۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85595828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پشیمانی دبیرکل ناتو از بی‌توجهی به نیازهای دفاعی اوکراین

تهران- ایرنا- همزمان با هشدارهای روسیه نسبت به درگیر شدن مستقیم ناتو در جنگ اوکراین، دبیرکل این نهاد نظامی تاکید کرد ناتو می‌توانست پیش از تهاجم روسیه، اقدام بیشتری در تسلیح کی‌یف و جلوگیری از جنگ انجام دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از مصاحبه ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با هفته‌نامه آلمانی «فاس» (FAS) نوشت: ما در حال حاضر تجهیزات نظامی (مورد نیاز اوکراین) را برای جنگ فراهم می‌کنیم. آن زمان می‌توانستیم تجهیزات نظامی (مورد نیاز اوکراین) را برای جلوگیری از جنگ فراهم کنیم.

به نوشته رویترز، اشاره استولتنبرگ به بی میلی ناتو برای ارائه تسلیحات درخواستی کی‌یف به دلیل ترس از تشدید تنش‌ها با مسکو پیش از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین است.

استولتنبرگ، نخست وزیر پیشین نروژ، پس از ۱۰ سال در ماه اکتبر از دبیرکلی ناتو کناره‌گیری می‌کند. مارک روته نخست وزیر پیشین هلند، در ماه ژوئن به عنوان رئیس بعدی این سازمان انتخاب شد.

استولتنبرگ در این مصاحبه گفت که پایان جنگ در اوکراین تنها پشت میز مذاکره محقق خواهد شد.

وی گفت: برای پایان دادن به این جنگ، باید دوباره با روسیه گفت‌وگو کرد. اما این مذاکره باید بر مبنای قدرت اوکراین باشد.

استولتنبرگ تایید نکرد که پس از خروج از ناتو، ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را از کریستوف هوسگن دیپلمات آلمانی تحویل خواهد گرفت. او به فاس گفت که «گزینه های زیادی» در دست بررسی داشته و در اسلو اقامت خواهد کرد.

تارنمای پولیتیکو دیروز (۲۳ شهریور) خبر داده بود که استولتنبرگ رئیس جدید کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC) خواهد شد.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل دیروز جمعه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل گفت: اگر کشورهای عضو ناتو به اوکراین اجازه دهند از سلاح‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند، این به معنای جنگ مستقیم با روسیه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در اظهاراتی با بیان اینکه ارائه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهدافی در خاک ما به منزله مشارکت مستقیم کشورهای عضو ناتو در جنگ علیه روسیه است، تاکید کرد: این موضوع ماهیت درگیری را به گونه قابل توجهی تغییر خواهد داد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیروز جمعه تاکید کرد، حتی اگر قدرت‌های غربی به اوکراین مجوز آزادی بیشتری در استفاده از تسلیحات دوربرد آن‌ها علیه روسیه بدهند، برلین موشک‌های دوربرد در اختیار کی‌یف قرار نخواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین ماه‌هاست که از متحدانش خواسته است تا به کی‌یف اجازه دهند موشک‌های غربی از جمله موشک‌های آمریکایی و موشک‌های موسوم به سایه‌های طوفان ساخت انگلیس را به عمق خاک روسیه شلیک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha