ستاره اسکندری: دچار جادوی بلوچستان شدم/ «مچ مدگ» چکیده فرهنگ یک استان است

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده نمایش «مچ مدگ» با بیان اینکه دچار جادوی بلوچستان شده است، گفت: همکاران من در این تئاتر در شرایط سخت، چکیده فرهنگ‌ اقوام سیستان و بلوچستان را در قالب یک قصه روایت کرده‌اند. 

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نشست خبری نمایش «مچ مدگ» شنبه -۲۴شهریور- با حضور ستاره اسکندری تهیه‌کننده و صادق سهرابی کارگردان در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

«مچ مدگ» به کارگردانی صادق سهرابی از ۲۵ شهریور به مدت ۶ شب در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. داستان «مچ مدگ» درباره حمله ملخ ها به مزارع بلوچ هاست. این نمایش در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و کاری از هنرمندان بلوچ است.

سیستان و بلوچستان فرهنگ غنی دارد

ستاره اسکندری در ابتدای این نشست گفت: علت حضور من در کنار دوستان بلوچ به خاطر مسئولیت فرهنگی، و اجتماعی است. سال‌ها تهیه‌کننده تئاتر بودم و الان فکر کردم شاید بتوانم پل ارتباطی درستی بین استان سیستان و بلوچستان و تهران باشم.

وی با بیان اینکه مدیریت‌ها به استعدادهای شهرستانی توجهی ندارند، اظهار داشت: اولین آشنایی من با بلوچستان به واسطه جشنواره مد و لباس بود. من این قوم شریف را نمی‌شناختم. متاسفانه ادبیات و سینمای ما ترور و فقر و قاچاق را از این استان منعکس کرده است. ولی سیستان و بلوچستان یک فرهنگ غنی دارد.

اقوام بخشی از هویت ایران هستند

اسکندری افزود: فیلم «خورشید آن ماه» را برای اولین بار به زبان بلوچی ساختم. این فیلم در جشنواره‌های مختلف دنیا خیلی خوب دیده شد. دوستان تئاتر «مچ مدگ» نیز در شرایط سخت چکیده فرهنگ‌شان را در قالب یک قصه روایت کرده‌اند. امیدوارم تئاتر واسطه‌ای برای شناخت این فرهنگ باشد. من با سرِ افراشته از رسانه‌ها می‌خواهم فرهنگ بلوچستان را معرفی کنند. چون اقوام بخشی از هویت ایران هستند.

تهیه‌کننده تئاتر «مچ مدگ» تاکید کرد: هدف ما بیدار کردن اهل فرهنگ است که ما باید سهم مسئولیت اجتماعی‌مان را ادا کنیم. اگر بخواهیم منتظر سیاستگذاران باشیم راه به جایی نمی‌بریم.

در همه شهرهای ایران فرهنگ کتابخوانی در حال فراموشی و از بین رفت است، کودک از طریق کتاب تخیل و رویاپردازی می‌کند. قدم بعدی همه ما امیدوارم در جهت ایجاد کتابخانه‌های سیار باشد.

وی با بیان اینکه تئاتر دغدغه اهالی سیاست نیست، گفت: ما سال‌هاست دانشجوی تئاتر می‌پذیریم. بدون این که سالنی برای اجرا داشته باشند. در گذشته تئاترهای تهران موظف بودند در شهرستان‌ها اجرا داشته باشند. اما الان این اتفاق نمی‌افتد. من از حمید نیلی سرپرست مجموعه تئاتر شهر سپاسگزارم که با ما همراهی داشتند. اما به شدت به سیاستگذاری تئاتر معترض هستم.

مردم فرهنگ واقعی قوم شریف بلوچ را ببینند

اسکندری در پاسخ به سوالی درباره جذابیت‌های سریال با توجه به غیبت چهره‌ها در این اثر گفت: دیدن یک چهره اتفاق گذری و عبوری است، ولی شناخت فرهنگ یک قوم اتفاق بزرگ‌تری است. حضور تماشاگر برای من بی‌اهمیت نیست. اما این حضور به چه قیمتی باید اتفاق بیفتد؟ نفس تماشاگر به گروه اجرایی انرژی می‌بخشد. من دعوت می‌کنم که مردم فرهنگ واقعی یک قوم شریف را ببینند. من امیدوارم که دوستان تئاتر شهر امثال این اجراها را تکرار کنند. رسالت رسانه انعکاس آن چیزی است که کیفیت دارد.

اسکندری ادامه داد: در همه جای جهان چهره‌ها جذاب هستند. مسأله این است که چطور ارزش‌ها جابه‌جا شده است. در این نمایش شاخصه های فرهنگی استان مثل رقص و لباس و موسیقی وجود دارد. مرکزنشینان با بخشی از فرهنگ واقعی این استان آشنا می‌شوند. خیلی خوب است که یک زمانی را در طول سال به تئاترهای خارج از مرکز اختصاص بدهند.

دغدغه اجرای عمومی داشتیم

صادق سهرابی کارگردان نمایش در این نشست، گفت: از روز اول دغدغه اجرای عمومی داشتم. مردم این نمونه کار را هم از سیستان و بلوچستان ببینند که جایش خالی است. این نمایش را یک هفته در چابهار اجرا کردیم. اگر ستاره اسکندری نبود، هیچ مدیری شرایط اجرا در تهران را آماده نمی‌کرد.

نصیراحمد ملازهی، نویسنده نمایش در این نشست تاکید کرد: ملخ، یکی از بزرگترین آفت‌های کشاورزان و نخل‌داران بلوچ است. ملخ می‌تواند هر گونه مهاجمی باشد که به داشته‌های ملت حمله می‌کند. نمایش از جایی شروع می‌شود که ملخ آسمان بلوچستان را سیاه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha