۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85597026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولیدات عشایر خراسان‌شمالی در گرداب بازار فروش

۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹
کد خبر: 85597026
تولیدات عشایر خراسان‌شمالی در گرداب بازار فروش

بجنورد- ایرنا- زنان عشایر خراسان‌شمالی دوشادوش مردان با تولید محصولات لبنی و صنایع دستی سعی دارند در افزایش درآمد خانوار نقش آفرین باشند اما بازاریابی و بازار فروش مانعی بزرگ برای ایفای نقش آنها است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا، عشایر بواسطه تلاشی که در تولید انجام می دهند مسیر زندگی و رونق اقتصاد را از میان سنگلاخ ها و کوهستان ها عبور می دهند و مایحتاجی را بر سر سفره مردم می گذارند که در پس طعم شیرین آن برکتی از تلاش پنهان است.

زندگی پرمشغله آنها از کودکی تا کهنسالی با فعالیت‌های اقتصادی و تولید گره خورده است و با فرآوری فرآورده های دامی و کار در بخش صنایع دستی هر لحظه خلاقیتی نو ابداع می کنند.

خراسان شمالی هفت هزار و ۸۴۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

در این تولید با برکت شیرزنان عشایری نقش ویژه ای دارند؛ شیرزنانی که در تمام ساعات روز مشغول انجام کارهای خانه و فعالیت های معیشتی هستند اما در پایان روز انتظار درآمد اندکی ندارند.

بسیاری از فعالیت هایی که در گذشته به وسیله زنان انجام شده و به عنوان منبع درآمد برای خانوار آنها به حساب می آمد امروزه با استقبال اندکی از سوی خریداران روبرو می شود.

تولیدات زنان عشایر این استان شامل تولیدات غذایی مانند کشک، دوغ، روغن حیوانی، مرغ محلی و صنایع دستی مانند، سیه مال، نمد، جاجیم، قندان، وسایل چوبی آشپزخانه، گیوه، تشی و غیره است.

تولیدات عشایر خراسان‌شمالی در گرداب بازار فروش

عرضه به بازار مهمترین چالش عشایر

یکی از زنان منطقه عشایری در شیروان گفت: گرچه زنان عشایر مشتاق تولید محصولات لبنی و صنایع دستی هستند اما نبود تمایل مشتریان به این محصولات موجب کاهش تولیدات زنان عشایر شده است.

مهرنسا برومند اظهارکرد: نگاه مردم به استفاده از تولیدات سنتی تغییر کرده و گرایش به مصرف تولیدات صنعتی زیاد شده است.

برومند بیان کرد: این مساله و در کنار آن نبود حمایت‌ از سوی مسوولان موجب شده بسیاری از عشایر، به ‌ویژه زنان، تغییراتی در سبک زندگی‌شان ایجاد شود و دیگر از این ظرفیت استفاده نکنند.

یکی دیگر از زنان عشایری گفت: دیگر تولیدات دستی و لبنی عشایر برخلاف گذشته طرفدار آن چنانی ندارد و تولیدات و فرآورده های صنعتی جای خود را به دسترنج زحمتکشان این عرصه داده است.

خدیجه بیگم فرهادی اظهار کرد: انتظار می ورد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در اختیار آنان قرار گیرد تا کارهای مناسب و با ارزشی برای خود راه اندازی کنند.

وی بیان کرد: مشکل این گروه جامعه به فروش برمی‌گردد، آنها اغلب درباره بسته‌بندی، چگونگی وصل شدن به بازار و استانداردسازی کارشان دچار مشکل هستند.

تولیدات عشایر خراسان‌شمالی در گرداب بازار فروش

تاکید بر تنوع سازی محصولات

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: مهمترین دغدغه متولیان این امر، عدم فروش محصولات تولیدی و عرضه به بازار است، صنایع دستی و تولیدی این قشر مشابه بانوان کشور است و به همین دلیل اقبال مردم به خرید تولیدات این قشر کمرنگ شده است.

محمدحسن محمدی کوشکی اظهارکرد: تولیدات عشایر استان مشابه فعالان صنایع دستی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و جهت برگزاری جشنواره ها و بازار فروش محصولات عشایری با این دستگاه ها هماهنگی های لازم انجام شده است.

وی افزود: تولیدات و محصولات عشایری در یک سایت بارگذاری خواهد شد و زمان برگزاری جشنواره ها و بازارچه ها در استان های مختلف جهت عرضه محصولات از آنان دعوت به عمل خواهد آمد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اضافه کرد: قرار است محصولات این قشر در فروشگاه ها و بازارهایی که مختص خود آنان است عرضه شود، اتاق بازرگانی صادرات محصولات با کیفیت و توانمند آنان را بر عهده دارد.

محمدی یادآور شد: عشایر استان سالانه هفت هزار و ۱۰۰ متر انواع صنایع داری و غیرداری و چهار هزار تن لبنیات شامل کشک، ماست، دوغ و روغن حیوانی تولید و به بازار مستقیم عرضه می کنند.

خراسان شمالی هفت هزار و ۳۵۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

عشایر این استان ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha