۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 818
کد خبر: 85598859
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صادق مثل پزشکیان، شفاف مثل رئیس جمهور

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85598859
صادق مثل پزشکیان، شفاف مثل رئیس جمهور

تهران - ایرنا - اولین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران با اصحاب رسانه بعد از حدود دو ماه روز گذشته (دوشنبه) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، همانطور که انتظار می رفت، شکل و شمایل این نشست هم از نظر پاسخ رئیس جمهور به سوالات و هم طرح سوالات متفاوت از نشست های روسای جمهور قبل بود.

به گزارش ایرنا، پزشکیان همان پزشکیان دوران رقابت های انتخابات ریاست جمهوری بود، صادق و شفاف. بدون هیچ سیاست بازی و خودداری از طفره رفتن از پاسخ به سوالات خبرنگاران به عنوان نمایندگان طیف های مختلف مردم و دادن پاسخ های دو پهلو. ضمن اینکه وی ابعاد تکنیکی و تاکتیکی را در مصاحبه خود رعایت کرده و هیچ نکته گنگی را برای مخاطبین باقی نگذاشت.

پزشکیان خود واقعی اش بود، همین امر سبب شده که همه با او راحت باشند و در این بین خبرنگاران هم بتوانند بدون هیچ ملاحظه ای با رییس‌جمهور کشورشان، این گونه سوال ها را راحت طرح کنند.

مشخص بود که تیم رسانه ای رئیس جمهور سوالات را کنترل و محدود نکرده و خبرنگار را آزاد گذاشته بودند که هر سوالی را به عنوان نماینده مردم بپرسند. آنجا که خبرنگاری از دادن پست به گفته خودش " به حامیان فتنه و فعالان «اغتشاشات» در دولتش" پرسید،پاسخ داد، وفاق به این معنی نیست که افراد هیچ گناهی نداشته باشند، این طور که وفاق شکل نمی‌گیرد.فقط مجسمه‌ها اشتباه ندارند. اگر اینکه وفاق یعنی هرکس هیچ گناهی نداشته پیدا کنیم اصلا امکان ندارد.هر انسانی اشتباه می کند و قرار نیست برای اشتباه آدم ها را کنار بگذاریم.

ولی با تکنیک خاصی ادامه داد: "آنچه شما به آن می گویید «فتنه»، شما تصور می کنید حق با شماست و آنها فکر می کردند حق با آنهاست."

وی درباره یکی از موضوعات مهم و مسئله روز و وعده های انتخاباتی اش هم عنوان می کند که مسأله فیلترینگ در دستور کار است و آن را در شورای امنیت هم مطرح خواهد کرد.

جلوگیری از پرونده سازی و دفاع از آزاد اندیشی مواردی هستند که دغدغه دانشجویان و اساتید دانشگاه و بخش فرهیخته کشور می باشد و رئیس جمهور هم به آنها اشاره می کند و در ضمن از صداوسیما هم انتقاد می کند که جلسه انتقادی در باره تصمیم دولت برای بازگشت برخی افراد به دانشگاهها برگزار می کند.

اما در جواب سوال دیگری در باره گشت ارشاد و حجاب از سوی خانم خبرنگاری خانمی، راحت عنوان می کند که "گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود اذیت کنند. پیگیری می‌کنیم ادامه ندهند."

در جواب سوالی باز هم تکرار می کند: "خود من را هم رد صلاحیت کردند به دلیل عدم التزام به اسلام". این مهم اشاره به انتقادها از برخی عدم تایید صلاحیت هاست که مدتی است بخش سیاسی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
در حوزه سیاست خارجی هم صادقانه پاسخ می دهد. در باره ادعای رسانه های غربی مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به روسیه به راحتی پاسخ می دهد و می گوید: از زمانی که من آمده‌ام، چیزی به روسیه نداده‌ایم که غرب بخواهد ما را تحریم کند.

درباره مذاکرات و دیدار با مقامات آمریکایی هم خیلی راحت و ساده مطرح می کند، "آن‌ها اول برادری‌شان را ثابت کنند، بعد از ما ارثیه بخواهند."

نکته قابل توجه در نشست خبری پزشکیان را باید نقد نکردن گذشته دانست،او البته در برخی پاسخ های خود گریزی تلویحی به برخی تصمیمات اشتباه زد مانند آنچه در استخدام نیروها در نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته بود یا در نظر نگرفتن منابع کافی برای وعده های داده شده، اما در هیچ سوالی مستقیما یک دولت یا یک رئیس جمهور سابق را مخاطب خود قرار نداد.

اما مهمترین خروجی سخنان رئیس جمهور آرامشی است که به جامعه تزریق می کند، موهبت بزرگی است که پزشکیان به مردم هدیه می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha