پیشنهادهای رئیس‌جمهور برای اصلاح منشور ملل متحد به صورت رسمی ثبت شد+فیلم

نیویورک - ایرنا - معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملاحظات ایران و پیشنهادهای دکتر پزشکیان برای اصلاح منشور ملل متحد به صورت رسمی در این سازمان به ثبت رسید، از دیدارهای سه گانه رئیس دولت چهاردهم با ایرانیان مقیم آمریکا خبر داد.

مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره دیدارهای اخیر رئیس‌جمهور و سخنرانی امشب وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در شرایط کنونی، حضور آقای رئیس‌جمهور و دیدارها و برنامه‌هایی که دارد و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، حائز اهمیت است.

ثبت رسمی پیشنهادهای ایران برای اصلاح منشور ملل متحد

وی افزود: حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان و برنامه‌هایی که در حاشیه آن دارد را به صورت کلی می‌شود به ۳ دسته تقسیم کرد. نخست سخنرانی‌هایی که رئیس جمهور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارد، یک سخنرانی در زمینه سند میثاق برای آینده ارائه شد که به شکلی بازنگری در وظایف و اهداف سازمان ملل با توجه به شرایط امروز دنیا بود، چون چند دهه از تدوین منشور سازمان ملل می گذرد و البته ایران هم ملاحظاتی در مورد این سند دارد که در سخنرانی آقای رئیس جمهور بیان شد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: دکتر پزشکیان همچنین در یک یادداشت به صورت رسمی به سازمان ملل این ملاحظات را اعلام کرد و ثبت شده است.

پیشنهاد یک منطقه متحد و مبتنی بر وحدت و همین‌طور قوی از هر جهت و در عین حال روش تعامل و گفتگو با جهان و منطق گفتگو و صلح از طرف جمهوری اسلامی ایران موضوع حیاتی و عنصری است.

سنایی با بیان اینکه یک سخنرانی هم مربوط به مجمع عمومی است که ارائه خواهد شد، گفت: این سخنرانی در حد ۱۵ دقیقه خواهد بود و نگاه رئیس‌جمهور به مسائل کشور، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ما و همین‌طور مسائل منطقه و جهان بیان می‌شود.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم که پیشنهاد یک منطقه متحد و مبتنی بر وحدت و همین‌طور قوی از هر جهت و در عین حال روش تعامل و گفتگو با جهان و منطق گفتگو و صلح از طرف جمهوری اسلامی ایران موضوع حیاتی و عنصری است.

دیدارها به درخواست روسای کشورها برگزار می‌شود

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای بسیاری هم داشت که عموماً به درخواست روسای کشورهای دنیا برگزار می شوند، افزود: نزدیک به ۲۰ دیدار مجموعاً انجام خواهد شد که بخشی از آنها انجام شده و بخشی هم در جریان است.

 

سنایی اضافه کرد: آقای رئیس جمهور به شکل خیلی روشن و ثابت در همه گفتگوها بر مسئله غزه فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی و حملات رژیم صهیونیستی به لبنان در روزهای اخیر تاکید کرد.

وی تأکید کرد: بخش قابل توجه و ترجیع‌بند صحبت‌های دکتر پزشکیان در دیدارها، نقل قصه مظلومیت مردم فلسطین و همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: رئیس جمهور همچنین این موضوع را مطرح می‌کند که چرا سازمان ملل نمی‌تواند از تجاوزات رژیم اسرائیل و رفتارهای یک‌جانبه و همچنین از کشتار مردم مظلوم، زنان، کودکان و ... جلوگیری کند؟ این‌ها نشان دهنده ضعف مجامع بین‌المللی است.

سنایی بیان کرد: این مباحث در ملاقات با آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل هم به صورت شفاف بیان شد.

کارِ سازمان ملل فقط در حد اظهار تاسف است

وی گفت: البته دبیرکل سازمان ملل متحد در طول یک سال گذشته مواضع متعادل و خوبی داشته و اظهار همدردی کرده است، اما متاسفانه مسأله غم انگیز این است که کار سازمان ملل در حد اظهار تاسف است و عملاً کاری برای جلوگیری از این تجاوزات نمی‌کند.

عضو هیأت بلندپایه ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: گوترش همچنین اشاره کرد که بیش از ۲۰۰ نفر از کارمندان سازمان ملل که مامور کمک رسانی به مردم غزه بودند در طی کمتر از یک سال کشته شدند.

سنایی همچنین با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در حوزه دیپلماسی عمومی است که شامل دیدار با رسانه‌ها، دیدار با نمایندگان ادیان ابراهیمی، دیدار با روحانیون شیعه و شخصیت‌های شیعه و بخش چهارم هم در این حوزه‌ها گفت‌وگو با فرید زکریا خبرنگار شناخته شده «سی ان ان» بود، گفت: رئیس جمهور در حاشیه این سفر، با الجزیره هم گفتگویی خواهد داشت.
 

دیدارهای سه گانه‌ای پزشکیان با ایرانیان مقیم آمریکا

وی اذعان کرد: بخش نهایی دیدارهای رئیس جمهور در حاشیه حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم دیدار با ایرانیان مقیم امریکاست که ۳ گفتگو در قالب‌های مختلف یکی در قالب اندیشکدها، دیگری در قالب کارآفرینان و حوزه اقتصادی و سوم هم در دیداری عمومی با ایرانیان مقیم آمریکا خواهد بود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: بنابراین مجموعاً بسته‌ای از دیدارها و گفتگوها و برنامه‌ها به صورت ساعت به ساعت و پشت سر هم چیده شده و امیدواریم که این سفر در زمینه ابلاغ پیام ایران به دنیا، تاثیرگذار باشد.

سنایی گفت: بخشی از مسائلی که پیگیری می‌شود، در مسیر رفع مشکلات و معضلاتی که در کشور داریم است که بخشی از آنها ناشی از محدودیت‌های کشور در حوزه سیاست خارجی است؛ امیدواریم که در این زمینه‌ها این سفر کامیاب باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha