اسقف اعظم روسیه: در گفت‌وگوی دینی با جهان اسلام به دنبال منافع دیپلماتیک نیستیم

مسکو- ایرنا- حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سفر به مسکو با اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در مسکو ملاقات و گفت و گو کرد؛ دیداری که طی آن پاتریارک کریل با استقبال از تداوم گفت و گوی دینی با نمایندگان اسلام گفت: از این گفت‌وگوها به دنبال برخی منافع دیپلماتیک نیستیم.

به گزارش دریافتی ایرنا از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار داشت: درباره مسائل انحراف‌آمیز کنونی که در حال رخ دادن است، باید گفت شیطان همیشه بذر اختلاف می‌کارد و گاهی نمایندگان ادیان را نیز وسوسه می‌کند تا در چنین اختلافاتی شرکت کنند اما تصور من این است که ما به وضوح درک می‌کنیم که اینها نیروهای تاریک شیطانی هستند که در کارند و نمایندگان واقعی دین به هیچ وجه نمی‌توانند در تقویت یا توسعه روندهای منفی در روابط بین کشورها و مردم، بویژه بین ادیان شریک باشند.

در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو برگزار شد، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه ادامه داد: خوب است که سنت جلسات منظم ما در چارچوب گفتگوهای بین دینی به شکلی موفقیت‌آمیز پیش می‌رود.
وی افزود: در اینجا لازم است یاد دوست و برادرم مرحوم آیت‌الله تسخیری را گرامی بداریم که ۲۵ سال پیش با ایشان شروع به توسعه این طرح کردیم.

به دنبال پیشبرد منافع دیپلماتیک نیستیم؛ به شنیدن و درک متقابل علاقه‌مندیم
پاتریارک کریل تاکید کرد: این گفتگوهای دوجانبه ابزاری برای پیشبرد برخی از منافع دیپلماتیک نیست، بلکه علاقه واقعی به شنیدن و درک یکدیگر به منظور ایجاد راه‌های واکنش مشترک بین مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس، از جمله نمایندگان اسلام در کشور شما و کلیسای ارتدکس روسیه، درباره رویدادهای جهانی‌ است.
وی در ادامه گفت: بنابراین، گفتگوهای ما کارکرد تزئینی گفتگو برای گفتگو ندارد و معتقدم از طریق این گفتگوها هر دو طرف برای درک بهتر یکدیگر و شکل‌گیری مواضع مشترک در مورد موضوعات مهم تلاش می‌کنند.
پاتریارک کریل افزود: ۲۵ سال از اولین دور گفتگو بین ما گذشت و موفقیت و تداوم آن نشان می‌دهد که اقدام بسیار درستی بوده است.

مواضع مشترک مسیحیان ارتدوکس و بسیاری از مسلمانان در موضوع اخلاق و خانواده
در ادامه اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه عنوان نمود: ارتدوکس‌ها مواضع مشترک بسیاری با نمایندگان اسلام درباره مسائل اخلاقی، نقش دین در زندگی عمومی، خانواده و ازدواج دارند و ما از بسیاری جهات همفکر هستیم.

فرایندهای غیرمعنوی در المپیک پاریس
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: امروز جهان، به دلیل هجمه‌هایی که علیه معنویت صورت می‌گیرد دچار بحران عمیقی شده است که یکی از نمودهای این فرایندهای ضد معنوی را در بازی‌های المپیک پاریس مشاهده کردیم.
ایمانی پور افزود: در این شرایط پاسخ به پرسش‌ها و چالش‌های مربوط به ترویج سبک زندگی غیرفطری بسیار مهم است.

روزهای تلخ جهان و مردم غزه
رئیس شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن اشاره به سخنان اخیر اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد درباره ضدفرهنگ‌ها عنوان کرد: جهان روزهای تلخی را می‌گذراند از جمله کشتار مردم بی‌دفاع غزه که در هرجای دیگری اگر رخ می‌داد واکنش شدید مجامع بین‌المللی را به همراه داشت.
وی افزود: اکنون در آستانه روز جهانی صلح قرار داریم اما جهان خالی از معنای صلح شده و اتفاقات این روزها در تاریخ بی‌سابقه است.

معنویت زدایی، چالش مهم جهان
ایمانی‌پور گفت: معنویت‌زدایی مسأله مهمی‌ است و شاهد آن در المپیک امسال خودنمایی کرد؛ ترویج سبک زندگی انحرافی و ناسالم یکی از بحران‌های جهان امروز است.
وی ادامه داد: در دنیای مدرن جریانات ضد دینی از جمله در سطح سیاسی مشاهده می‌شود و دلیل آن است که نمی‌خواهند جوانان به دین روی بیاورند و لیکن نتیجه معکوس نصیبشان می‌شود.

دستورکار نشست آتی گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گفتگوهای بین اسلام و مسیحیت ارتدوکس همواره به شکلی موفق و سازنده ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: قرار است در نشست آتی درباره موضوعات روز جامعه مدرن از جمله فضای مجازی و هوش مصنوعی و دستاوردها و آسیب‌هایی که می‌توانند به بشریت وارد کنند بحث و تبادل نظر شود.
وی در این باره گفت: از جمله زمینه‌های گفتگوی برنامه‌ریزی شده، مسائل خانواده، زنان و جوانان و همچنین مشکلات مردم تحت ستم جهان است. وی افزود: به زودی مقالات ۱۲ دور گفتگوی پیشین ایران و کلیسای ارتدوکس نیز به شکل کتاب ارائه خواهد شد.

متروپولیتن ولوکولامسکی رئیس بخش روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه، حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایلیا کاشیتسین دبیر روابط بین ادیان کلیسای ارتدوکس روسیه، سید مصطفی حسینی نیشابوری مدیرکل قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه از دیگر اعضای هیأت‌های دو کشور در این دیدار بودند.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دعوت شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه جهت شرکت در بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان که با عنوان «مسیر صلح: گفت‌وگو مبنای همزیستی هماهنگ» با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دینی از کشورهای مختلف در مسکو برگزار می‌شود، به روسیه سفر کرده است. 
ایمانی‌پور همچنین، به عنوان مهمان افتخاری به هشتمین گردهمایی کنگره اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه نیز دعوت شده است.
این رویدادها همزمان با سی‌امین سالگرد تأسیس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه و انستیتو اسلامی مسکو و چهلمین سالگرد فعالیت مفتی شیخ راویل عین‌الدین مفتی اعظم مسلمانان روسیه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha