رونمایی از سه خدمت جدید شهرداری تهران در حوزه تکریم شهروندان

تهران بزرگ - ایرنا - رییس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران از رونمایی سه خدمت جدید شهرداری تهران در حوزه تکریم شهروندان شامل شناسه سازمانی کارکنان شهرداری تهران، سامانه سوالات متداول و کلینیک مشاوره شهروندی خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی الفت‌پور عصر شنبه در یکصد و چهل و دومین رویداد امید و افتخار با اعلام اتمام پیاده‌سازی پروژه شناسه معرفی سازمانی کارکنان شهرداری تهران در قالب QR CODE تهران ۳۶۰ درجه در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: با توجه به لزوم چابکی سازمان، همچنین پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، نظارت عمومی و دریافت داده‌های شهروندان، ساده تر و کم هزینه‌تر از گذشته شده است.

وی افزود: در این راستا دبیرخانه تکریم ارباب رجوع نیز از نظرسنجی‌های سنتی عبور کرده و پروژه شناسه معرفی سازمانی کارکنان شهرداری تهران در قالب QR CODE (تهران۳۶۰ درجه) را از طریق اخذ نظرات شهروندان در راستای افزایش تعلق سازمانی کارکنان و ارائه خدمات بهتر و بهبود فرایندها با هدف ارتقای رضایت شهروندان و مراجعین، پیاده‌سازی کرده است.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری، اجرای طرح QR کد را روشی مناسب برای سهولت دسترسی شهروندان برای اعلام نظرات‌شان به مدیریت شهری دانست و اضافه کرد: افزایش پیچیدگی و چندبعدی شدن مسائل باعث شده است، سازمان‌ها بیشتر از گذشته خود را نیازمند به مشارکت شهروندان و بهره‌مندی از نظرات آن‌ها و افزایش نوآوری ببینند.

وی با تاکید بر مثبت و موثر بودن این پروژه در جهت حرکت به سمت سازمان هوشمند و مشارکت‌پذیر، ادامه داد: این پروژه با هدف اعتماد سازی برای عموم و ایجاد حس خود کنترلی برای کارکنان، شکل‌گیری بانک اطلاعات یکپارچه، جامع و به‌روز از کارکنان، بهبود فرایندهای انجام کار، پایش مستمر و با کمترین خطا و هزینه از رضایت شهروندان و مراجعان و پیشگامی در حرکت به سمت سازمان هوشمند و دولت موبایلی «M- Government» اجرا شده است.

رونمایی از سامانه سوالات پرتکرار

الفت‌پور هدف از راه‌اندازی سامانه سؤالات پرتکرار (FAQ) را ارائه منبعی آسان و سریع به شهروندان برای پاسخ به سؤالاتشان در حوزه مدیریت شهری اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر این، سامانه سوالات پرتکرار به رفع ابهامات شهروندان کمک می‌کند و راهی مناسب جهت دستیابی و ارتباط با مخاطبان است.

وی با اشاره به دسته‌بندی و طبقه‌بندی سوالات در حوزه‌های تخصصی گفت: سؤالات پرتکرار در حوزه‌های «خدمات شهری و محیط زیست»، «حمل و نقل و ترافیک»، «فنی و عمرانی»، «مالی و اقتصادی شهر»، «امور اجتماعی و فرهنگی»، «مدیریت بحران»، «برنامه‌ریزی و توسعه شهری»، «شهرسازی و معماری» و «حوزه شهردار» طبقه‌بندی شده‌ که هر کدام از آنها زیر موضوعات خاص خود را دارند.

الفت‌پور با اشاره به بسترهای دسترسی به سامانه FAQ، گفت: این سامانه در اپلیکیشن‌های شهری از جمله شهرزاد جهت رفع ابهامات و نیازهای شهروندان و آشنایی بیشتر با مدیریت شهری تهران قابلیت دسترسی دارد.

کلینیک مشاوره شهری شهرداری تهران

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری راه اندازی کلینیک مشاوره شهری شهرداری تهران را اقدامی در راستای اجرای سیاست اول از سیاست‌های دوازده‌گانه شهردار تهران مبنی بر مردمی‌سازی اداره امور شهر دانست و گفت: این کلیکنیک با هدف تکریم ارباب‌رجوع، پاسخ‌دهی برخط، صرفه‌جویی در هزینه و زمان شهروندان راه اندازی شد.

به گفته این مدیر شهری، در فاز اول و به‌صورت پایلوت، خبرگان و افراد متخصص از حوزه شهرسازی و معماری شناسایی شده و با در نظر گرفتن شیفت بندی روزانه، تلفن ویپ این افراد برای پاسخ دهی فعال و پاسخگوی شهروندان شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت، افزود: حسب ارزیابی سوالات شهروندان از سوی سامانه مدیریت ۱۳۷، سایر حوزه‌های تخصصی شهرداری اعم از حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، مالی و اقتصاد شهری نیز برای ارائه خدمات مشاوره تلفنی به شهروندان در این طرح همکاری می‌کنند.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در تشریح رونمایی از سه خدمت جدید شهرداری تهران در حوزه تکریم شهروندان تهرانی گفت: نسل جدید فناوری‌ها به صورت روزانه و ساعت به ساعت تغییر می‌کند بنابراین در شهرداری مقداری عقب‌ماندگی در این حوزه وجود داشت که این سه سامانه باعث پیشرفت خواهد شد اما به طور قطع ما را به نقطه مطلوب نمی‌رساند لازمه کار این است که در آینده نزدیک باید نوید اتفاقات موثرتر در این حوزه ارائه شود.

الفت‌پور افزود: مجموعه خدمات و وسعت خدمات ارائه شده در شهرداری تهران باید از شیوه غیربرخط فاصله گرفته تا از روش‌های نوین در ارائه خدمات بهره  گیرد. مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات باید فرایندها را طوری طراحی کنند که خدمات آگاهانه و در کمترین زمان ممکن ارائه شود.

وی ادامه داد: درگاه مشاوره‌های تخصصی شهرداری تهران تیمی را سازماندهی کرده تا به صورت برخط به شهروندان پاسخ دهند. خدمت تخصصی‌ که از حدود یک ماه پیش به شهروندان ارائه می‌شود. بی‌تردید این شیوه‌ها و بهره‌گیری از این سامانه‌ها در سلامت سازوکارها و حتی درآمدهای مدیریت شهری تاثیرگذار خواهد بود.

ارزیابی کارکنان شهرداری تهران امکانپذیر شد

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز از امکان ارزیابی حدود ۲۰ هزار نفر از کارکنان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران خبر داد و گفت: پیام راهبردی سه سامانه شناسه معرفی سازمانی، درگاه مشاوره‌های تخصصی و سازوکار QRکد که شناسه کارکنان شهرداری تهران است با این هدف طراحی شده که مدیریت شهری خود را ملزم به پاسخگویی به شهروندان می‌دانند در حقیقت در مقدمه تحول در شهر پاسخگویی است.

مجید باقری در حاشیه مراسم رونمایی از سه سامانه جدید شهرداری تهران در حوزه تکریم شهروندان تهرانی به خبرنگاران افزود: بی‌تفاوتی به مطالبات و سوالات شهروندان مشکلات بسیاری را به همراه دارد بنابراین این سه سامانه با بهره‌گیری از روش‌های نوین برای ارتباط با شهروندان و تسهیل‌گری در پاسخگویی به کار گرفته شده است.

باقری ادامه داد: در طراحی سامانه پرسش و پاسخ‌های متداول دسته‌بندی‌ که حجمی از سوالاتی که ذهن شهروندان را محقق کرده از هوش مصنوعی بهره گرفته شده و فناوری‌های نوین در سامانه QR کد مورد استفاده قرار گرفته تا اقدامات پرسنل محقق شود به عنوان نمونه ممکن است یکی از پرسنل با انجام کار دقیق موجب رضایت یکی از شهروندان شود که قصد دارد از وی قدردانی کند که با اسکن QR کد فرد می‌تواند نظر خود را نسبت به پرسنل ارائه کند.

به گفته وی، همچنین از سوی دیگر اگر شکایت و اعتراضی نسبت به این پرسنل داشته باشد می‌تواند نظر خود رااعلام کند این گزارش‌ها مستقیما به سازمان بازرسی منعکس می‌شود و نسبت به آنها بی‌تفاوت نخواهیم بود. اکنون مناطق به عنوان لبه ارتباط با شهروندان حدود ۲۰ هزار QR کد برای آنها بارگزاری شده است.

وی درباره شیوه عملکرد سامانه ۱۳۷ نیز گفت: سومین سامانه‌ای رونمایی شده کلینیک مشاوره تخصصی بود که تاکنون مردم در تماس با سامانه ۱۳۷ سوالات خود را مطرح می‌کردند اما در برخی موارد تماس‌هایی از جنس درد و دل وجود داشت که در حقیقت در خلال آن سوالات بنیادین و عمیق‌تر مطرح می‌شد که در همین راستا باید حوزه مربوطه به این سوالات پاسخ دهد. بنابراین بدون اینکه بار جدیدی به شهرداری اضافه شود پنج کارشناس در حوزه‌های تخصصی پشت میز کار خود در ساعات اداری پاسخگوی سوالات نخبگانی شهروندان خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha