۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85601499
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به اراضی دیم استان بوشهر پرداخت شد

بوشهر- ایرنا - معاون بیمه‌ای بانک کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گندم دیم این استان در نبود بارندگی سه‌هزار میلیارد ریال دچار خسارت شده که از این میزان نیمی از آن پرداخت شده و مابقی نیز در مرحله تامین اعتبار است.

غلامعلی حسین‌پناه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: براساس پایش اراضی در فصل زراعی که به‌صورت میدانی و از طریق سنجش از راه دور انجام شد، ۵۶۴ روستا مورد بررسی قرار گرفت که خسارت وارده به این اراضی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد برآورد شد.

وی ادامه داد: در بیمه محصول گندم،۲ نوع بیمه‌نامه صادر شده که یکی بیمه کشت قراردادی و دیگری بیمه شاخص عملکرد است که در بیمه کشت قراردادی، حق بیمه در پایان دوره زراعی از محل فروش گندم یا خسارت تسویه می‌شود اما در بیمه شاخص عملکرد، تسویه به‌صورت نقدی انجام می‌گیرد.

حسین‌پناه افزود: بیمه انجام‌شده، بیمه هزینه تولید است و میزان خسارت پرداختی بر اساس پیشرفت عملیات زراعی محاسبه می‌شود که براین اساس چنانچه خسارت در مرحله "چهار برگ" رخ دهد، میزان خسارت ۶۱ درصد است و در مرحله "ساقه‌روی"، خسارت تا ۸۰ درصد و در مرحله "خوشه‌دهی"، خسارت ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود.

وی توضیح داد: در پایش میدانی، با شروع کشت، مناطق همگن انتخاب و ۱۰ درصد اراضی هر منطقه پایش و تغییرات فیزیولوژیکی گندم در مراحل رشد ثبت و در پایش سنجش از راه دور نیز هر پنج روز کل اراضی بررسی و در پایان دوره، نتایج این پایش‌ها مبنای ارزیابی خسارت قرار می‌گیرد.

حسین‌پناه گفت: در سال زراعی جاری به‌دلیل کمبود بارندگی مؤثر، همه مزارع با تنش خشکی مواجه شدند و برخی مزارع سبز نشدند، برخی سبز خشک شدند و برخی به‌صورت لکه‌ای سبز شدند.

بیشتر بخوانید

پیش‌بینی کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم در مزارع بوشهر

هزار و ۴۰۰ تن گندم از کشاورزان بوشهری خریداری شد

وی افزود: طبق دستورالعمل‌های صندوق بیمه، مزارعی که فاقد سبزینگی یا دارای کمتر از ۶۰ درصد سبزینگی باشند، مشمول خسارت نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: در سال‌هایی که وضعیت بارندگی نامشخص است و احتمال خشکسالی وجود دارد، توصیه می‌شود از کشت خودداری شود تا کشاورزان دچار زیان نشوند. توان صندوق بیمه، تنها جبران بخشی از هزینه‌های کشاورزان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha