۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۰۸
کد خبر: 85596401
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کتاب شعر "داریخدی ثانیه‌لر" در اردبیل رونمایی شد

۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۲۰:۰۸
کد خبر: 85596401
کتاب شعر "داریخدی ثانیه‌لر" در اردبیل رونمایی شد

اردبیل - ایرنا - مجموعه شعر ترکی "داریخدی ثانیه‌لر" اثر رباب امان پور، طی آئینی با حضور مسئولان و اصحاب شعر و ادب در اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مالک رضایی روزنامه نگار، نویسنده و از مسئولان سابق استان اردبیل عصر شنبه در آئین رونمایی از کتاب "داریخدی ثانیه لر" در سالن پارک بانوان شهرداری اردبیل گفت: از امیر مومنان (ع) پرسیده بودند بهترین شاعر را معرفی نمایند و ایشان در حالت کلی تمایل به مقایسه و برتر دانستن فرد خاصی نشان نمی دادند اما در نهایت، امرالقیس شاعر سنی مذهب را به عنوان یکی از بهترین شاعران عصر خود معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: در نظر امیر سخن علی (ع)، شعر امرالقیس با وجود اینکه سنی مذهب بوده، از فخامت و جزالت خاصی برخوردار بوده و از تصاویر و معانی بدیع بهره ای وافر داشته است.

وی افزود: برخی شعرا قافیه اندیش اند و برخی دیگر به محتوا می اندیشند اما به گفته مولانا که فرموده است " قافیه و مغلطه را گو همه سیلاب ببر" شاعر باید به درد و سخن جامعه بپردازد و خوشبختانه شعر خانم امان پور از این نظر پربار است.

کاظم نظری بقا استاد دانشگاه، شاعر و منتقد نیز در این آئین گفت: برای بررسی کتاب شعر "داریخدی ثانیه لر" باید رویکرهای روان‌شناختی، ساختاری، بلاغی و ترکیبی را در نظر بگیریم اما در این وقت مختصر، کاربرد واژه "اوزوم" (خودم) در این مجموعه شعر بیشتر به چشم می‌خورد و برآیند احساسات درونی شاعر است.

وی افزود: کاربرد فراوان آن واژه حاکی از اضطراب آشکار شاعر است و از منظر و رویکرد جامعه شناختی نیز بحث "من" فردی شاعر در این مجموعه شعر قابل تامل است و بررسی "من" فردی به شناخت هنجارهای فردی و اجتماعی می انجامد و شاعر را می توان بخشی از جامعه به شمار آورد که دغدغه اجتماعی دارد.

بقا ادامه داد: "من" هر کس یا هر شاعری عاطفه و شعر او را بیان می‌کند که در آثار فروغ فرخزاد هم زیاد است و در کتاب داریخدی ثانیه لر نیز بسیار نمود دارد و علاوه بر آن، "داریخماق" یا انتظار کشیدن هم در این اثر زیاد متبلور شده است.

او تصریح کرد: در صفحه ۱۸ کتاب شعر خانم امان پور، از زرد شدن، پیر شدن و کال ماندن روزها سخن به میان است و در صفحه ۶۸ نیز شاهد "من" های اجتماعی شاعر هستیم و در واقع شاعر از درد خود عبور کرده و به دغدغه‌های اجتماعی توجه دارد و فریاد بر می آورد.

این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: امان پور در کتاب خود، شعر را از شعارزدگی مبرا کرده است و دقت به استعمال کلمات، نحو یا دستور و بلاغت در آثار او نمود دارد و شاعر به دام شعارگویی نیفتاده است.

کتاب شعر "داریخدی ثانیه‌لر" در اردبیل رونمایی شد
آئین رونمایی کتاب شعر "داریخدی ثانیه لر" اثر رباب امان پور در اردبیل

اجرای موسیقی سنتی، شعرخوانی شعرای نامی استان اردبیل، تجلیل از فعالان و متولیان برگزاری آئین و رونمایی از مجموعه شعر "داریخدی ثانیه لر" از دیگر بخش‌های این برنامه ادبی و فرهنگی بود.

رباب امان پور شاعر کتاب داریخدی ثانیه لر در این آئین درباره اثر خود گفت: این کتاب با ۱۰۸ صفحه با مقدمه ای از استاد فریاد نیک فال و ویراستاری بهزاد گرانمایه از سوی انتشارات سر سکوت چاپ شده است و آن را به روح پدرم تقدیم می‌کنم که در مکتب او بالیده ام.

در پایان این بزم ادبی به هر یک از شرکت کنندگان، یک جلد از کتاب شعر "داریخدی ثانیه لر" از سوی شاعر این مجموعه اهدا شد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و انجمن‌های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان‌های این استان، زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha