سال تحصیلی جدید و خفگی خیابان های یاسوج/ باید چاره ای اندیشید

یاسوج- ایرنا- یاسوج به عنوان دومین شهر مهاجرپذیر کشور، با معضل جدی روزافزون گره ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کند و در آستانه سال تحصیلی جدید شلوغی و تراکم خودروها چندین برابر می شود هر ساله با تصمیم های موضعی و مسکن‌های موقتی متولیان امر برای رهایی از ترافیک نشست‌هایی برگزار می‌کنند اما باید دید امسال برای این چالش اساسی تدبیری اساسی اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۷۰ هزار دانش آموز دارد که قریب به ۴۰ درصد دانش‌آموزان استان در بویراحمد مشغول تحصیل هستند. جابه جایی این حجم از دانش آموزان نیاز به وسایل حمل و نقل دارد.

افزایش گره ترافیکی در سطح شهر یاسوج به ویژه ساعات ورود و خروج دانش آموزان و کارمندان از محیط کار، شهروندان را سر درگم کرده است؛ به گونه ای که در ساعات حدود هفت تا هشت صبح، یازده تا یک ظهر و چهار تا ۶ عصر شهر به طور کلی قفل می شود.

ترافیک های پرحجم در بیشتر نقاط شهر سبب نارضایتی شهروندان تبدیل شده است، هرساله نشست ها و برنامه هایی برای کنترل اوضاع نابسامان ترافیک ارائه شده اما هنوز برنامه ای عملیاتی و راهبردی که بتوان برای همیشه از این معضل شهری رهایی یافت پیش بینی و طراحی نشده است.

ضعف توسعه زیرساخت‌های شهری متناسب با رشد شهر ،نبود سند چشم انداز توسعه شهر در کنار مهاجرپذیری بی رویه و ضعف فرهنگ شهرنشینی، شهر زیبای یاسوج را به منجلابی از ترافیک سنگین و سر و صدای آزار دهنده تبدیل کرده است.

یکی فرد یاسوجی گفت: ایام مدرسه خیابان های شهر یاسوج مملو از خودرو می شود و خیابان های این شهر توان تحمل این حجم از خودرو را ندارد.عبور و مرور در شهر بسیار سخت می شود و حتی ساعت ها در ترافیک و شلوغی به دام می افتیم.

وی تاکید کرد: در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یک زیرگذر و یا رو گذر وجود ندارد و مدیران هم برنامه ای برای توسعه زیرساخت های شهری ندارند.

سال تحصیلی جدید و خفگی خیابان های یاسوج/ باید چاره ای اندیشید

آغاز مدارس و دعوت از شرکت های حمل و نقل معتبر

فرماندار بویراحمد گفت: در ایام بازگشایی مدارس در سطح خیابان‌های شهر یاسوج مرکز استان ترافیک ایجاد می‌شود که عمده آن زیرساختی است.

شهرام مهدوی مطلق افزود: دغدغه سرویس ایاب و ذهاب مدارس و وضعیت ترافیک در ایام آغاز شروع به کار مدارس را داریم و به همه دستگاه‌های متولی اعلام شده که باید با هم‌افزایی تدابیر لازم برای برون‌رفت از این معضل اساسی‌ اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی ما آن گره ترافیکی است که در اوج مهرماه شکل می‌گیرد و تاپایان سال ادامه دارد. همه ما از جمله آموزش و پرورش و صدا و سیما باید پای کار بیاییم تا والدین برای ثبت نام در سامانه سرویس‌های حمل و نقل معتبر از جمله سامانه EnoBus.ir اقدام کنند.

مهدوی مطلق در رابطه با سرویس مدارس، افزود: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و یک شرکت دانش بنیان از یزد نیز برای خدمات دهی به استان دعوت شده است.
وی ادامه داد: ۱۱ هزار نفر در سامانه مینوباس و سپند برای سرویس مدارس ثبت نام کردند.

وی افزود:‌ امید است موضوع مهم سرویس مدارس با استقبال اولیاء و همکاری مسئولان ذی ربط حل و فصل شود.

سال تحصیلی جدید و خفگی خیابان های یاسوج/ باید چاره ای اندیشید

وضعیت استقبال والدین و مدارس از سرویس مدارس

فرماندار بویراحمد افزود: برخی مدیران مدارس ابتدایی یاسوج و اطراف اعلام کردند که چند ون اجاره کرده‌اند و کار سرویس مدارس را انجام بدهد، در حالی که این کار غیرقانونی است. این مدیران مدارس با برخی سرویس مدارس قرارداد بسته‌اند که درصدی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و باید در این خصوص همکاری کنند.

مهدوی مطلق ابراز کرد: همچنین برخی والدین برای دانش آموز خود سرویس شخصی گرفته‌اند.

وی گفت: ۳۰ مینی بوس در یاسوج وجود دارد که عمدتاً در اختیار بخش خصوصی است، اما سهمیه گازوئیل دولتی دریافت می‌کنند که در همین رابطه با دادستان مرکز استان مکاتباتی انجام شده که اگر به مدارس خدمات ندهند سهمیه سوخت آن‌ها قطع می‌شود.

فرماندار بویراحمد ابراز کرد: والدین دانش‌آموزان در فرصت باقی مانده برای ثبت نام در سامانه شرکت‌های حمل و نقل معتبر اقدام کنند. بازگشایی مدارس از این هفته رسما آغاز می‌شود اما فرصت هست که برای ساماندهی سرویس مدارس تا هفته اول مهرماه تبلیغ و تبیین صورت بگیرد.

مهدوی مطلق گفت: تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای سامانه‌های حمل و نقل خوب نبوده و مدیران ما ضعیف عمل کرده‌اند.

سال تحصیلی جدید و خفگی خیابان های یاسوج/ باید چاره ای اندیشید

راه‌اندازی سامانه سرویس هوشمند مدارس در استان

رئیس پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی سامانه سامداد در تمام شهرستان‌های این استان خبر داد.

سرهنگ جابر پیوست گفت: در جلسات شورای ترافیک استان و همینطور جلسات فرمانداری‌ شهرستان‌ها در خصوص سرویس مدارس و ایاب و ذهاب دانش آموزان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است اما از اولیای دانش آموزان انتظار داریم که از سامانه سرویس هوشمند مدارس به نشانی https://samdadapp.ir/ استفاده کنند.

ما در تمامی شهرستان‌ها به خصوص مرکز استان به اندازه کافی سرویس عمومی و مینی بوس نداریم پس از اولیای دانش آموزان انتظار داریم که حتماً در این سامانه ثبت نام کنند تا سرویس دهی دانش آموزان برای مهر ماه به درستی برنامه‌ریزی شود.

وی اظهارکرد: پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد همگام با سراسر کشور طرح ها و برنامه‌ریزی‌ های لازم در خصوص بازگشایی مدارس و تردد در معابر شهرهای استان را انجام داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مجموعه پلیس راهور و فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد هماهنگی های لازم در خصوص بازگشایی مدارس در همه شهرستان های استان را اجرا کرده اند و از ساعت هفت صبح همکاران ما در کلیه معابری که در آنها ازدحام و ترافیک زیاد است، مستقر خواهند بود.

پیوست تصریح کرد: طی جلساتی که با شهردارهای شهرهای استان داشتیم اقداماتی در خصوص ایمن سازی و ساماندهی معابر انجام شده است و تا آغاز سال تحصیلی جدید نیز خط کشی معابر در همه شهرهای استان توسط شهرداری ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و افزایش ترددهای درون شهری طی جلساتی که با مسئولین شهرستان‌های مختلف برگزار کردیم مقرر شد که طرح‌های ترافیکی برای کنترل تردد برگزار شود و روز اول بازگشایی مدارس تمام همکاران ما در مجموعه پلیس راهور استان در آماده باش کامل هستند تا مشکلی در زمینه تردد ایجاد نشود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با توجه به آغاز مهر ماه و شروع سال تحصیلی جدید به اولیا و مربیان دانش آموزان توصیه می‌کنیم که از خودروهای شخصی استفاده نکنند چرا که باعث افزایش ازدحام و ترافیک در سطح شهر می‌شود و خواهش داریم که حتماً از سرویس‌های عمومی استفاده کنند. بهتر است که از عجله و شتاب بی‌ مورد پرهیز کنند تا اوایل صبح شاهد ترافیک در معابر شهر نباشیم.

پیوست بیان کرد: از مردم استان انتظار داریم که همکاران ما را در مجموعه پلیس راهور به عنوان عضوی از خانواده خود بدانند و با آنها همکاری کنند تا این همکاران خدمتگزاری در زمینه عبور و مرور شهری را به نحو احسن انجام دهند.

۱۵۰ مدرسه در اپلیکیشن اینوباس ثبت شد

مدیر شرکت حمل و نقل سامانه EnoBus.ir در یاسوج گفت: ۱۵۰ مدرسه تأیید شده در اپلیکیشن EnoBus وجود دارد و ۴۰۰ دانش‌آموز و حدود ۲۲۰ راننده‌ای که استعلام‌هایشان گرفته است. استعلام اماکن آن‌ها، سو پیشینه و راهور و ریسک رانندگی و بیمه نامه آن‌ها گرفته شده است.

احمدی تأکید کرد: این اپلیکیشن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و همچنین نیاز به تبلیغات در صدا و سیما دارد. ما طبق نرخ شورای شهر اقدام می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، متولیان امر باید سیاستهای جامعی بـرای گسترش فرهنگ صـحیح ترافیکی و آموزش رفتارهای بهنجارترافیکی تدوین و اجرا کنند و پلیس راهنمایی و رانندگی و متولیان سرویس مدارس با حضور در رسانه های استان به تبیین موضوع بپردازند و از طرفی زمینه مشارکت و همکاری مردم را برای حل مشکل ترافیک شهری را فراهم کنند.

امید است با همکاری مسئولان و کمک بخش خصوصی مشکل کمبود توقفگاه و ترافیک آزاردهنده در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد با انجام اقدام اساسی برطرف شود.

آموزش‌ و پرورش با داشتن بیش از ۱۵ هزار فرهنگی و ۱۷۰ هزار دانش آموز گسترده‌ترین جامعه مخاطب را دارد

بیش از سه هزار آموزشگاه در سطح استان وجود دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha