به بهانه پرسش مهر رییس جمهور/ وفاق ضد نفاق است

کرمانشاه - ایرنا - مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران با اشاره به پرسش مهر رئیس‌جمهور از دانش‌آموزان در زمینه راه وفاق در مدارس، گفت: وفاق ضد نفاق است و این رویکرد به ویژه در زمینه‌های مدیریتی و اجتماعی اهمیت دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری برای ایجاد تاب آوری، ثبات و انسجام در سازمان‌ها عمل کند.

دکتر محمدرضا مقدسی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: وفاق به عنوان یک رویکرد جامع و استراتژیک در مدیریت و سازماندهی، به معنای ایجاد هم‌افزایی و همکاری میان اجزای مختلف یک سیستم یا سازمان است.

وی با بیان اینکه وفاق به دنبال ایجاد ائتلاف‌های عملی و هم‌افزایی میان اعضای یک سازمان یا جامعه است، گفت: این رویکرد می‌تواند به عنوان اولین گام برای ثبات دادن به چشم‌اندازها و اهداف مشترک تلقی شود زیرا وفاق نه تنها بر همکاری تأکید دارد، بلکه به دنبال ایجاد یک ساختار منسجم برای دستیابی به اهداف مشترک است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران یادآور شد: وفاق در مدارس و محیط‌های آموزشی هم به معنای ایجاد یک فضای همدلانه و همکاری بین دانش‌آموزان، معلمان و والدین است که می‌تواند از طریق چندین عامل کلیدی شکل بگیرد.

دکتر مقدسی تاکید کرد: وفاق به معنای همکاری و همبستگی بین اعضای جامعه آموزشی است که باعث ایجاد فضایی مثبت و حمایت‌گر می‌شود و چنین فضایی به دانش‌آموزان احساس امنیت و تعلق می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات، تاب آوری بیشتری از خود نشان دهند.

به بهانه پرسش مهر رییس جمهور/ وفاق ضد نفاق است

وی از وفاق به عنوان یک رویکرد جامع و استراتژیک در بهبود محیط مدارس نیز یاد کرد و گفت: این مفهوم بر همکاری و تعامل میان تمامی ذینفعان، از جمله معلمان، دانش‌آموزان، والدین و مدیران تأکید دارد زیرا وفاق آموزشی کمک می کند دوستانه و همدلانه در فضای تعلیم و تربیت حرکت کنیم که این امر می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش‌ها و افزایش انگیزه در یادگیری دانش آموزان داشته باشد.

دکتر مقدسی افزود: استفاده از روش‌های مشارکتی و گفت و گوهای سازنده، به تقویت روابط میان اعضای مدرسه می‌انجامد و احساس تعلق را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد، همچنین، وفاق می‌تواند به شناسایی و حل مشکلات موجود در محیط مدرسه کمک کند و در نهایت، این رویکرد نه تنها به بهبود کیفیت آموزشی می‌انجامد بلکه زمینه‌ساز رشد اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان نیز خواهد بود.

محیط آموزش مثبت

وی به پنج عامل مؤثر بر وفاق در مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد محیط آموزشی مثبت است، محیط آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شود که انگیزه و اشتیاق یادگیری را در دانش‌آموزان تقویت کند زیرا فضاهای پویا و زنده که برای تعاملات اجتماعی طراحی شده‌اند، می‌توانند به تشویق دانش‌آموزان برای همکاری و یادگیری کمک کنند ضمن آنکه محیط آموزشی مثبت فضایی است که در آن دانش‌آموزان احساس امنیت، حمایت و انگیزه می‌کنند.

دکتر مقدس ادامه داد: این محیط با ایجاد روابط سالم بین معلمان و دانش‌آموزان، تشویق به همکاری و احترام متقابل شکل می‌گید و در چنین فضایی، معلمان با استفاده از روش‌های تدریس متنوع و جذاب، به یادگیری فعال و خلاقیت دانش‌آموزان کمک می‌کنند همچنین، فراهم کردن منابع آموزشی مناسب و امکانات کافی نقش مهمی در تقویت این محیط دارد.

به بهانه پرسش مهر رییس جمهور/ وفاق ضد نفاق است

وی تشویق به بیان آزادانه نظرات و احساسات، همچنین توجه به نیازهای فردی هر دانش‌آموز را از دیگر ویژگی‌های یک محیط آموزشی مثبت عنوان کرد که می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان شود.

تشکل‌های درون مدرسه

وی از تشکل‌های درون مدرسه به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر وفاق در مدارس یاد کرد و گفت: وجود تشکل‌های دانش‌آموزی که بر اساس همکاری و همفکری فعالیت می‌کنند، می‌تواند به نهادینه شدن ارزش‌هایی مانند مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی و همدلی کمک کند زیرا این تشکل‌ها به جای رقابت فردی، بر تعامل سازنده تأکید دارند.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران اضافه کرد: تشکل‌های دانش‌آموزی که بر اساس همکاری و همفکری فعالیت می‌کنند، نقش حیاتی در رشد اجتماعی و فرهنگی و ایجاد وفاق در دانش‌آموزان داشته و می توانند فضایی را فراهم می‌کنند تا دانش‌آموزان با تبادل نظر و تجربیات خود، مهارت‌های اجتماعی و رهبری را تقویت کرده و از طریق فعالیت‌های تیمی به حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و آموزشی پرداخته و روحیه همکاری و همیاری را در خود تقویت کنند.

دکتر مقدسی افزود: این تشکل‌ها می‌توانند به عنوان پل ارتباطی بین دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه عمل کنند و نظرات و نیازهای آن‌ها را به گوش مسوولان برسانند و در نهایت، این فعالیت‌ها موجب افزایش اعتماد به نفس و توانمندی‌های فردی دانش‌آموزان شود.

روش‌های نوین آموزش

وی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از روش‌های نوین آموزش به عنوان عامل موثر در وفاق در مدارس گفت: استفاده از روش‌های آموزشی نوین مانند یادگیری معکوس می‌تواند تعاملات بیشتری را بین دانش‌آموزان ایجاد کند و آنها را ترغیب به تفکر انتقادی و کار گروهی نماید زیرا این روش‌ها به بهبود کیفیت آموزش و ایجاد وفاق کمک می‌کنند.

دکتر مقدسی اظهار کرد: یادگیری معکوس یک رویکرد نوین آموزشی است که در آن دانش‌آموزان قبل از کلاس، مطالب را مطالعه کرده و در کلاس به بحث و تبادل نظر می‌پردازند که این روش باعث افزایش تعاملات بین دانش‌آموزان با به اشتراک‌گذاری نظرات و تجربیات خودشان می‌شود.

به بهانه پرسش مهر رییس جمهور/ وفاق ضد نفاق است

وی با بیان اینکه یادگیری معکوس به توسعه وفاق و همکاری در گروه‌ها کمک می‌کند، چرا که دانش‌آموزان باید با یکدیگر همکاری کنند تا مفاهیم را بهتر درک کنند بنابراین نه تنها انگیزه و علاقه آنها را افزایش می‌دهد، بلکه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را نیز تقویت می‌کند که در نهایت به یادگیری عمیق‌تر و پایدارتر منجر می‌شود.

فرهنگ آموزشی

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران، فرهنگ آموزشی را از دیگر عوامل وفاق در مدارس عنوان و تاکید کرد: فرهنگ مدرسه باید بر اساس ارزش‌های مشترک بنا شود تا همه اعضا احساس تعلق و مسوولیت کنند، این شامل انتقال ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است که به جامعه‌پذیری دانش‌آموزان کمک می‌کند.

وی این ارزش‌ها را شامل احترام، همدلی، و همکاری دانست و افزود: این ارزش ها به همه اعضای مدرسه از دانش‌آموزان گرفته تا معلمان و والدین، احساس تعلق و مسئولیت می‌دهد از اینرو زمانی که اعضای جامعه مدرسه احساس کنند که در یک هدف مشترک مشارکت دارند، وفاق آموزشی تقویت می‌شود و یادگیری بهبود می‌یابد.

دکتر مقدسی بیان کرد: در این فضا، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند و در نتیجه، خلاقیت و نوآوری شکوفا می‌شود، بنابراین، ایجاد یک فرهنگ مثبت و مشترک در مدرسه نه تنها به رشد فردی بلکه به پیشرفت جمعی کمک می‌کند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی

وی از آموزش مهارت‌های اجتماعی به عنوان یک مورد دیگر از عوامل وفاق در مدارس یاد کرد و افزود: آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی به دانش‌آموزان می‌تواند به آنها کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در نتیجه وفاق بیشتری در محیط آموزشی ایجاد شود.

دکتر مقدسی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی به دانش‌آموزان نقش مهمی در بهبود روابط بین فردی و ایجاد وفاق در محیط آموزشی نیز می تواند ایفا کند گفت: این مهارت‌ها شامل توانایی‌های ارتباطی، همدلی، مدیریت احساسات و حل تعارضات هستند که با یادگیری این مهارت‌ها، دانش‌آموزان قادر خواهند بود به‌طور مؤثرتری با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و احساسات خود را بهتر مدیریت کنند تا در مواجهه با چالش‌ها واکنش‌های مثبت‌تری نشان دهند.

وی یادآور شد: نتیجه این آموزش‌ها، ایجاد فضایی دوستانه و حمایتگر در کلاس درس است که می‌تواند به افزایش مشارکت و انگیزه یادگیری کمک کند و توسعه این مهارت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای آینده خود موفق‌تر باشند.

به بهانه پرسش مهر رییس جمهور/ وفاق ضد نفاق است

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران ادامه داد: وفاق در مدارس نتیجه تعاملات مثبت بین اعضای جامعه آموزشی است که از طریق ایجاد محیط‌های حمایتی، استفاده از روش‌های نوین تدریس و نهادینه کردن فرهنگ همکاری شکل می‌گیرد که این عوامل نه تنها به یادگیری بهتر کمک می‌کنند بلکه زمینه‌ساز رشد اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان نیز هستند زیرا وفاق در مدارس به معنای تعاملات مثبت و سازنده بین اعضای جامعه آموزشی، از جمله معلمان، دانش‌آموزان و والدین است.

وی تاکید کرد: این تعاملات نه تنها به ایجاد محیطی دوستانه و حمایتی کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری در میان اعضا می‌شود به طوری که هنگامی که افراد در یک جامعه آموزشی به خوبی با یکدیگر همکاری کنند، تاب‌آوری آن جامعه نیز افزایش یافته و تاب‌آوری مدارس کمک می‌کند تا در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌ها، بهتر عمل کنند ضمن آنکه ترویج وفاق در مدارس پایه‌گذار یک محیط یادگیری پایدار و مقاوم است.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور صبح امروز در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳ در مدرسه دکتر حسن عسکری شیرازی در منطقه ۱۸ تهران پرسش مهر امسال را " راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور" چیست؟ مطرح کرد.

پرسش مهر بیست و پنجم در حالی توسط رییس جمهور مطرح شد که این رسم از سال ۱۳۷۶ پایه‌گذاری شده و هر ساله روسای جمهور از دانش آموزان سوالاتی را مطرح می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha