حدود چهار هزار ناشنوا و کم‌شنوا تحت حمایت بهزیستی قم هستند

قم - ایرنا - معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی قم با اشاره به اینکه حدود چهارهزار کم‌شنوا و ناشنوا در این استان تحت حمایت بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد، ۲ هزار و ۲۸۶ نفر را آقایان و یک هزار و ۶۴۸ نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

محمدرضا رحیمی موحد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن تبریک هفته ناشنوایان با اعلام این که شعار هفته ناشنوایان امسال «زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم» انتخاب شده‌است، اظهار کرد: حدود یک‌هزار نفر از ناشنوایان دانش‌آموز و ۱۸ نفر هم دانشجوی  در استان شناسایی شده‌است.

به گفته وی، معلولیت یا بیماری ناشنوایی ۵۰ تا ۶۰ درصد قابل‌پیشگیری است و از سال ابتدایی تولد در برنامه‌های پیمایشی و کم‌شنوایی برای درمان ناشنوایی انجام می‌شود.

رحیمی موحد به برگزاری برنامه‌هایی از جمله غربالگری نوزادان و مشاوره ژنتیک اشاره کرد که در قالب مسابقه از اختلالات شنوایی در ۶ ماه نخست امسال در استان قم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه غربالگری کم‌شنوایی در نوزادان و شیرخواران مشتمل بر سه بخش پیشگیری، تشخیص و مداخله درمانی است، افزود: آزمون OAE یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد است که در زایشگاه توسط کارشناس بهزیستی برای همه نوزادان انجام می‌شود که طبق آمار در سال ۱۴۰۲ بهزیستی موفق به غربالگری شنوایی ۱۸ هزار و و ۱۰۰ نوزاد و ۱۶ هزار کودک ۳ تا ۶ سال شد و در ۶ ماه اول امسال هم هشت هزار و ۲۰۰ نوزاد و هشت هزار و ۵۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری شنوایی شدند.

رحیمی موحد در خدمات تنوع ارائه شده به ناشنوایان گفت: طی سال ۱۴۰۲ و ۶ ماهه اول امسال حدود ۱۰۰ مورد تسهیلات به ناشنوایان پرداخت شده‌است، در همین بازه زمانی ۱۳۲ مورد سمعک و بیش از ۳۴۲ مورد باطری سمعک تحویل ناشنوایان شده‌است.

وی ابراز کرد: از ابتدای امسال ۶۷ مورد کمک‌هزینه کاشت حلزون به کودکان ناشنوا تعلق‌ گرفته و ۲۱۷ مورد سبد کالا در بین نیازمندان توزیع شده‌است.

۲ تا ۸ مهرماه به‌عنوان هفته جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha