۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبر: 85602154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراوانی ابتلا به آلزایمر در قزوین یک به ازای ۱۰ نفر است

قزوین – ایرنا - سرپرست مرکز آموزشی درمانی ۲۲ بهمن با بیان اینکه در افراد بالای ۶۵ سال از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به آلزایمر می‌شود، گفت: توجه به این بیماری مهم باید مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان استانی قرار گیرد.

عادله عسگری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی آلزایمر اظهار کرد: روند طبیعی آلزایمر بین هشت تا ۱۰ سال زمان می برد و در حال حاضر بهترین شیوه برای جلوگیری از آلزایمر، مراجعه به مراکز سلامت روان است.

وی با بیان اینکه بیمار تحت مراقبت پزشک، بهتر می تواند تغییرات را مشاهده و کنترل کند، تصریح کرد: آلزایمر یک بیماری پیشرونده مغزی است که به تدریج مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، توانایی تعامل اجتماعی، فعالیت‌های روزمره و حافظه فرد مبتلا را مختل می‌کند.

عسگری ادامه داد: پلاک ها و گره هایی که در بخشی از مغز بیمار شکل می گیرد، سبب از بین رفتن خاطرات شکل گرفته در حافظه شده و خاطره جدیدی نیز ساخته نشود.

به گفته عسگری، روند پیشرفت این بیماری بسته به اینکه این سلول ها در کدام قسمت مغز قرار داشته باشند، عملکردهای متنوعی را به مخاطره می اندازد که در حوزه کارکرد زبان و گفتار می‌تواند فرد را برای یافتن کلمات مناسب به دشواری بیاندازد.

این کارشناس بیان کرد: با پیشرفت بیماری آلزایمر ممکن است این فرد نتواند از عبارات خود استفاده کند و حتی ممکن است صحبت های دیگران را به وضوح متوجه نشود.

این مسوول خاطرنشان کرد: پس از اخلال در درک مفاهیم، فهمیدن احساسات و عواطف در مغز فرد آلزایمری آسیب می بیند و بیمار به تدریج کنترل خود را در مواجهه با خلق و خو و احساسات از دست می دهد و زمانی که گره ها در بخشی از مغز شکل گیرد که پردازش و ادراک فرد از محیط را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است حواس فرد مبتلا به آلزایمر تخریب و حتی جرقه هایی از توهم در آن ایجاد شود.

وی یادآور شد: بیماری آلزایمر به طور کلی تعادل و هماهنگی را در فرد به خطر می اندازد و می تواند منجر به مرگ شود، چرا که ممکن است به قسمتی از مغز که تنفس را تنظیم می کند و همچنین قسمت هایی که به تنظیم ضربان قلب دخیل هستند حمله کرده و منجر به فوت بیمار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha