تست‌های اولیه برای ساخت پیکره‌های بزرگ فضایی با قابلیت مانور مداری ماهواره «چمران ۱»

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های ماهواره چمران ۱ دستیابی به منظومه فضایی است، گفت: ساخت سازه‌های بزرگ در فضا از دیگر امکانات ماهواره چمران است؛ این سازه‌ها هیچ‌وقت به‌صورت یک‌باره و هم‌زمان پرتاب نمی‌شوند و با استفاده از مانور مداری می‌توان سازه‌های فضایی را ساخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صبح امروز (شنبه، ۲۴ شهریور) ماهواره چمران ۱ توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق شد.

«حسن سالاریه» معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی درباره این ماهواره گفت: ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط مجموعه صا ایران وزارت دفاع، مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگاه هوافضا ساخته شد. این ماهواره تحقیقاتی برای تست عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره، کنترل ماهواره در زمینه اصلاح مداری و تغییر مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان‌داشت: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید برای دستیابی به منظومه‌های ماهواره‌ای برداشته شود، بحث امکان مانورمداری با تغییر فاز ماهواره در مدار و تغییر شیب مداری است که هر دو دارای اهمیت زیادی هستند. ماهواره چمران ۱، یکی از نخستین ماهواره‌های تحقیقاتی برای تست‌هایی از این دست است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از ماهواره چمران ۱ به دست آورده‌ایم، تست‌های اولیه مربوط به زیرسیستم‌های مختلف ماهواره در حوزه پاور و انتقال داده انجام شده و به خوبی در حال کار کردن است.

وی خاطرنشان‌کرد: در روزهای آتی قدم‌های بعدی برای کنترل ماهواره و نشانه‌روی آن به سمت زمین را خواهیم برداشت و اگر شرایط ماهواره مساعد باشد برای مانور مداری از آن استفاده می‌کنیم.

سالاریه گفت: یکی دیگر از مزایایی که مانور مداری مهیا می‌کند، شرایط لازم برای ساخت پیکره و سازه‌های بزرگ در فضا است. سازه‌های بزرگ در فضا هیچ‌وقت به‌صورت یکپارچه و یکباره پرتاب نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که باید سیستم کنترل ماهواره داشته باشد این است که در مدار بادقت بالا موقعیت پیکره فضایی و اجرای آن را تنظیم کند که به این حرکت مانور مداری دقیق می‌گویند.

وی تاکید کرد: با ماهواره چمران۱ علاوه بر منظومه‌سازی، می‌توانیم ساخت پیکره‌های فضایی را قدم به قدم دنبال کنیم.

تست‌های اولیه برای ساخت پیکره‌های بزرگ فضایی با قابلیت مانور مداری ماهواره «چمران ۱»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha