حمایت بنیاد نخبگان از دستیاران آموزشی در تدوین سرفصل‌های هوش مصنوعی

تهران- ایرنا- قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از حمایت این بنیاد از دستیاران آموزشی در طرح تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی خبر داد.

به گزارش گروه علمی ایرنا، سعید خدایگان با اشاره به تاریخ انقلاب‌های صنعتی و اینکه نخستین انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ با اختراع موتور بخار اتفاق افتاد و پس از جنگ جهانی دوم بشر با پیدایش خط مونتاژ در حوزه صنعت به تولید انبوه دست یافت، افزود: با وقوع انقلاب سوم انقلاب تحت عنوان فناوری دیجیتال رایانه‌ها گسترش پیدا کرد و صنایع به رایانه مجهز شدند، این نوآوری به خدمت گرفته شد.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم بیان کرد: در انقلاب صنعتی چهارم، ترکیبی از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و مباحث سایبری به کمک صنعت آمد و سریع توسعه پیدا کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه از بین شاخه‌های در حال رشد در انقلاب صنعتی چهارم، هوش مصنوعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است افزود: با توجه به اینکه خاستگاه هوش مصنوعی از رایانه و مهندسی رایانه‌ است، ابزاری شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه هوش مصنوعی علوم مختلف را در بر گرفته و متخصصان در حوزه های گوناگون با استفاده از آن، تحول قابل توجهی را در امور رقم زدند؛ انتظار می‌رود ۸۸ درصد سازمان‌ها در ۵ سال آینده خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کنند که در چنین شرایطی و با توجه به سرعت رشد، می توان انفجار انقلاب هوش مصنوعی را متصور شد.

خدایگان درادامه، جایگاه هوش مصنوعی را نیازمند توجه بیشتری دانست و تاکیدکرد: دانشگاهیان باید متاثر از شرایط جهانی سرفصل‌های دروس خود را تغییر دهند.

وی گفت: تجهیز و توانمندسازی دانشگاهیان در حوزه هوش مصنوعی از ضروریات علم امروز است، زیرا به احتمال فراوان در آینده نزدیک اگر متخصصان بر ابزارهای هوش مصنوعی اشراف نداشته باشند ممکن است در شاخه‌های کاری خود با مشکلات متعددی مواجه شوند.

حمایت بنیاد نخبگان از دستیاران آموزشی در تدوین سرفصل‌های هوش مصنوعی



قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امروزه در دنیا هوش مصنوعی جزو ترندهای اول جهانی محسوب می‌ شود، ادامه داد: دانشگاه‌های مختلف دنیا سرمایه‌گذاری دقیقی بر روی ابزارهای مختلف هوش مصنوعی کرده اند. آنها دروس مختلفی را در این حوزه تعریف و دانشجویان تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند، در واقع می‌توان گفت هوش مصنوعی از دانشگاه‌های رایانه به سایر دانشگاه‌ها ریشه دوانده است.

خدایگان در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در درک ضرورت طراحی سرفصل‌های دروس هوش مصنوعی در تمام رشته‌های دانشگاهی و اعلام فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی افزود: متقاضیان در این فراخوان در مراحل سه گانه شامل تدوین سرفصل‌های اولیه، تولید محتوا و اجرا به استاد کمک کرده و تجربیات خود را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه در بنیاد ملی نخبگان طرح‌های متفاوتی برای حمایت از اجتماع نخبگانی وجود دارد، به امتیازهای دستیاران آموزشی در چندین طرح بنیاد از جمله طرح «جهت» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح تدوین دروس هوش مصنوعی رشته‌های مختلف دانشگاهی طرحی سه مرحله‌ای بود، دستیاران به میزان مشارکت مرحله ای خود در این طرح مشمول بهره‌مندی از امتیاز دستیاری در طرح‌های بنیاد ملی نخبگان خواهند شد و بنیاد بر حسب وظیفه و رسالت ذاتی خود و در راستای ایجاد انگیزه و امید برای دستیاران آموزشی از آنها حمایت خواهد کرد.


بر اساس اعلام بنیاد ملی نخبگان، زمینه‌سازی برای ارتقاء شناخت و دانش نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان خلاق از این حوزه جدید، ایجاد فرصت بهرمندی از ظرفیت‌های هوش مصنوعی کاربردی در رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و آشنایی طیف گسترده‌ای از دانشجویان با جدیدترین روش ها و شیوه‌های روز دنیا در رشته‌های مختلف، غنی‌سازی و به‌روزرسانی برنامه‌های آموزشی دانشگاه با جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه هوش مصنوعی، اشتراک گذاری تخصص و تجارب اساتید مطرح و متخصص در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد مخزن پیکره‌های دادگان داخلی مناسب الگوریتم‌های هوش مصنوعی از جمله اهداف فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی کاربردی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha