در سفر معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان فارس چه گذشت؟

شیراز - ایرنا - سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون حمل و نقل وزارت صنایع و معدن و تجارت همزمان با سفر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به استان فارس سفر کردند و در این سفر با بازدید از چندین طرح و واحد صنعتی و تولیدی، مسائل و مشکلات این طرح‌ها را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شهرک‌های صنعتی سروستان ۱و ۲ بازدید و بر شتاب‌بخشی به روند اجرای پروژه‌های زیرساختی در این شهرک‌ها تأکید کرد.

تکمیل زیرساخت‌های صنعتی شماره ۲ سروستان

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این بازدید گفت: توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی سروستان ۲ به عنوان یکی از مهمترین گزینه‌های هدایت سرریز سرمایه‌گذاری مرکز استان در اولویت قرار گرفته و با توجه به تکمیل ظرفیت شهرک‌های صنعتی موجود در شیراز و به دلیل نزدیکی شهرک صنعتی دوم سروستان به کلان شهر شیراز، آماده‌سازی زیرساخت‌های این شهرک صنعتی در قالب فازهای عملیاتی درحال انجام است.

شهرک صنعتی شماره ۲ سروستان ۷۱۵ هکتار مساحت دارد و ظرفیت استقرار ۳۵۰ واحد صنعتی در فاز نخست آن پیش‌بینی شده؛ همچنین برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شهرک نیز در حال انجام است.

در این بازدید که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و برخی از مدیران استان فارس نیز حضور داشتند آخرین وضعیت زیرساختی این شهرک‌های صنعتی مورد بررسی قرار گرفت.

در سفر معاونان وزیر صنایع و معدن و تجارت به استان فارس چه گذشت؟

فرشاد مقیمی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: هم اکنون پروژه مهم ساخت پست برق ۶۶/۲۰ کیلو ولت با اعتبار ۵۰۰میلیارد تومان بصورت مشارکتی بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شرکت برق منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس برای تامین ۵۰مگاوات برق در فاز اول در حال انجام است و طرح‌های تکمیل زیرسازی، جدول‌گذاری، بیس و آسفالت معابر نیز با ۳۰ میلیارد تومان در مرحله عملیات اجرایی قراردارد.

معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تقاضا محور را از رویکردهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دانست و گفت: این مهم با هدف ظرفیت‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران با هدف توسعه پایدار صنعتی و ایجاد اشتغال انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابراز امیدواری کرد که شهرک صنعتی سروستان ۲ در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های صنعتی استان فارس تبدیل شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز در این بازدید گفت: در شهرستان سروستان زیرساخت های استقرار صنایع در ۲ شهرک صنعتی فراهم شده؛ در شهرک صنعتی شماره یک که دارای تمام امکانات زیرساختی است و از مساحت ۵۰هکتار بهره می‌برد تاکنون ۴۵قرارداد منعقد شده که از این تعداد، ۲۲واحد با اشتغال ۶۱۸نفر پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و طرح توسعه این شهرک صنعتی نیز در دست پیگیری است.

مسعود عظیمی اضافه کرد: در بخش تکمیل زیرساخت‌های داخلی، تاکنون ۴۰پروژه در بخش‌های شبکه‌های داخلی آب، برق، گاز و فاضلاب انجام شده است.

او تأمین زیرساخت‌های خارج از شهرک صنعتی سروستان۲ شامل آب و برق را مهمترین ضرورت در فعال‌سازی این شهرک صنعتی دانست و افزود: بر اساس قانون تأمین زیرساخت‌ها تا ورودی شهرک‌های صنعتی برعهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است و اجرای پروژه پست برق از مهمترین طرح‌هایی است که بصورت مشارکتی در دست اجرا است؛ در زمینه استفاده از پساب تصفیه‌خانه شهر شیراز جهت مصارف غیر شرب و تأمین بخشی از آب صنایع نیز مذاکرات لازم در حال انجام است.

عظیمی با اشاره به مساحت ۷۱۵هکتاری این شهرک صنعتی گفت: شهرک صنعتی سروستان۲، بزرگترین شهرک صنعتی نزدیک به مرکز استان است که با توجه به مزیت‌های آن می‌تواند ظرفیت مهمی را برای استقرار صنایع فراهم کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: در حال حاضر ۵۱ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان در این شهرک صنعتی منعقد و ۶ واحد با اشتغال ۱۵۰نفر نیز در مرحله بهره‌برداری قراردارد.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شهرک صنعتی دوم در شهرستان فسا

معاونان وزیر صنعت معدن و تجارت در سفر خود به استان فارس، اراضی در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی شهرک صنعتی دوم فسا را نیز بازدید و در این بازدید ظرفیت‌های موجود را برای تحقق این مهم بررسی کردند.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این بازدید وعده داد برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین شهرک صنعتی در شهرستان فسا صورت گرفته و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی در قالب راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از مهمترین مأموریت‌های این سازمان است و در این زمینه بر مبنای ظرفیت‌های منطقه‌ای، مراحل امکان‌سنجی ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید انجام می‌شود.

مقیمی از مهمترین شروط راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید را تأمین زیرساخت‌ها نظیر آب، برق و گاز اعلام کرد و افزود: بدون تأمین زیرساخت، راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی امکان پذیر نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با تأکید بر ظرفیت‌های شهرستان فسا گفت: آمادگی برای پیگیری ایجاد شهرک صنعتی دوم در این شهرستان وجود دارد و اراضی در نظر گرفته شده برای این شهرک صنعتی که در امتداد محور فسا_شیراز قراردارد، دارای موقعیت مناسبی است و باتوجه به ارزیابی اولیه انجام شده در جذب سرمایه‌گذار در منطقه می‌تواند نوید دهنده یک شهرک صنعتی با پتانسیل بالا برای جذب سرمایه‌گذار باشد.

مقیمی افزود: چون اراضی مربوط متعلق به منابع طبیعی است باید تشریفات قانونی انتقال آن به شرکت شهرک‌های صنعتی انجام تا مراحل بعدی انجام شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی ایران ابراز امیدواری کرد که اراضی در کوتاهترین زمان به شرکت شهرک‌های صنعتی فارس واگذار شود تا مراحل اجرایی در اراضی به مساحت۵۵هکتار، تا پایان سال آغاز شود.

طبق گفته مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس هم‌اکنون در شهرستان فسا، شهرک صنعتی شماره یک به مساحت ۱۰۰هکتار در امتداد مسیر فسا _داراب_بندرعباس، با فراهم بودن زیرساخت‌ها آماده جذب سرمایه‌گذار است؛ ۲۵قرارداد سرمایه‌گذاری در این شهرستان منعقد شده که از این تعداد ۱۵واحد تولیدی و صنعتی با اشتغال ۳۲۰نفر مشغول به فعالیت هستند.

به گفته این متولی صنعتی استان پیگیری‌های ایجاد شهرک صنعتی دوم فسا در دستور کار این شرکت قرارگرفته و درحال حاضر فرآیند اخذ استعلامات از دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

در سفر معاونان وزیر صنایع و معدن و تجارت به استان فارس چه گذشت؟

بازدید از واحدهای صنعتی خرامه و فسا

بازدید از واحدها و طرح صنعتی شرکت گهر فرزانگان خرامه، بازدید از شرکت آرشام دیزل صنعت که در زمینه تولید انواع کامیون کشنده سواری، تراکتور، کمباین و صندلی فعالیت می‌کند و همچنین طرح درحال ساخت فولاد فسا و شرکت در جلسه بررسی مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاران در شهرستان فسا از دیگر برنامه‌های سفر معاونین وزیر صمت به استان فارس بود.

معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این سفر گفت: تولید، مزیت‌های فراوان دارد و حضور پررنگ تشکل‌های بخش خصوصی و تقویت همکاری آنها در معادن و صنایع معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

محمدآقاجانلو ادامه داد: در مقوله مهم تولید، نگاه و توجه ایمیدرو به بخش خصوصی توأم با تقویت تولید است و این نگاه به تولیدکننده توأم با کار کارشناسی جدی برای رسیدن مراحل توسعه کمی به توسعه کیفی دنبال می‌شود.

وی افزود: تلاش ایمیدرو در جهت بهره‌برداری، توسعه و راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرای معادن و صنایع معدنی در فارس انجام می‌شود که در این مسیر افزایش و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین توسعه قابل توجه پروژه‌های مهم تولیدی در استان ضرورت دارد.

آقاجانلو درباره اهمیت رشد ارزش افزوده در پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی گفت: با توسعه فناوری‌ها و رشد بهره‌وری، می‌توان ارزش افزوده بالاتری از تولیدات معدنی نصیب کشور کرد.

در سفر معاونان وزیر صنایع و معدن و تجارت به استان فارس چه گذشت؟

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس هم در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی و طرح صنعتی شرکت گهر فرزانگان خرامه گفت: این طرح با میزان سرمایه‌گذاری ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال در شهرستان خرامه با هدف ایجاد ارزش افزوده در بخش معدنی، جلوگیری از خام‌فروشی سنگ آهن و به منظور توسعه صنعت آهن و فولاد کشور، ایجاد اشتغال، رفع محرومیت، رونق اقتصادی و توسعه استخراج از پهنه‌های معدنی در حال احداث است.

بازدید از مجموعه صنعتی فاتح

معاونان وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین از مجموعه صنعتی فاتح صنعت کیمیا در شهرک صنعتی بزرگ شیراز بازدید کردند و با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه صنعتی آشنا شدند.

مجموعه صنعتی فاتح صنعت کیمیا در شهرک‌ صنعتی بزرگ شیراز یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فاتح است که در زمینه طراحی و سـاخت تجهیزات ثابت بوده که با وسعت ۱۵۰ هزار متر مربع فضای کارگاهی و ظرفیت سالانه ۳۰ هزار تن انواع تجهیزات در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پلنت‌های تولید برق، صنایع فولاد و سیمان فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha