نظام مهندسی فارس به ۱۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن خدمات ارائه کرد

شیراز- ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: این سازمان از ابتدای آغاز اجرای نهضت ملی مسکن در این استان تاکنون به افزون بر ۱۰ هزار و ۷۴۰ پروژه مرتبط با این طرح به متراژ بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع خدمات مهندسی ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، «ستار خورشیدی» یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: به منظور پیشبرد اهداف طرح نهضت ملی مسکن در استان، آماده هرگونه همکاری با مجموعه‌های مرتبط هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح نهضت ملی مسکن، سازمان نظام مهندسی فارس به ۲۷۲ پروژه خیرساز استان به متراژ افزون بر ۵۶ هزار متر مربع نیز خدمات مهندسی ارائه کرده است.

او اظهار کرد: ارائه ۲۲۸ خدمت رایگان مهندسی تعمیری به منازل زلزله‌زده شهر اوز، الکترونیکی کردن مستندات و پرونده‌های واحد مجریان، ایجاد سامانه الکترونیکی واحد مجریان و اسکن تمام پرونده‌های این واحد از دیگر اقدامات نظام مهندسی فارس طی سه سال گذشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی فارس گفت: اصلاح ضوابط به ‌کارگیری کارشناس کنترل مضاعف، آسیب‌شناسی و بهبود سامانه جامع خدمات مهندسی، انجام محاسبات سازه‌های بنایی، برگزاری آزمون جذب نیروی متخصص توسط دانشگاه فنی مهندسی و تشکیل کمیته جذب و مراحل جذب نیز دیگر اقداماتی است که در سازمان نظام مهندسی فارس رقم خورده است.

خورشیدی افزود: اقدام دیگری که برای نخستین بار توسط سازمان نظام مهندسی فارس انجام شد بحث ارائه آموزش به کارگران ساختمانی و ارائه آموزش بتن‌ریزی به آرماتوربندها و بتن‌ریزها بود و علاوه بر این برگزاری دوره‌های بازآموزی و نوآموزی کارگاه‌ها و بازدیدهای آموزشی برای ‌رشته‌های هفتگانه مهندسی را نیز داشته ایم.

لزوم توجه ویژه به نیروی انسانی در نظام مهندسی

رییس نظام مهندسی ساختمان فارس، ضمن تاکید بر لزوم توجه به نیروی انسانی در این سازمان گفت: از ابتدای حضور در این مجموعه و پس از شناسایی مشکلات سازمان، تمرکز خود را بر روی نیروی انسانی، مباحث نرم‌افزاری و مباحث سخت‌افزاری قرار دادیم.

خورشیدی افزود: برای جذب نیرو در این مجموعه از طریق آزمون، اقدام به جذب نخبگان دانشگاهی کردیم.

او ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی سازمان نظام مهندسی فارس بحث نرم‌افزاری و مشخص نبودن ماهیت افرادی که به اطلاعات این مجموعه دسترسی دارند است که این مساله را به شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده‌ایم که بنا شد با ارائه نرم‌افزار جامع کشوری این مشکل حل شود که تاکنون این مهم عملی نشده است.

وی اظهار کرد: طی سه سال گذشته تلاش کردیم که با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و اصلاح حقوق پرسنل متناسب با مدرک و سختی کار آنها و همچنین ارجاع نظارت تمام پروژه‌های ساختمانی به شکل مکانیزه که با مخالفت بسیاری از افراد ذی نفع همراه بود، عدالت را در این مجموعه تا حد امکان برقرار کنیم.

استحکام ساختمان‌های بافت تاریخی جدی گرفته شود

رییس سازمان نظام مهندسی فارس، بر لزوم توجه جدی به استحکام برخی ساختمان‌های بافت تاریخی در کلانشهر شیراز تاکید کرد و گفت: برخی از این ساختمان ها به شکل ظاهری نوسازی و به عنوان مراکز گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به اینکه این ساختمان‌ها فاقد استحکام لازم هستند در صورت وقوع حادثه ای مانند زلزله می‌تواند فاجعه آفرین باشند.

نظام مهندسی فارس به ۱۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن خدمات ارائه کرد

الزام مالک و ناظر ساختمان به عقد قرارداد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، نبود قرارداد کار بین مالک و ناظر ساختمان را از جمله مشکلات این حوزه دانست و گفت: این مساله علت اصلی تشکیل حجم قابل توجهی از پرونده‌های قضایی بود که برای حل این مشکل، برای نخستین بار اقدام به تهیه متن قرارداد نظارت مشترک و ‌الزام تمام مالکان و ناظران برای عقد این قرارداد و قرار دادن آن بر روی سامانه نظام مهندسی کردیم.

لزوم توجه به مباحث ترافیکی و شهرسازی در اجرای پروژه‌ها

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، بر لزوم توجه به مباحث ترافیکی و شهرسازی در اجرای تمام پروژه‌های بزرگ گفت: بی توجهی به این مهم سبب می شود که پس از اتمام پروژه شاهد ایجاد مشکلات و معضلات فراوانی برای شهروندان باشیم.

خورشیدی افزود: برای نخستین بار کار طراحی و نظارت بر اجرای جایگاه‌های سوخت نیز به مجموعه نظام مهندسی واگذار شد و در همین راستا تاکنون تفاهم نامه اجرای افزون بر ۴۲ پروژه جایگاه سوخت را در استان منعقد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این مهم کمک خواهد کرد که قوانین و ضوابط موجود در بحث اجرای جایگاه‌های سوخت و مکان یابی آنها به شکل دقیق اجرا شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: طی سه سال گذشته در سازمان نظام مهندسی فارس توانستیم اقداماتی از جمله تمدید و اجرای تفاهم‌نامه طراحی و نظارت در شهرک صنعتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارجاع پروژه‌ها برای نخستین بار، تشکیل شورای حقوقی و استقرار و توسعه نرم‌افزار واحد حقوقی، اجرای بخشنامه درون سازمانی تعارض منافع، اجرای نرم‌افزار شورای انتظامی و اتصال به سامانه کشوری عضویت اعضای سازمان نظام مهندسی را به سرانجام برسانیم.

خورشیدی افزود: سازمان نظام مهندسی فارس همچنین طی یک و نیم سال گذشته اقدام به آزادسازی ۲۱ نفر از زندانیان مهندس جرائم غیرعمد استان کرد.

انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی فارس ۱۲ مهرماه برگزار می‌شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در خصوص زمان برگزاری انتخابات دوره دهم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی فارس نیز گفت: این انتخابات ۱۲ مهرماه برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: برای شرکت در این انتخابات ۸۰ نفر ثبت نام کرده‌اند که از میان آنها ۱۵ نفر به عنوان اعضای هیات مدیره دوره دهم سازمان نظام مهندسی استان انتخاب خواهند شد.

خورشیدی، با اشاره به عدم حضور خود در این دوره انتخابات افزود: از آن دسته از عزیزانی که به عنوان داوطلب عضویت هیات مدیره دوره دهم اقدام به ثبت نام کرده اند تقاضا دارم تا ضمن رعایت اخلاق، از تخریب دیگر رقبا و داوطلبان خودداری کنند و صرفا برنامه‌های خود را ارائه دهند.

او اظهار امیدواری کرد که اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشند و از انتخابات احساسی و قومیتی خودداری کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه نظام مهندسی استان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha