۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۱
کد خبر: 85600543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قم و کاشان نخستین مراکز پیدایش تشیع در ایران هستند

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۱
کد خبر: 85600543
قم و کاشان نخستین مراکز پیدایش تشیع در ایران هستند

کاشان _ ایرنا _ مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: نخستین مراکز تشیع ایران در سال‌های ۸۰ و ۸۱ هجری، در منطقه قم و کاشان شکل گرفتند.

محمدحسین رجبی دوانی روز چهارشنبه در همایش علمی کنگره حضرت علی بن امام محمدباقر(ع) در دانشگاه کاشان افزود: تشیع در منطقه کاشان در سال‌های یادشده به قدری قوت یافته بود که امام باقر(ع)، فرزند خود را مامور هدایت و ارشاد مردم این منطقه کرد و این افتخاری برای مردم کاشان است.

وی اظهار کرد: حضرت علی بن امام محمدباقر(ع) نخستین امامزاده بلافصل است که به ایران آمد و دارای احترام خاصی است.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: ایران مفتخر است که از دیرباز میزبان فرزندان رسول خدا(ص) و امامزادگانی بوده که از ظلم حکومت‌های فاسد اموی و عباسی به کشور ما پناه می‌آوردند.

رجبی دوانی گفت: در نقاط مختلف ایران مرقد مطهر امامزادگان را می بینیم و مردم ما بدلیل عشق به ساحت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، جان خود را به خطر می‌انداخته و از جان امامزادگان حفاظت می‌کردند و حتی در موقعی که بسیاری از ایرانیان هنوز شیعه نشده بودند، در حمایت از فرزندان پیامبر(ص) کوتاهی نمی کردند.

وی اظهار کرد: در هیچ کشور اسلامی مانند ایران این تعداد امامزاده وجود ندارد و به برکت وجود همین امامزادگان، کشور ما از تندباد حوادث در قرون متمادی بسلامت عبور کرده است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: بیشتر امامزادگان بعد از هجرت امام رضا(ع) به ایران آمدند و وجود مقدس حضرت معصومه(ع) در ایران بخاطر دیدار و پیوستن به برادرشان بود و به برکت حضور امامزادگان مذهب اهل بیت( ع) در ایران گسترش یافت.

رجبی دوانی افزود: پیش از آنکه دولت صفویه به قدرت برسد، بسیاری از مردم ایران به برکت حضور امامزادگان به مذهب تشیع گرویده بودند اما حاکمیت در دست حکومت‌های طاغوتی مخالف مذهب شیعه بود.

وی اظهار کرد: مردم ایران ضمن پاسداشت وجود امامزادگان، مرقد آنها را پناهگاه خود می‌دانند و برای کسب معنویت، ایجاد رابطه با خدا و توسل به این مرقدهای مطهر، به این مکان‌ها می آمدند و از مقام معنوی آنها بهره‌مند می‌شدند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان هم در این همایش با اشاره به اینکه امامزادگان کانون ایمان هستند که دشمن قصد محو آنها را دارد، گفت: بصیرت مردم کاشان در سال ۱۱۳ هجری ستودنی است چرا که در دعوای بنی عباس و بنی امیه، راه درست را گم نکردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی افزود: برخورد امام باقر(ع) با نامه مردم فین و کاشان در نهایت احترام بود چرا که فرزندشان را برای این کار به منطقه کاشان فرستادند.

به گزارش ایرنا، اختتامیه کمیته علمی کنگره بین‌المللی حضرت علی بن محمد باقر(ع)، ۲۸ و ۲۹ شهریور امسال در کاشان و مشهد اردهال برگزار می‌شود.

حضرت سلطان علی بن محمدباقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا، در اردهال کاشان به شهادت رسید.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان و در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha