۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 85599132
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بسکتبال کردستان پشت دیوار بلند نبود امکانات

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبر: 85599132
بسکتبال کردستان پشت دیوار بلند نبود امکانات

سنندج- ایرنا- ورزش بسکتبال در استان کردستان مانند سایر استان های کشور طرفداران خاص خود را دارد؛ این علاقه بویژه در میان قشر نوجوان و جوان بیشتر مشاهده می شود اما علاقه مندان به توپ و تور، برای رسیدن به ورزش مورد علاقه خود با کمبود شدید امکانات در استان مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، در استان کردستان حدود سه هزار و ۵۰۰ بسکتبالیست فعالیت دارند که با مشکلاتی از جمله کمبود سالن، هزینه های بالای این ورزش و اختصاص ساعت نامناسب از سوی سالن ها به این رشته مواجه هستند و این مشکلات باعث شده است که استان در زمینه حضور در مسابقات کشوری و لیگ با مشکلاتی مواجه شود.

امیر جماران که از یک سال پیش به عنوان ریاست هیات بسکتبال استان کردستان انتخاب شد، در زمان انتخابات وعده داد قدم هایی را هر چند اندک برای این رشته در استان بردارد اما حالا با کمبود امکانات و نبود سالن های اختصاصی مواجه شده است و می گوید: برای تحقق وعده هایش نیازمند حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان و دیگر نهادهای خصوصی است.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات این رشته ورزشی در استان، با "امیر جماران" رئیس هیات بسکتبال کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: وضعیت بسکتبال استان کردستان و امکانات موجود آن چگونه است ؟

جماران: هیات بسکتبال کردستان حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش خود قرارداده است. اگرچه این هیات دارای یک سالن اختصاصی است اما با کمبود امکانات مواجه است از زمان تصدی ریاست هیات استان به دنبال حل مشکلات بودیم و توانستیم با کمک اداره کل ورزش و جوانان و همچنین مردم ورزش دوست استان، تا حدودی کمبودها را برطرف کنیم.

بسکتبال در کردستان دارای پتانسیل ها واستعدادهای زیادی است که می توانیم از طریق تامین امکانات، آموزش و تربیت نیروی انسانی این استعدادها را شکوفا کنیم.

بسکتبال کردستان پشت دیوار بلند نبود امکانات

ایرنا: ورزش بسکتبال در استان کردستان با چه مشکلاتی روبروست؟

جماران: این هیات با کمبود شدید بودجه و امکانات روبرو است ما حتی برای تامین توپ و لباس ورزشی تیم مشکل داریم ادامه این وضعیت می تواند باعث از بین رفتن همدلی و تعامل هنرجویان این رشته شود.

هیات بسکتبال همچنین با مشکلاتی از جمله کمبود منابع مالی، نداشتن انگیزه، تامین نشدن هزینه ایاب وذهاب ورزشکاران وعدم حمایت اسپانسرهای دولتی و خصوصی مواجه است.

پیشرفت این رشته ورزشی در استان نیازمند تامین اعتبار است در حال حاضر بسکتبال استان با کمک های مسئولان فدارسیون، حامی های مالی کوچک، کمک های مردمی و شرکت های خارج از استان فعال است، با همین کمک های مالی محدود، تیم بستکبال کردستان توانایی حضور درلیگ های برتر را دارد و می تواند نتایج های خوبی را در مسابقات استانی و کشوری به دست آورد.

ایرنا: هیات بسکتبال استان برای رفع این مشکلات چه اقداماتی انجام داده است؟

جماران: هیات بسکتبال استان برای رفع این مشکلات، اقداماتی از جمله تلاش برای مهیا کردن زیر ساخت ها، برگزاری کلاس های آموزشی برای مربیان وارتقای سطح دانش آنها، برگزاری مسابقات دررده های سنی مختلف، استفاده ازظرفیت ها و تجربیات پیشکسوتان بسکتبال، ایجاد همدلی، تعامل وهمکاری با فدارسیون ورزشی و اداره کل ورزش وجوانان استان و جذب حامی های مالی را در دستور کار قرارداده است.

ایرنا: وضعیت بودجه هیات بسکتبال استان چگونه است و برای جذب حمایت های بخش خصوصی چه اقداماتی را انجام داده اید؟

جماران: برای جذب حمایت بخش خصوصی از بسکتبال، رایزنی هایی با شرکت های بزرگی مانند پتروشیمی کردستان و معدن طلای زرکوب انجام ولی متاسفانه هیچ گونه حمایتی ازاین تیم نشد.

ایرنا: در استان چند باشگاه ورزشی بسکتبال وجود دارد، برای توسعه و پیشرفت این ورزش دراستان چه برنامه ای دارید؟

جماران: فضای سرانه ورزش رشته بسکتبال دراستان به حدی کم است که جوابگوی تعداد ورزشکاران این رشته نیست، این رشته در رده های مختلف میکرو، مینی، نونهال، نوجوان، جوان و بزرگسال در شهرستان های سنندج، سقز، قروه، مریوان و کامیاران تا حدودی فعال است.

در تلاش هستیم برای توسعه و پیشرفت این رشته ورزشی، افزایش جامعه مخاطب، فعالیت در رده های پایه و بازیکن سازی اقداماتی انجام دهیم و با تمرینات بیشتر بتوانیم در تیم های استانی و کشوری حضور داشته باشیم لذا بنا داریم با توسعه این ورزش خانواده محور، زمینه رشد استعدادها را کشف کنیم.

ایرنا: رشته بسکتبال در استان کردستان چه موفقیت هایی را در مسابقات کسب کرده است؟

جماران: بسکتبال کردستان با دارا بودن مربیان استانی و شهرستانی توانسته است افتخاراتی را رقم بزند و درهمه سطح ها از رده های سنی مختلف چه استانی و کشوری حضور داشته است. این رشته ورزشی نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است به طوری که در حال حاضر ۲ نفر از بسکتبالیست های کردستان در تیم ملی حضور دارند که افتخاری بزرگ برای جامعه ورزش و استان کردستان است.

ایرنا: چند بسکتبالیست سازمان یافته در استان کردستان حضور دارند؟

جماران: در رشته بسکتبال تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر سازمان یافته در سامانه فدارسیون ثبت شده است و خوشبختانه با حمایت های مجموعه مربیان استانی و هیات های شهرستانی شاهد روند افزایشی ورزشکاران سازمان یافته هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha