برداشت شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برداشت شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در ۳۶۲ هکتار از مراتع این استان آغاز شده است.

سعید جاوید بخت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال ۳۰ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شود.

وی تعداد بهره برداران آنغوزه در استان را ۱۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: هر کیلو شیرابه خام آنغوزه ۱۵ میلیون ریال به فروش می‌رسد.
جاوید بخت بیان کرد: سال گذشته درآمد فروش شیرابه آنغوزه در این استان حدود ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که پیش بینی می‌شود امسال به بیش از ۱۵ درصد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:

۲۰تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد

برداشت آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد


وی اضافه کرد: از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود.
جاوید بخت گفت: این گیاه دارویی در مناطق مختلف استان به ویژه تنگ سرخ بویراحمد، کاکان و شبلیز دنا کشت شده است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی بوده که بیش از ۴۷٠ گونه آن را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایرنا، گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

رنگ میوه ها قهوه ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام "اولئوگم رزین" به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

رزین آنغوزه به عنوان ماده ای خلط آور،ضدنفخ، ضداسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha