۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبر: 85605902
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار توکیو به مسکو و پکن: حریم هوایی ژاپن را نقض نکنید

تهران- ایرنا- وزیر دفاع ژاپن با ابراز نگرانی شدید نسبت به نقض حریم هوایی این کشور توسط روسیه و چین و افزایش فعالیت‌های نظامی مشترک آن‌ها در اطراف کشور متبوعش، از واکنش‌های قاطعانه توکیو برای مقابله با این اقدامات خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، مینورو کیهارا وزیر دفاع ژاپن، با ابراز نگرانی شدید از نقض حریم هوایی کشورش توسط روسیه و چین، اعلام کرد که این اقدامات تهدیدی برای امنیت ملی کشورش است.

وی همچنین به حادثه مشابهی در اواخر ماه اوت (مهر جاری) اشاره کرد که برای نخستین بار یک هواپیمای جاسوسی چین حریم هوایی ژاپن را در نزدیکی جزایر ناگاساکی نقض کرد.

کیهارا تصریح کرد: ما با بحران شدیدی مواجه هستیم که در مدت کوتاهی چندین مورد نقض حریم هوایی توسط روسیه و چین صورت گرفته است.

وزیر دفاع ژاپن افزود: در مدت کوتاهی، شاهد وقوع چندین حادثه مشابه در آب‌ها و حریم هوایی اطراف کشورمان بوده‌ایم که به نگرانی ما از این موضوع افزوده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که روز گذشته یک هواپیمای گشت‌زنی روسی سه بار در آب‌های دریای ژاپن در شمال جزیره «هوکایدو» وارد حریم هوایی این کشور شد و نیروی هوایی ژاپن را مجبور به شلیک علامت هشدار به این هواپیما کرد.

روزنامه استریتس تایمز نیز در گزارشی اعلام کرده است که یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن، نقض حریم هوایی این کشور توسط روسیه را نقض جدی حاکمیت ژاپن و کاملا غیرقابل قبول ارزیابی و تاکید کرد که توکیو از مسکو خواسته است از تکرار چنین اقدامات خودداری کند.

در ماه‌های گذشته، ژاپن همراه با ایالات متحده متحد نزدیک خود، با دقت بیشتری به همکاری‌های نظامی فزاینده بین چین و روسیه، به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، توجه داشته است.

پیش از این، در سپتامبر سال گذشته (آبان ۱۴۰۲) ژاپن برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین مجبور شد برای مقابله با ورود هواپیماهای روسی به نزدیکی آب‌های مورد مناقشه خود، جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد.

در همین راستا، کابینه ژاپن نیز با ابراز نگرانی در خصوص همکاری‌های نظامی روسیه و چین که گفته می شود از زمان تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته، اعتراض شدید خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به مسکو اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha