به گزارش ایرنا، نخستین روز داوری اجراهای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش کمانچه و دف سهشنبه- ۲۷ شهریورماه- در تالار رودکی برگزار شد. در این روز در بخش کمانچه، داوران متشکل از محمد مقدسی، داوود گنجهای و هادی منتظری به تماشای اجراها نشستند و تک به تک سوای داوری نکات مهمی را به شرکتکنندگان منتقل کردند. در بخش دوم (ساز دف) داوران متشکل از فرزاد عندلیبی، پیمان صفوّتی و عماد توحیدی اجراهای این بخش را داوری کردند و پس از اجرای مرحله نهایی فراخوان، آهنگی برای هر یک از نوازندگان پخش شد تا آنها را در بخش همراهی ساز محک بزنند.
شرکتکنندگان رشد پیدا کردهاند
حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت شرکتکنندگان این دوره از جشنواره گفت: از قول استادان صاحب نام داور نقل میکنم؛ آنها از اجراهای روز نخست راضی بودند و میگفتند نوازندگان کمانچه در این دوره پیشرفت چشمگیری کردهاند.
وی گفت: پیشرفت در کار جوانان وجود داشته، منتهی مراقبت میخواهد و نیازمند آگاهیبخشی در تشخیص روشها و متدهای یادگیری نوازندگی در موسیقی ردیف دستگاهی هستند. تعدادی از شرکتکنندگان ممکن است در شهرستانها به مراجع موثق دسترسی نداشته باشند. جدا از این بحث، به طور کلی اجراهای روز نخست جشنواره نشان میدهد که شرکتکنندگان رشد پیدا کردهاند.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان همچون یک نهاد یا رسانه است که این انگیزه را در جوانها ایجاد میکند تا به حرف و توصیه استادان و داورها گوش بدهند.
اردلان اظهارداشت: در هر صورت مقایسه کیفیت امسال با سالهای گذشته نیازمند تحقیق علمی است که به ما بگوید دقیقاً به چه صورت بوده است اما اگر استنباط شخصی من را بخواهید، باید عرض کنم، میتوانیم نسبت به دورههای گذشته شاهد رشد باشیم.
وی بر نقش جشنواره موسیقی جوان در پیشرفت جوانها تأکید کرد و گفت: این جشنواره فرصت مغتنم و خوبی است که در حافظه جوانان ضبط میشود که اگر خوب تمرین کنند و بتوانند یک حد مناسبی را کسب کنند، جایی وجود دارد تا مورد قضاوت قرار بگیرند و از کسانی که مبرز و صاحبنام هستند یک تصدیقی دریافت کنند.
نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمیدهد
براساس اعلام روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، فرزاد عندلیبی داور بخش دف این جشنواره درباره اجراها بیان کرد: ماهیت اصلی برگزاری جشنوارهها علاوه بر خودسازی یک خودسنجی است که فرد با حضور در آن خود را محک میزند. در واقع این خودشناسی از این روست تا افراد بتوانند خودشان را بشناسند و در برابر ناهنجاریها و مسائل زندگی و درگیریهای ذهنی خود شناخت پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز نام هر فردی را که آموزش میدهد استاد گذاشتهاند، افزود: متأسفانه آموزشهای دفنوازی امروزه رصد نمیشود. هر کسی که آموزش میدهد را استاد مینامند. جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که با گرفتن آزمون از تک تک نوازندگان آنها را به سمت و سوی درستی هدایت میکند.
عندلیبی درباره دفنوازی نیز بیان کرد: آن کوبشی که در دفنوازی وجود دارد به سمت اشتباهی هدایت شده و بیشتر به سمت شلوغنوازی رفته است. نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمیدهند و در آهنگهایی که برای همراهی پخش کردیم مشخص بود. نوازندگان جوان در ریتمهای سنگین نمیتوانند اجرای درستی داشته باشند. امروز همه به دنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. دفنوازی مسابقه نیست که هر کسی ریتم تندی داشته باشد برگزیده شود.
هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۲۷ شهریورماه تا پنجم مهرماه در حال برگزاری است.
نظر شما