حدود ۵۰ میلیون نفر مخاطب اخبار و رویدادهای آموزش و پرورش هستند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش بر تعامل سازنده حوزه روابط عمومی برای رفع نیازهای مخاطبان تأکید کرد و گفت: حدود ۵۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مخاطب اخبار، رویدادها و اقدامات این وزارتخانه هستند.

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اسماعیل بحری‌زاده در نشست معارفه رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه با بیان اینکه یکی از تکالیف و مأموریت‌های مهم، ارائه تصویر مطلوب از عملکرد و اقدامات آن است، اظهار داشت: ضرورت دارد روابط عمومی وزارتخانه، محصولات و خدمات آموزش و پرورش را به خوبی تبیین و ارائه کند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از پردامنه‌ترین و گسترده‌ترین میزان مخاطب در میان سایر دستگاه‌ها برخوردار است، افزود: تعداد زیاد مخاطبان اخبار و رویدادهای این دستگاه نشان می‌دهد حساسیت این حوزه بسیار بالاست از این رو باید با تمام توان مأموریت‌های محوله را به درستی به سرانجام برسانیم.

به گفته بحری زاده؛ زمانی می‌توانیم تصویر مطلوبی از وزارت آموزش و پرورش ارائه دهیم که مأموریت‌ها به درستی و با روشنگری پیگیری شود.

وی با تأکید بر ضرورت تعامل درون و برون سازمانی روابط عمومی، بیان کرد: روابط عمومی باید با افزایش تعامل میان واحدهای مختلف، نیازهای مخاطبان را شناسایی و برطرف سازد و در خصوص هر ابهامی، تبیین مساله و روشنگری کند.

مدیرکل حوزه وزارتی ادامه داد: از مهم‌ترین اهداف این حوزه، در نظر گرفتن و در اولویت قرار دادن اهداف نظام تعلیم و تربیت است. بنابراین با بکارگیری ابزارهای مختلف و استفاده از توان مضاعف و با ایجاد همسویی، می‌توان مأموریت‌های محوله را محقق کرد.

بحری زاده افزود: حوزه روابط عمومی با ایجاد ارتباطات معنادار در شرایط مختلف و همچنین با تدابیر رسانه‌ای می‌تواند در رفع موانع و مشکلات موجود، گام‌های مؤثری بردارد.

وی با اشاره به اینکه از مهمترین مأموریت‌های این حوزه مراقبت و محافظت از اهداف نظام تعلیم و تربیت با ایجاد یک استراتژی کاربردی است، بر تعامل مناسب با سایر رسانه‌ها جهت برطرف کردن شایعات و شبهات با تنویر افکار عمومی تأکید کرد.

تعامل با دستگاهای مرتبط با آموزش و پرورش فاصله صف تا ستاد را کاهش می‌دهد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست بر تعامل سازنده میان واحدها و دستگاه‌های درونی و بیرونی مرتبط با این وزارتخانه تأکید کرد و گفت: این رویکرد سبب کاهش فاصله صف تا ستاد می‌شود.

حسین صادقی اظهار داشت: آموزش و پرورش؛ به عنوان بزرگ ترین دستگاه اجرایی کشور، تنها نهادی است که کوچک‌ترین تصمیمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های آن، بیشترین بازتاب و تأثیرگذاری را در افکار عمومی جامعه از خود بر جای می‌گذارد و این موضوع بر اهمیت و جایگاه حساس و استراتژیک روابط عمومی و حساسیت تصمیمات این حوزه اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز که شرایط کار در روابط عمومی و کارکردهای آن، بویژه در حوزه بسیار حساس و پیچیده آموزش و پرورش، تغییرات بسیار جدی و محسوسی پیدا کرده، به طور قطع بهره‌مندی از افکار و اندیشه‌های ناب، ابزارها و شیوه‌های نوین اطلاع یابی و اطلاع رسانی، به طور مستقیم بر کیفیتِ خروجی آموزش و پرورش، اثر می‌گذارد.

به گفته رئیس مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، امروزه فعالیت در حوزه رسانه در مناسبات اجتماعی، با وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف و دیگر ابزارهای اطلاع رسانی، به قدری مهم شده است که لحظه‌ای تعلل، تبعات جبران ناپذیری را به دستگاه وارد می‌کند؛ لذا در مدیریت جدید این حوزه تلاش خواهیم کرد، «سرعت»، «دقت»، «صحت» و «تعهد توأم با اعتمادسازی» را به عنوان راهبردی‌ترین رویکرد قرار دهیم.

صادقی ادامه داد: وقتی این رویکرد در کنار عنصر مهم « مخاطب پژوهی» قرار می گیرد، منجر به مدیریت و راهبری مطلوب امور رسانه شده و زمینه تفاهم حداکثری دستگاه با دیگر ذی نفعان و مخاطبان را فراهم می‌کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برهمین اساس تلاش خواهیم کرد با جاری سازی «نگاه حرفه‌ای و تخصصی به روابط عمومی»، رویکردهای این حوزه را از «سلیقه ای بودن» به سمت «علمی و تخصصی بودن» تغییر جهت دهیم.

صادقی تصریح کرد: در کنار توسعه حرفه‌ای منابع انسانی این حوزه، نسبت به ایجاد «هماهنگی در امور»، « بازنگری و تدوین سیاست ها و شیوه نامه‌های ارتباطات رسانه‌ای» با رعایت پروتکل‌های مصوب شورای اطلاع رسانی دولت و هم سو با یافته‌های نوین علم ارتباطات، همت گماشته و «نگرش سیستمی» و «رویکرد تخصصی فعالیت در این حوزه» را به ارمغان خواهیم آورد.

وی با اشاره و تأکید بر ضرورت «کاهش فاصله صف با ستاد» بیان کرد: این امر از دیگر رویکردهای روابط عمومی در دوران جدید است که با جدیت و قوت تمام دنبال خواهد شد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر «تعامل خوب و ارتباط سازنده با اصحاب رسانه»، بویژه «خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش» بیان کرد: این رویکرد در «اطلاع یابی و اطلاع رسانی سریع»، «تحلیل محتوا و مخاطب پژوهی» و «همراهی با مدیران» به تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های دستگاه، بسیار مؤثر بوده و می تواند در اقناع مخاطب، یاریگر ما باشد.

صادقی با اشاره به ضرورت انعکاس اخبار خوب و امید بخش در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: روابط عمومی باید با انعکاس اخبار امیدوار کننده به جامعه مخاطب، تعاملات خود را با اهالی رسانه تقویت کرده و ارتباط صمیمی و سازنده ای با اصحاب رسانه برقرار کند.

وی «توجه به نقش حرفه ای روابط عمومی در عصر جدید»؛ «شفاف سازی ارتباطات»؛ «جلب مشارکت ذی نفعان»؛ «دوسویه کردن ارتباطات»؛ «اطلاع رسانی خوب» و «اطلاع یابی هوشمندانه، و «توجه به نقش بازخورد اخبار» را عواملی در جهت موفقیت آموزش و پرورش برشمرد.

صادقی «ترویج رویکرد تفکر نقادانه و اثربخش» ، «جریان سازی رسانه ای» با «استفاده حداکثری از فضای رسانه ای کشور» و «بازتاب سریع و صحیح اخبار و رویدادهای آموزش و پرورش» و ایجاد «گفتمان تحول در آموزش و پرورش» را از مهمترین مأموریت های این حوزه دانست.

رئیس مرکز روابط عمومی آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و رویدادهای مهم این ایام، بر برگزاری مهری آرام و بی دغدغه تأکید کرد و گفت: این مهم به سرانجام نمی رسد مگر آن که همه آستین همت را بالا برده و بی وقفه در مسیر تعلیم و تربیت تلاش کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha