۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 85603616
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فاز دوم مرمت آرامگاه تاریخی پیربابا مسافر در شهداد آغاز شد

کرمان - ایرنا - مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهداد از آغاز فاز دوم مرمت بنای تاریخی آرامگاه پیر بابا مسافر این شهر خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، حجت ابراهیمی‌زاده روز یکشنبه گفت: بخش‌هایی از این اثر ارزشمند سال گذشته مرمت و بازسازی شده و مرحله دوم بازسازی و مرمت مقبره تاریخی پیر بابا مسافر شهداد توسط پیمانکار ذی‌صلاح آغاز شد.

وی افزود: این بنا با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی بازسازی و مرمت می شود و عملیات مرمتی شامل استحکام بخشی، مرمت پشت‌بام، دیوارها و کف است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی شهداد بیان کرد: قدمت پیر بابا مسافر شهداد مربوط به اواخر قرن هفت هجری قمری بوده که آرامگاه یکی از عرفا در آن قرار دارد، این بنا دارای محراب با تزئینات و گج‌بری های خاص و همچنین ۲ اتاق است.

آرامگاه تاریخی پیر بابا مسافر شهداد در تاریخ اول فروردین ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۵۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بخش شهداد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان واقع شده که قدمت آن به حدود ۶ هزار سال قبل می رسد و درفش شهداد کهن‌ترین پرچم فلزی ایران در این منطقه کشف شده است.

قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، آب انبار حاج محمدتقی، کارگاه فلز کاری باستانی (محوطه باستانی شهداد)، آسیاب آبی و غیره از مهمترین بناهای تاریخی شهداد هستند.

شهداد یکی از دروازه های ورود به بیابان جهانی لوت محسوب می شود که آثار طبیعی و تاریخی زیادی مانند کلوتها، منطقه گندم بریان (گرمترین نقطه زمین)، جنگل نبکاها، قلعه شفیع آباد، رود شور و غیره در آن قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha