۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85601253
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعهد امسال خراسان شمالی کاشت حدود سه میلیون اصله نهال است

بجنورد-ایرنا- رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان ‌شمالی گفت: تعهد امسال این استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال است.

شهرام عسگری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده کاشت این تعداد در عرصه مستثنیات(نهال بادام و پسته)، زمین های دولتی و منابع ملی از دی ماه سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: کاشت نهال در چهار محور زراعت چوب، اقتصادی با هدف ایجاد درختکاری با نهال دومنظوره اقتصادی "پسته، بادام، سنجد و توت"، زراعت چوب با گونه صنوبر و توسعه فضای سبز جنگل ها، بیابان ها و اراضی ملی انجام خواهد شد.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان ‌شمالی اضافه کرد: ۸۶۰ هزار اصله نهال سال گذشته در اجرای این طرح در استان کاشت شد و امسال جهت توسعه فضای سبز، جنگل ها، بیابان ها و اراضی ملی با شهرداری تفاهم نامه ای داریم.

احداث ۲ نهالستان جدید

وی ادامه داد: بررسی های لازم انجام شده و براساس این طرح که نیاز اصلی بازار و مردم خواهد بود در قالب شرایط سنگین، تولید نهال به سمت نیازهای مردم سوق داده شده و ۲ نهالستان دیگر به نهالستان های دولتی و بخش خصوصی استان اضافه شده است.

عسگری تاکید کرد: ۲ نهالستان دشت گرمه، و نهالستان مادر در کلاته باقرخان بجنورد با هدف تولید و تامین سهمیه استان احدث و به مجموعه اضافه شده است، همچنین محوطه منابع طبیعی شهرستان جاجرم برای این کار منظور شده است.

وی بیان کرد: نگهداری و مراقبت از نهال جنگل کاری، برگزاری کارگاه و کلاس آموزشی برای کارشناسان ۲ برنامه مهم در این حوزه و به متقاضیانی که اقدام به کشت کردند توسعه لازم به لحاظ فنی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، پویش "کاشت یک میلیارد درخت" از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است؛ این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را در خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha