نداشتن راه مناسب عامل توسعه نیافتگی ورزقان است

تبریز- ایرنا- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ورزقان و خاروانا، علت عدم توسعه شهرستان ورزقان را مشکل جاده دسترسی آن عنوان کرد و افزود: با تکمیل پروژه‌های جاده‌ای، این شهرستان از تنگنا خارج شده و توسعه گردشگری در استان شتاب بیشتری خواهد داشت.

به گزارش یکشنبه ایرنا، رضا علیزاده در نشست هم اندیشی و صمیمی شورای راهبردی مجمع شهرستان ورزقان که در عمارت سرخه‌ای تبریز برگزار شد، با تاکید بر این‌که این مجمع باید رویکرد غیرسیاسی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بزرگترین مزیت این مجمع، مردمی و غیرسیاسی بودن آن است و دچار آفت و تنش نخواهد شد.

وی افزود: کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه مجمع باید در حوزه خود تخصصی‌تر، علمی‌تر، کارشناسانه‌تر و با مطالعه بیشتر کار کنند و ما هم از تصمیماتی که بر پایه دموکراسی بوده و به رشد و توسعه ورزقان برسد، حمایت و استقبال می‌کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اعضای این مجمع، ظرفیت و پتانسیل و سرمایه‌های اجتماعی شهرستان هستند، اظهار کرد: باید به تقویت این پتانسیل‌ها در جهت رشد منطقه کمک کنیم.

وی اضافه کرد: وحدت و اتحاد و همدلی مردم و مسئولان تنها نقطه قوت و رمز موفقیت ما است که اگر به آن تکیه کنیم، با اتحاد و همدلی بر مشکلات فائق آمده و نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: معدن مس سونگون ظرفیت بسیار خوبی برای منطقه و استان است اما باید منجر به دستیابی به علم و تولید شود.

علیزاده به اجرای پروژه‌های عمرانی مس سونگون شامل کمپ ورزشی مس سونگون ورزقان مجهز به آمفی‌تئاتر ۷۰۰ نفری، سالن والیبال، فوتسال، ۲ زمین تمرین فوتبال، استخر و شروع طرح مطالعاتی جاده ریلی اشاره کرد.

وی در خصوص اظهارنظرها در خصوص تشکیل مس آذربایجان نیز گفت: برای استقلال واقعی شرکت مس آذربایجان باید انتقال دارایی انجام شود که مالیات این نقل ‌و انتقال ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است، درحالی‌که سهام‌داران دلیلی برای پرداخت این حجم از مالیات ندارند.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره مجمع شهرستان ورزقان هم با تشریح ساختار و شکل گیری این مجمع، گفت: این مجمع تاکنون موفق عمل کرده و بیشتر در راستای ایجاد وحدت و همدلی برای توسعه همه جانبه منطقه ایجاد شده است.

محمد باقر آقایی افزود: مجمع ورزقانی‌های مقیم تبریز که کلیه فعالیت‌های آن غیر سیاسی، غیر انتفاعی و غیر دولتی بوده با مجوز وزارت کشور در راستای ایجاد تحکیم وحدت و همبستگی بین ورزقانی‌های مقیم تبریز جهت ارتقای فرهنگ، رشد و شکوفایی اجتماعی، فرهنگی، هنری و ... تشکیل یافته است.

وی، تلاش در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای توسعه پایدار شهرستان ورزقان، برنامه ریزی و سازماندهی برای تبادل اندیشه میان فرهیختگان و صاحب نظران، ایجاد بانک اطلاعاتی از شخصیت های علمی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و کارآفرین، همکاری با تشکل ها برای احیای مکاتب و رویه های مهم اقتصادی، فرهنگی، ادبی و هنری و برنامه ریزی به منظور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای جلب همکاری ها و مشارکت های مردمی را از دیگر راهبردهای کلان این مجمع عنوان کرد.

ورزقان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی با مرکز یت شهر ورزقان در فاصله ۷۰ کیلومتری تبریز است که با ۲۳۶۸ کیلومتر مربع وسعت، به واسطه قرار گرفتن در منطقه ی زیبای قره داغ، دارای مناظر بدیع و بکر طبیعی و ظرفیت های برجسته اکو توریسم است.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی آثار ارزشمند تاریخی نظیر مسجد تاریخی خاروانا، امامزاده کبودگنبد، قلعه های آغجا قلعه و جوشین، خانه امیر ارشد، کتیبه ی سه هزار ساله ی سقندل، و صنایع دستی بی‌همتایی چون جوراب بافی و گلیم‌بافی، این شهرستان را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است.

ورزقان از حیث معادن نیز بسیار غنی است این شهرستان دارای اندیس‌های متعدد مس و عناصر فلزی دیگر نظیر سرب، روی و آهن می‌باشد به نحوی که بیش از۳۰ اندیس معدنی مس در این شهرستان شناسایی شده که کانسار مس سونگون در شمال ورزقان ، بزرگترین اندیس مس شمال‌غرب کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha