امکان عضویت دانشجویان در صندوق بیمه اجتماعی فراهم شد + فیلم

مهاباد- ایرنا- مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: طبق تفاهم نامه امضا شده با مراکز دانشگاهی؛ امکان عضویت دانشجویان در این صندوق بیمه ای فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیأت دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تأسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.

این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

فعالیت های این صندوق در تمام نقاط کشور مشابه نبوده بلکه در برخی استان ها با توجه به نهادینه شدن فرهنگ بیمه اجتماعی، استقبال از آن بهتر بوده ولی در برخی مناطق کشور هنوز هم مردم به خوبی با مزایای این بیمه آشنایی ندارند.

ایرنا در راستای آشنایی بیشتر مردم با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت و گویی به شرح زیر با «سیروس محمودیان» مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی انجام داده است.

ایرنا: در مورد عضویت دانشجویان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و مزایای عضویت در این صندوق برای این قشر کمی بیشتر توضیح دهید؟

محمودیان : یکی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر انتقال سابقه بیمه‌ای افراد به سایر صندوق‌های بیمه از جمله تامین اجتماعی و خدمات کشوری است و دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه می توانند با عضویت در این صندوق برای خود سابقه بیمه در زمان تحصیل کسب کنند.

در ادامه دانشجویان پس از فراغت از تحصیل یا در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بمانند و یا در صورت استخدام در مراکز دولتی و شرکت های مختلف سابقه بیمه خود را نیز انتقال دهند.

این صندوق بیمه‌ای از این آمادگی برخوردار است که با تمامی مراکز دانشگاهی در سطح استان تفاهم‌نامه همکاری برای تحت پوشش قرار دادن دانشجویان به صورت اقساط هم امضا کند.

ایرنا: علاوه بر دانشجویان چه کسانی می توانند به عضویت صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در بیایید؟

محمودیان: تمامی افراد در گروه سنی (۱۸ تا ۵۰ سال) در صورت عضویت در گروه‌هایی مانند روستاییان، عشایر، کشاورزان، رانندگان حمل بار و مسافران بین شهری، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، زنبورداران، بافندگان قالی، فرش، گلیم و جاجیم، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام پزشکی، دانشجویان، بسیجیان، کارگران فصلی و سایر گروه‌های جامعه هدف می‌توانند تحت پوشش این بیمه باشند.

تمامی افراد فاقد بیمه ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند عضو این صندوق شده و از یارانه دولتی هم که برای اعضای این صندوق در نظر گرفته می‌شود، برخوردار شوند.

در حال حاضر ۳۲۰ شغل در حوزه‌های مختلف برای عضویت در این صندوق اضافه شده که به طور تقریبی همه افراد بدون بیمه را شامل می‌شود که این امر فرصت مناسبی برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ای در استان به شمار می‌رود.

ایرنا: مزایای عضویت در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر برای بیمه شدگان این صندوق چیست؟

محمودیان: این صندوق همه خدمات بیمه‌ای سایر صندوق‌ها را از جمله بازنشستگی با حداقل ۱۵ سال، از کارافتادگی دائم ناشی از کار و غیرکار با حداقل یکسال سابقه، مزایای فوت برای بازماندگان بیمه شده و نقل و انتقال سابقه با سازمان تامین اجتماعی را انجام می‌دهد.

هزینه عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به میزان ۳۰ درصد توسط بیمه شده باید پرداخت شود و بیش از ۲ برابر حق بیمه، در واقع ۷۰ درصد آن را دولت تامین و پرداخت می‌کند.

صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر، ارزانترین و افتصادی ترین بیمه کشور است که دارای مزایای مستمری، از کار افتادگی، بازنشستگی و فوت است.

این صندوق فرصت مناسبی است تا جوانان، کارگران فصلی و زنان خانه دار از مزیت های آن بهره مند شوند.

ایرنا: استان آذربایجان غربی در بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر چه جایگاهی دارد؟

محمودیان: این صندوق در آذربایجان غربی تاحدودی صندوق جوانی است و تاکنون ۲۲۰ هزار نفر در استان عضو این صندوق بیمه اجتماعی شدند در حالی که در استان بیش از ۵۵۰ هزار نفر جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بوده و در حال حاضر ۴۰ درصد جامعه هدف را پوشش داده ایم.

در سال جاری طبق بررسی های صورت گرفته رتبه اول کشور را در جذب، تمدید و تحقق سهمیه بیمه کسب کرده ایم، البته هنوز با هدف گذاری صورت گرفته فاصله داریم و برای تحت پوشش قرار گرفتن مابقی جامعه هدف نیازمند یک فرهنگ سازی در جامعه هستیم.

در بین شهرستان‌های آذربایجان غربی، ارومیه و خوی به همراه میاندوآب، مهاباد و بوکان بیشترین افراد تخت پوشش بیمه را دارند و در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر حقوق ماهیانه از این صندوق دریافت می‌کنند.

ایرنا: آیا خیرین می توانند برای کمک به خانواده های نیازمند نقشی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر داشته باشند؟

محمودیان: یکی از مواردی که تاکنون به یک فرهنگ تبدیل نشده، این است که بسیاری از افراد نیکوکار و خیر به کمک های نقدی و غیرنقدی در طول سال به خانواده های نیازمند کمک می کنند و اما خیرین می توانند به جای اهدای بسته های معیشتی به نیازمندان، هزینه عضویت آنان را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت کنند تا در صورت از کارافتادگی و یا فوت سرپرست دیگر اعضای خانواده از مستمری آن استفاده کنند.

در راستای فرهنگ سازی و نهادینه کردن و سمت و سو دادن کمک های افراد خیر به سمت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، نیازمند همراهی و همکاری بیشتر اصحاب رسانه، روحانیون و افراد معتمد و ریش سفیدان در جامعه هستیم.

رسانه ها می توانند با تهیه گزارش مستند از افرادی که هم اکنون مستمری بگیر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند و از مزایای آن بهره‌مند شده اند، جامعه را به سمت همراهی و همگامی با این صندوق بیمه هدایت کنند.

ایرنا: چه مادرانی بدون هزینه ( به صورت رایگان ) می‌توانند عضوی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند؟

محمودیان: مرحله نخست بیمه رایگان مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن در مناطق روستایی و عشایری استان آغاز شده و تاکنون بیش از ۳۹ هزار مادر به صورت رایگان عضو این صندوق شدند.

مادرانی که فرزند سوم و بالاتر آنان بعد از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۶متولد شده باشند می توانند با مراجعه به سایت صندوق به نشانی www.roostaa.ir و ورود به بخش "ثبت نام مادران روستایی و عشایری (غیرشاغل) و یا مراجعه به کارگزاری های صندوق در سطح استان نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

فرآیند تکمیل ثبت نام متقاضیان مشمول این قانون پس از اخذ استعلام از سازمان ثبت احوال و تأیید استعلام سایر صندوق ها مبنی بر عدم بیمه پردازی و مستمری بگیر بودن متقاضی، نهایی می شود و اولویت تکمیل ثبت نام با افرادی است که منطبق بر فراخوان شرایط لازم را احراز و زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.

در خصوص مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری ۱۰۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می شود و با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند ۲ سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده می شود.

هم اکنون صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر ۷۳ کارگزاری فعال در آذربایجان غربی دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این دفاتر، نسبت به نام نویسی برای عضویت در صندوق اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha