ماجرای تجاوز به حریم بخشی از بلاد شاپور دهدشت + پاسخ مسئولان

یاسوج - ایرنا - انتشار تصاویری از انجام حفاری و لوله گذاری شبکه آب و فاضلاب در بافت تاریخی دهدشت مشهور به بلادشاپور نگرانی دوستداران تاریخ و تمدن ایران کهن را در پی داشت که البته مسئولان میراث فرهنگی و مدیر پایگاه این بافت تاریخی در این باره نیز توضیحات لازم را ارایه داد.

به گزارش ایرنا، براساس این تصاویر که یکی از پایگاه های حبری محلی در کهگیلویه وبویراحمد منتشر کرده در عرصه شماره ۲ شهر تاریخی دهدشت حفاری و لوله گذاری شبکه آب صورت گرفته است.

در طرح بازنگری تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر تاریخی دهدشت که در سال ۱۴۰۰ انجام گرفته محدوده عرصه با ضوابط حفاظتی مشخص برای صیانت از این شهر تاریخی تعریف شده است.

براساس این طرح عرصه شماره یک بناها و آثار معماری درون حصار دفاعی شهر تاریخی را در بر می‌گیرد و عرصه شماره ۲، آثار معماری و گورستان واقع در ارتفاعات جنوبی را شامل می‌شود.

در این عملیات شبکه گذاری لوله های آب آشامیدنی که با هدف اتصال ۲ منبع ذخیره آب شهر دهدشت انجام شده،حفاری هایی با ارتفاع سه متر صورت گرفته است.

پاسخ مسوولان به نگرانی های دوستداران تاریخ کهن و بلاد شاپور

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر دهدشت در واکنش به این خبر با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت های آب آشامیدنی برای ساکنان شهر دهدشت گفت:براساس مصوبه شورای تامین و توافق میان مسوولان (سال ۱۳۹۶)،مجوز حفاری و لوله گذاری در حریم شماره چهار بافت تاریخی دهدشت صادر شده است.

تجاوز به حریم بخشی از بلادشاپور دهدشت و نگرانی دوستداران تاریخ و تمدن

اسفندیار اباب تاکید کرد:طبق قانون نگهداری از بناهای تاریخی برای حریم های شماره چهار ساخت و ساز ،ایجاد دکل های ماهواره ای و یا استخراج معادن ممنوع است.

وی تاکید کرد: براساس این قانون ساخت و ساز در حریم شماره چهار بافت های تاریخی به علت برهم زدن سیمای بصری ممنوع است و درباره حفاری برای احداث شبکه آب محدودیتی مطرح نشده است.

بافت تاریخی دهدشت را بهتر بشناسیم

بافت قدیمی دهدشت یا بلادشاپور که با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این منطقه به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است که احیای آن افزون بر اهمیت آن برای حفظ هویت ایرانی می تواند به شکوفایی ظرفیت های گردشگری این شهرستان کمک کند.

تجاوز به حریم بخشی از بلادشاپور دهدشت و نگرانی دوستداران تاریخ و تمدن

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است،این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده ‎اند..

وجود بیش از ۲ هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از شکوه تمدن ایرانی در بافت تاریخی دهدشت است به طوری که در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه حیات شهر تاریخی دهدشت به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha