۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85599401
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

ماه‌گرفتگی جزیی امسال، صبح چهارشنبه اتفاق می‌افتد

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبر: 85599401
ماه‌گرفتگی جزیی امسال، صبح چهارشنبه اتفاق می‌افتد

اصفهان - ایرنا - کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان از وقوع تنها ماه‌گرفتگی قابل رویت امسال در کشور در صبح روز چهارشنبه(۲۸ شهریور) خبر داد و گفت: این پدیده بصورت جزیی و در مناطق مرکزی و غربی کشور قابل رصد است.

به گزارش ایرنا، خسوف یا ماه‌گرفتگی یک پدیده نجومی است که زمین میان خورشید و ماه قرار می‌گیرد و مانع تابش نور خورشید به سطح ماه می‌شود؛ ماه‌گرفتگی جزئی زمانی رخ می‌دهد که تنها بخشی از قرص ماه وارد سایه‌ زمین شود، در این‌صورت بُریدگی تاریکی در بخشی از سطح ماه ظاهر می‌شود که همان سایه‌ زمین است اما بخش‌های دیگر ماه همچنان روشن باقی می‌ماند.

سروش احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شروع ماه گرفتگی جزیی فردا ساعت ۴:۱۱ صبح است که ماه وارد نیم سایه می‌شود و تشخیص این پدیده در حالت نیم‌سایه‌ بسختی امکانپذیر است.

این کارشناس نجوم، زمان اصلی ماه‌گرفتگی فردا و ورود آن به سایه کامل را ساعت ۵:۴۲ دقیقه اعلام و خاطرنشان کرد: زمان غروب ماه در اصفهان ساعت ۵:۵۱ و در تهران ۵:۴۹ است بنابراین در این شهرها فرصت بسیار کمی(کمتر از ۱۰ دقیقه) برای مشاهده بهتر ماه‌گرفتگی وجود دارد.

احمدی افزود: زمان غروب ماه در استان‌های غربی ایران دیرتر است بنابراین ساکنان این مناطق مقداری فرصت بیشتر برای تماشای این پدیده دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمان غروب ماه در شرق کشورمان قبل از ورود ماه به سایه زمین است، ماه گرفتگی فردا در این مناطق قابل رویت نیست.

احمدی، ساعت اوج ماه‌گرفتگی فردا را ۶:۱۴ اعلام و تصریح کرد: در این ساعت ماه در بسیاری از مناطق کشور غروب کرده و زیر خط افق است بنابراین نمی‌توان اوج ماه‌گرفتگی را مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اوج ماه‌گرفتگی فردا حدود هشت درصد از سطح ماه در سایه کامل قرار می‌گیرد.

کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: ایران در مرز شرقی محدوده رویت‌پذیری ماه‌گرفتگی جزیی فردا قرار دارد و این پدیده در اروپا و امریکا نیز قابل مشاهده است.

احمدی افزود: یک ماه گرفتگی جزیی آبان پارسال در کشورمان رخ داد اما بدلیل اینکه، نیمه شب و در اوج ارتفاع ماه رخ داد، براحتی قابل مشاهده بود.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای امسال نیز یک پدیده ماه‌گرفتگی نیم‌سایه ای بوقوع پیوست اما در کشورمان قابل رویت نبود.

به گزارش ایرنا، ماه‌گرفتگی در زمره پدیده های طبیعی است که ادای نماز آیات هنگام وقوع آن واجب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha