشویش اذهان عمومی ، استیفای ناروا از مال موقوفه ، تهمت و افترا در حال پیگیری بوده که مسببین امر می بایست پاسخگو باشند.

تخریب مدرسه مورد تایید نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اختلاف نظر ادارات کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان سبب مشکل تخریب یک واحد آموزشی در شهر بوشهر شده که مورد تایید نیست.

مهدی عابدی افزود: ادارات دولتی در صورتی که در موضوعی دچار مشکل شدند نباید این گونه رفتار کنند که ذهن جامعه مشوش شود.

وی ادامه داد: این ملک وقفی اگر چه از سال های اولیه پس از انقلاب در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته بود اما به دلیل کمبود فضای آموزشی، آموزش و پرورش با درخواست اداره کل اوقاف و امورخیریه استان برای تحویل به این سازمان خیریه موافقت نکرد و موضوع بدین گونه پیش رفت که منطقی به نظر نمی رسد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بوشهر بیان کرد: امروز بعد از ظهر در جلسه ای ویژه ای در این خصوص تصمیم گیری می شود.

نتیجه گیری

ایجاد اختلاف بین دستگاه های اجرایی بر سر موضوعات مرتبط با همدیگر اجتناب‌ناپذیر است اما کشاندن این اختلافات به جامعه نه تنها مشکل را رفع نمی کند بلکه با فضاسازی هایی که گاهی توسط رسانه های معاند انجام می شود زمینه ساز ایجاد بدبینی به دستگاه های اجرایی را فراهم می کند.

با توجه به تاکیدات دولت برای رفع اختلاف سازمان ها در فضایی دوستانه و داخلی، این نوع عکس العمل ها که می تواند زمینه ساز پریشانی افکار عمومی شود، چندان شایسته نیست و نیاز است قانون در این بین فصل الخطاب قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha