گزارش رسانه‌های غربی از «آخرالزمان» در اروپا/ راه‌های مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی

تهران- ایرنا- رسانه‌های غربی در پی وقوع طوفان بوریس در بخش‌های شرقی و مرکزی قاره اروپا با پرداختن به گستردگی خسارت‌های جانی و مالی وارد شده ناشی از تغییرات اقلیمی، بر لزوم آماده سازی قاره سبز برای وضعیت شدیدتر تاکید کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با تداوم بارش‌ها در برخی کشورهای اروپایی و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در نتیجه طوفان بوریس، قاره سبز همچنان شاهد تخلیه منازل مسکونی و افزایش شمار قربانیان است. شمار جانباختگان سیل در اروپا تاکنون ۲۱ نفر گزارش شده است، اما گفته می شود شمار قربانیان احتمالا افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز با انتشار تصاویری از مناطق مرزی بین چک و لهستان، از تخریب پل ها بر اثر طغیان رودخانه ها، اعلام وضعیت اضطراری و تخلیه اجباری ساکنان برخی مناطق خبر داده است.

سیلاب در رومانی

براساس گزارش‌ گاردین، در پی بارش‌های هفته گذشته در رومانی که در بیش از دو دهه گذشته بی سابقه بوده است، ۲۰ شهرداری در هشت شهرستان رومانی به شدت تحت تاثیر وقوع سیل قرار گرفتند. گفته می‌شود هزاران خانه مسکونی در اثر وقوع این پدیده آسیب دیده و ده‌ها هزار نفر زخمی یا مجبور به تخلیه منازل خود شدند. شمار کشته شدگان ناشی از سیل در این کشور هفت نفر گزارش شده است.

مارسل چیولاکو نخست‌وزیر رومانی در جریان نخستین بازدید از مناطق سیل زده، نجات ساکنان را اولویت اول دولت خود اعلام کرد و از ایجاد پناهگاه‌های موقت در مناطق سیل زده خبر داد.

کارشناسان موسسه ملی هیدرولوژی و مدیریت آب این کشور اروپای شرقی در گزارشی اعلام کردند که میزان بارش ها در برخی مناطق به سه متر رسیده است.

رویترز در گزارشی با پرداختن به زوایای پیامدهای مرگبار و ویرانگر سیل در رومانی، به نقل از یکی از شهروندان این کشور در شهر «لدک زدورج» وضعیت در برخی مناطق رومانی را «آخرالزمانی» توصیف کرد.

سیل در لهستان

یورونیوز در همین زمینه گزارش داد: دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان پس از وقوع سیل در هفته گذشته نخستین ساعات این وضعیت را «چالشی دراماتیک» برای کشورش دانست و افزود: در چندین نقطه از این کشور میزان بارش باران به حدی بوده که حتی از سیل سال ۱۹۹۷ که «سیل هزاره» در این کشور نام گرفت، شدیدتر بوده است. شمار جانباختگان سیل در این کشور پنج نفر گزارش شده است.

براساس گزارش رادیو اروپای آزاد، سیل هفته گذشته در این کشور، بدترین سیل از زمان وقوع سیل ویرانگر ۱۹۹۷ بوده که خسارات گسترده اقتصادی را در لهستان ایجاد کرده است.

آندری دومانسکی وزیر دارایی لهستان روز جمعه در واکنش به کمک پنج میلیارد یورویی (۵.۶ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا برای کمک به این کشور، این رقم را برای جبران خسارات ناکافی دانست.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه از کمک میلیارد یوروی بروکسل برای کمک به اروپای مرکزی با هدف جبران خسارت های ناشی از سیلاب شدید خبر داده بود.

همزمان اسلاوومیر دودک اقتصاددان لهستانی نیز در واکنش به این خبر در پلتفرم ایکس نوشت: لهستان ممکن است مجبور شود پس از مشخص شدن میزان نهایی خسارات، بودجه سال ۲۰۲۴ خود را اصلاح کند.

سیل در جمهوری چک

مطابق گزارش رویترز، بالا آمدن سطح آب رودخانه «موراوا» در نتیجه سیلاب کم سابقه، باعث شد که ۷۰ درصد شهر اوستراوا در ۲۳۰ کیلومتری شرق پراگ پایتخت جمهوری چک، زیر آب برود.

براساس گزارش رسانه‌های این کشور، برق بیش از ۲۵۰ هزار نفر از شهروندان چک در اواخر هفته گذشته قطع بوده است.

خبرگزاری CTK چک روز پنجشنبه گزارش داد که وزارت دارایی چک ۳۰ میلیارد کرون (۱.۳۴ میلیارد دلار) برای مقابله با خسارات ناشی از سیل در اصلاحیه بودجه سال ۲۰۲۴ خود ارائه خواهد کرد و سال آینده نیز ۱۰ میلیارد کرون دیگر را برای همین منظور اختصاص خواهد داد. شمار قربانیان سیل در این کشور سه نفر اعلام شده است.

سیل در اتریش

در ایالت نیدراسترایش در شمال شرقی این کشور بارش مداوم و شدید باران سبب اعلام وضعیت فاجعه شده است. گفته می شود این ایالت که وین پایتخت اتریش نیز یکی از شهرهای آن است و نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد، شاهد طغیان رودخانه دانوب ناشی از سیلاب است. به گفته یکی از مقامات محلی، چنین بارندگی هر صد سال یکبار رخ می‌دهد.

کارل نهمر نخست‌وزیر اتریش به ارتش دستور آماده‌باش برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده را داده است و در ۴۲ بخش به دلیل خطر سیل، وضعیت فاجعه‌زده اعلام شده‌اند. همزمان برخی مقامات محلی نسبت به رانش زمین در اثر سیلاب کم سابقه هشدار داده اند. شمار قربانیان سیل در این کشور پنج نفر اعلام شده است.

سیل در اسلواکی

شبکه خبری دویچه وله آلمان در گزارشی با پرداختن به وضعیت اسلواکی در پی وقوع طوفان بوریس، گزارش داد که در براتیسلاوا پایتخت این کشور، بزرگترین سیل در ۳۰ سال اخیر جاری شده و ده‌ها نفر در نتیجه این سیلاب کم سابقه مجبور به تخلیه منازل خود شدند. براساس اعلام اداره هواشناسی این کشور، مقدار بارندگی نزدیک به ۲۰۰ میلی متر اعلام شده، اما براساس گزارش ها میزان بارندگی ثبت شده در منطقه بسیار بیشتر بوده است.

توماس تارابا وزیر محیط زیست اسلواکی چند روز پیش از وقوع طوفان بوریس در یک نشست خبری در واکنش به پیش بینی های اداره هواشناسی طغیان رودخانه دانوب را ناچیز دانست. اما برخلاف گفته‌های این مقام دولتی، ارتفاع آب در بستر این رودخانه رکورد ۳۰ سال گذشته را شکست و به ۹۷۰ سانتی‌متر (۳۸۲ اینچ) در هفته گذشته رسید.

سیل در مجارستان

براساس گزارش بلومبرگ، سطح آب رودخانه دانوب در پی بارندگی های شدید در این کشور به سطح بی‌سابقه ۸۳۰ سانتی‌متر رسید.

گفته می شود این سیل چهارمین رکورد ثبت شده برای بوداپست است و چندین سانتی متر ازمیزان تاریخی سال ۲۰۱۰ بیشتر است. ارتش این کشور همچنین از آماده باش ۱۲ هزار سرباز به منظور کمک به سیل زدگان خبر داد.

سیل در ایتالیا

براساس گزارش‌ خبرگزاری آنسا، استان‌های منطقه‌ای راونا، بولونیا و فانزا در ایتالیا شاهد سیل و طغیان آب رودخانه‌ها بودند و مقامات محلی به ساکنان توصیه کردند خانه‌های خود را تخلیه کنند یا در طبقات بالای خانه‌های خود بمانند.

به گفته مقامات محلی دست‌کم ۸۰۰ نفر در منطقه راونا و نزدیک به ۲۰۰ نفر در استان بولونیا به پناهگاه ها منتقل شدند.

دولت جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا روز گذشته با اعلام وضعیت اضطراری در امیلیا رومانیا و مارچه از تخصیص ۲۰ میلیون یورو برای کمک به مناطق آسیب زده خبر داد.

گفته می شود وضعیت اضطراری اعلام شده در این مناطق ۱۲ ماه به طول خواهد انجامید. گزارش ها حاکی است بسیاری از مناطق آسیب دیده همان مناطقی هستند که در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) شاهد مرگ ۱۷ نفر در اثر سیل و رانش زمین بوده و خسارات گسترده ای برجای گذاشت.

دانشمندان می گویند بحران اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای انسانی، رویدادهای شدید آب و هوایی مانند موج گرما، خشکسالی، طوفان های شدید و سیل را مکرر و شدیدتر می کند.

تغییرات اقلیمی دلیل اصلی وقوع طوفان بوریس

به گفته کارشناسان دلیل اصلی طوفان مرگبار اخیر که بخش های گسترده ای از اروپای شرقی و مرکزی را درنوردید، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی است که منجر به وقوع طوفان‌های سهمگین و سیلاب های مرگبار کنونی شده است.

جویس کیموتای از موسسه گرانتام کالج امپریال لندن در این زمینه به گاردین گفت: «بارندگی های فاجعه‌بار اخیر دقیقا همان چیزی است که دانشمندان از تغییرات آب و هوایی انتظار دارند».

وی افزود: مرگ و میر و خسارت در سراسر قاره های آفریقا و اروپا نشان می دهد که آمادگی جهانی برای مقابله با چنین سیلاب هایی تا چه اندازه ضعیف است.

سونیا سنویراتنی پژوهشگر حوزه آب و هوا مستقر در سوئیس در این خصوص گفت: تجزیه و تحلیل‌های سیل در اروپای مرکزی نشان می دهد که بیشتر بخار آب موجود در ابرهای باران زا از دریای سیاه و مدیترانه آمده که خود نتیجه تبخیر فزاینده ناشی از گرمایش بیشتر حاصل از فعالیت های انسانی است.

وی افزود: شدت سیلاب ها به ازای هر درجه گرم شدن کره زمین ۷ درصد افزایش می یابد و ما اکنون ۱.۲ درجه سانتیگراد گرمایش جهانی داریم. بنابراین به طور متوسط ‌بارش های سنگین ۸ درصد شدیدتر هستند.

اریک فیشر پژوهشگر دیگر آب و هوا مستقر در زوریخ گفت: دانشمندان از دولت‌ها خواسته‌اند تا از طریق سیستم‌های هشدار زودهنگام، زیرساخت‌های انعطاف‌پذیرتر و طرح‌های حمایتی برای قربانیان داشته باشند و تمرکز خود را بر روی سازگاری با رویدادهای شدید آب و هوایی معطوف سازند و در عین حال به اتکای خود به سوخت‌های فسیلی پایان دهند.

وی افزود: بی تردید حتی کشورهای بسیار توسعه یافته نیز از تغییرات آب و هوایی در امان نیستند و تا زمانی که جهان دست از استفاده از سوخت های فسیلی برندارد، بارندگی ها شدیدتر و دیگر تغییرات آب و هوایی نیز حادتر می شوند و سیاره ما را به مکانی خطرناک تر و پرهزینه تر برای زندگی تبدیل می کند.

هشدار بانک جهانی به اروپا

براساس گزارشی که بانک جهانی در اردیبهشت سال جاری میلادی ارائه کرد، اروپا باید به سرعت مقاوم سازی در برابر بلایای آب و هوایی را در دستور کار قرار دهد.

براساس گزارش‌ این نهاد جهانی، اروپا به سرمایه‌گذاری‌های هوشمند برای تقویت انعطاف‌پذیری در برابر بلایا، سازگاری و پاسخ مالی به بلایا و خطرات آب و هوایی نیاز دارد.

به گفته کارشناسان، از آنجاکه اروپا سریعتر از هر قاره دیگری در حال گرم شدن است و در برابر خطرات فزاینده مرتبط با تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر است، شاهد تلفات و ویرانی‌های بسیار زیاد و فزاینده ناشی از بلایای مرتبط با آب و هوا بوده است.

گزارش ها نشان می دهد در حالی که کشورهای اروپایی باید کارهای بیشتری برای آمادگی در برابر تغییرات آب و هوایی انجام دهند. یک تجزیه و تحلیل در سراسر اتحادیه اروپا نشان می دهد که بسیاری از بخش های حیاتی، از جمله بخش های مربوط به خدمات واکنش اضطراری، در معرض خطرات طبیعی متعددی قرار دارند. به عنوان مثال، در چندین کشور عضو اتحادیه اروپا، بیش از ۸۰ درصد جاده ها به شدت در معرض رانش زمین هستند که به طور بالقوه منجر به تاخیر قابل توجهی در رسیدن به مناطق با نیاز فوری کمک رسانی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha