رقابت در نمایش خلاق بی‌معنا است / انتقال تجربه بداهه‌های کودکان ملاک است

تهران- ایرنا- داور بخش «نمایش خلاق» جشنواره هنرهای نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رقابت در حوزه تئاتر کاربردی و نمایش خلاق بی‌معناست، و بهتر است در این بخش برداشته شود.

سیدجمال میرجعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره کیفیت آثار راه‌یافته به جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان بیان کرد: در بخش نمایش خلاق، گروه داوران طرح‌ها را خواندیم و مشاوره‌های لازم را نیز به مربیان دادیم. به طور کلی پایه و اساس طرح‌ها خوب بود، اما کمی از نمایش خلاق دور بودند و بیشتر به سمت تئاتر رفته بودند.

داور بخش «نمایش خلاق» جشنواره هنرهای نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در واقع طرح‌ها به نحوی نوشته شده بود که قصد داشتند تئاتر کار کنند. بنابراین ما سعی کردیم راهنمایی همراه با آموزش داشته باشیم تا طرح‌ها به سمت نمایش خلاق سوق داده شوند. در این میان نمایش‌هایی هم بودند که از اساس خلاقانه نوشته شده بودند و مربیان تخصصی روی نمایش خلاق کار کرده بودند.

اینکه از خود کودکان در کار استفاده شود، بداهه باشد و از قبل آماده نشده باشد و تمرینی نداشته باشند ملاک داوران بخش «نمایش خلاق» بود

داور بخش «نمایش خلاق» نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره تاثیر برگزاری جشنواره و اهمیت آن برای کودک و نوجوان گفت: این فلسفه کلی که جشنواره‌ای برای کودک و نوجوان برگزار شود بسیار اتفاق خوبی است. این‌که جشنواره‌ای داشته باشیم که کودکان بیایند تجربیات‌شان را به هم منتقل کنند و آموزش ببیند، بسیار خوب است و اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین نحوه برگزاری جشنواره نیز اهمیت دارد. در بحث نمایش خلاق ما اعتقادی به رقابت نداریم، اگر رقابت در بخش خلاق برداشته شود به نظرم خیلی بهتر است. این مساله حتی در حوزه تئاتر کاربردی نیز بی‌معناست اگر این موارد رعایت شود اتفاق بسیار خوبی رقم خواهد خورد.

مدرس دوره‌های تربیت مربی خلاقیت و فکرپروری ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اساسا انتقال تجربه‌ها طی یک مدت زمانی مشخص هم برای مربیان و هم برای کودکان و نوجوانان بسیار اتفاق خوبی است و نتایج اثرگذاری به همراه دارد.

مدرس و مربی بازی‌های نمایشی و نمایش خلاق در ادامه به معیارهای انتخاب آثار اشاره کرد و افزود: ما سعی کردیم از آثاری که خلاق‌تر بودند و ایده‌های کاربردی‌تری داشتند استفاده کنیم. بیشتر تمرکزمان روی این بود که چه‌قدر هر اثر و هر طرح از خود بچه‌ها کمک می‌گیرد و تا چه اندازه به شکل مشارکتی کار شده‌اند. این‌که از خود کودکان در کار استفاده شود، بداهه باشد و از قبل آماده نشده باشد و تمرینی نداشته باشند ملاک ما داوران در این بخش بود.

رقابت در نمایش خلاق بی‌معنا است /ملاک انتقال تجربه بداهه‌های کودکان است
سیدجمال میرجعفری داور بخشِ «نمایش خلاق» جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان روزهای ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha