۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبر: 85599168
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آخرین وضعیت بهینه‌سازی برق روستاهای فارس/ چقدر هزینه شده؟

شیراز - ایرنا - طبق گفته متولیان حوزه برق استان فارس پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق در ۲۸۵ روستای استان جهت محرومیت‌زدایی از اقشار روستایی در حال اجراست که این پروژه‌ها قرار است با صرف یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان فارس از حدود چهار هزار روستا برخوردار است که‌ حدود ۲هزار و ۳۳۸روستا بالای ۲۰ خانوار هستند؛ در حقیقت جمعیت روستایی این استان حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان است؛ روستاهایی که هنوز هم از برخی امکانات اولیه برای زندگی محروم هستند و با مشکلات بسیاری جهت تأمین آب، برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنند.

برق‌رسانی به روستاهای محروم فارس

بر همین اساس برطرف کردن این نیازها به ویژه تأمین روشنایی در این مناطق در اولویت مدیران ارشد این استان قرار گرفت و برای تحقق این مهم نیز در همان ماه‌های نخست سال ۱۴۰۲، ۲ روستای محروم جنوب فارس یعنی روستاهای کورده و دژگاه که سالها با مشکلات بسیاری در تأمین برق روبرو بودند توانستند از برق پایدار بهره‌مند شوند.

۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ هم قائم مقام مدیرعامل برق شیراز در مدیریت توزیع برق شهرستان‌ها اعلام کرد: سه روستای چم قایدی در شهرستان سپیدان، امام‌زاده محمد در سروستان و عبدالکریمی شهرستان زرقان هم کد آبادی دریافت کردند و خدمات برق‌رسانی به این مناطق در حال انجام است.

یک سال بعد و در ۲۳ خردادماه سال ۱۴۰۳، مدیرعامل توزیع نیروی برق فارس گفت: تعداد کل روستاهای برقدار شده که تا ابتدای مردادماه ۱۴۰۰ حدود ۲هزار و ۴۵۱ روستا بود تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به ۲ هزار و ۴۷۴ روستا رسیده که در واقع حدود ۲۳ روستای فارس در طول این مدت برق‌دار شدند.

چند روز پس از اعلام این آمار معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق فارس از اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق ۹۳۰ روستای فارس با اعتبار ۵۶۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: مقرر شده کار اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق۲۷۰ روستای دیگر نیز تا پایان سال جاری اجرایی شود و به اتمام برسد.

طبق گفته متولیان حوزه برق استان جابه جایی پنج هزار اصله پایه برق، اصلاح ۹۵ کیلومتر شبکه و نصب ۹هزار و ۲۰۰ دستگاه چراغ روشنایی و ۲۷۰ دستگاه ترانسفورماتور درکنار توسعه شبکه و تأمین برق یک هزار و ۲۵۰ متقاضی جدید از مهمترین اقدامات طی سه سال گذشته است که در قالب طرح بهارستان در سطح روستاهای فارس اجرا شده است.

هم‌اکنون نیز معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق فارس از اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های برق رسانی در ۲۸۵ روستای استان تا پایان امسال با صرف یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داده و اعلام کرده که‌ در حال حاضر ۲هزار و ۴۷۹ روستای فارس از برق پایدار برخوردار هستند.

آخرین وضعیت پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق

به گفته محمدعلی عزیزی پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق در ۲۸۵ روستای استان جهت محرومیت‌زدایی از اقشار روستایی، برقراری عدالت اجتماعی و با هدف رفاه عمومی و تأمین برق پایدار و مطمئن برای مردم در مناطق روستایی در حال اجراست که قرار است این پروژه‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند.

آن طور که معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق فارس می‌گوید جهت اجرای این پروژه‌ها، جابجایی ۷۳ دستگاه ترانسفورماتور، تعویض و نصب چهار هزار اصله پایه به همراه نصب پنج هزار دستگاه چراغ روشنایی انجام خواهد گرفت.

عزیزی که معتقد است اکنون ۹۸درصد روستاهای استان از برق پایدار و مطمئن برخوردار هستند، افزود: در سال گذشته پنج روستا در استان فارس برقدار شدند.

طبق گفته معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق فارس به ‌منظور برقرسانی به این تعداد روستا در نیمه نخست سال جاری ۱۶.۱کیلومتر شبکه فشار متوسط روستایی و ۱.۷کیلومتر شبکه فشار ضعیف روستایی نیز احداث شده است.

بدون شک برق‌رسانی به این روستاها باعث ایجاد رونق در روستاها و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این مناطق می‌شود؛ زمانی که برق به روستاها می‌رسد تحولات بسیاری در آن‌ها رخ می‌دهد، اولین نعمت، روشنایی خانه‌ها است.

برق همچنین رفاه را به روستاییان هدیه می‌دهد و روستاییان می‌توانند افزون بر بهره‌مند شدن از یخچال، تلویزیون، رادیو، کولر و سایر لوازم برقی از امکاناتی از جمله ارتباطات، مخابرات و آب‌رسانی هم برخوردار شوند.

به طور کلی مجهز شدن روستاها به این نوع امکانات مانع از مهاجرت روستاییان به شهر و افزایش حاشیه‌نشینی خواهد شد اما آیا نتیجه این اقدامات در زندگی روستانشینان فارس ملموس و ثمربخش بوده و توانسته از محرومیت اهالی مناطق محروم بکاهد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha