۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۱:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85601102
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۲۱:۵۸
کد خبر: 85601102
سازمان ملل: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است

نیویورک – ایرنا- نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ۱۵ عضوی درباره وضعیت افغانستان گفت: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، خانم رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان افزود: با کاهش بودجه بین المللی، جمعیت افغانستان با یک بحران جدی بشردوستانه و توسعه مواجه است. مقامات موقت افغانستان با سیاست هایی که به اندازه کافی بر نیازهای واقعی مردم تمرکز نمی کند و پتانسیل اقتصادی آن را تضعیف می کند، این بحران را تشدید می کنند.

او تصریح کرد: به عنوان مثال به دلیل کمبود بودجه، ۲۶۰ مرکز سلامتی ثابت و سیار ارائه دهنده خدمات بهداشتی اولیه فعالیت خود را متوقف کرده است‌ و این امر ۲.۹ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد. انتظار می رود ۱۷۱ مرکز سلامتی دیگر نیز در ماه های آینده تعطیل شوند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان اضافه کرد: نزدیک به ۹۰۰ هزار کودکی که نیاز به درمان شدید دارند به این مراکز دسترسی نخواهند داشت و احتمال مرگ این کودکان دوازده برابر بیشتر از کودکان سالم است.

خانم اوتونبایوا ادامه داد: جیره غذایی باید از ۷۵ به ۵۰ درصد در جوامعی که در حال حاضر سطوح اضطراری گرسنگی را تجربه کرده اند کاهش یابد. این امر به ویژه زنان و کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد که ۸۰ درصد از نیازمندان کمک های غذایی عمومی را تشکیل می دهند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان همچنین گفت: نزدیک شدن فصل زمستان و بازگشت احتمالی صدها هزار افغان بدون مدرک از کشورهای همسایه و مناطق دیگر این مشکلات فوری را تشدید خواهد کرد.

او تصریح کرد: با توجه به جمعیت جوان در حال رشد افغانستان، اقتصادی که قادر به جذب آنها نیست، و کمک کنندگان بین المللی که تمایلی به ارائه کمک ندارند بحران بشردوستانه به زودی به یک بحران بزرگ تبدیل خواهد شد.

خانم اوتونبایوا تاکید کرد: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است. گروه طالبان که بسیاری از آنها وزیرای حکومت این گروه هستند، تحت تحریم هستند و نمی توانند بدون اجازه شورای امنیت سفر کنند. دارایی های بانک مرکزی افغانستان مسدود شده است و این امر ظرفیت توسعه بخش خصوصی افغانستان را محدود می کند و مقامات موقت هیچ نمایندگی در نهادهای چند جانبه ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha