معاون دادگستری کهگیلویه وبویراحمد: قولنامه‌های دستی فاقد اعتبار است

یاسوج- ایرنا- معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: قولنامه های عادی و غیر الکترونیکی املاک که پس از تاریخ سوم تیرماه امسال تنظیم شده باشند فاقد اعتبار قضایی و قانونی است.

به گزارش ایرنا، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به عنوان یک رویکرد جدید از سوی قانونگذار برای حل معضلات مربوط به اسناد عادی و معاملات غیرمنقول به تصویب رسید و اجرای این قانون پیشرو می‌تواند بسیاری از جرایم اقتصادی ناشی از وجود اسناد عادی را کاهش دهد.

صدور سند مالکیت به شکل رسمی از جرایمی مثل کلاهبرداری و انتقال به غیر جلوگیری می‌کند زیرا قولنامه های عادی زمینه را برای بستر زمین خواری، تزلزل مالکیت دولت و اشخاص بر اراضی و املاک، افزایش پرونده‌ها و دعاوی قضایی با موضوع اختلافات مِلکی، ایجاد بستر پولشویی، افزایش امکان کلاهبرداری و معاملات معارض، عدم امکان انجام معاملات امن در حوزه معاملات اموال غیرمنقول و بالا بودن ریسک، عدم تشکیل بانک اطلاعاتی از ملک و زمین و عدم امکان شناسایی اموال غیرمنقول فراهم می کند.

طبق قانون "الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول"، تنظیم سند عادی و قولنامه‌ای در مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملاتی استان کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است و هیچ مشاور املاکی حق ندارد اموال غیرمنقول را به شکل برگه دستی و غیررسمی تنظیم کند.

بیشتر پرونده‌های قضایی بین افراد به دلیل سو استفاده برخی‌ها در حوزه نقل و انتقال اموال غیرمنقول بوده که با این قانون جلوی فعالیت آنها گرفته می‌شود.

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از موارد مهم قانونی که مورد تآکید مقام معظم رهبری بود و پس از کش و قوس‌های فراوان بین مراجع قانونی از مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جریان داشت، قانون ثبت املاک بود.

سید عیسی حسنی تصریح کرد: قولنامه های عادی املاک که پس از تاریخ سوم تیرماه امسال تنظیم شده باشند در محاکم قضایی اعتباری ندارند.

وی تاکید کرد: بنگاه‌های غیر مجازی که به خاطر دور زدن قانون اقدام به نوشتن قولنامه‌های عادی کنند به راحتی شناسایی و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هر قولنامه باید در سامانه کاتب ثبت شود.

حسنی افزود: تغییرات و زیرساخت‌های لازم در ادارات ثبت اسناد و املاک فراهم شده است.

وی ادامه داد: هرگونه نقل و انتقال اسناد و املاک که به صورت عادی دارد تنظیم شده و در دفاتر ثبت اسناد و املاک ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و برای تنظیم کننده ضمانت قضایی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha