۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85606944
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هوای آخر هفته سمنان/ پاییز رخ‌نمایی می‌کند

۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85606944
هوای آخر هفته سمنان/ پاییز رخ‌نمایی می‌کند

سمنان - ایرنا - اداره کل هواشناسی سمنان با اعلام هشدار زرد و نارنجی به دلیل فعالیت سامانه بارشی و نفوذ توده هوای سرد، از وقوع رگبار پراکنده، رعد و برق، مه آلودگی و کاهش دید، باد شدید و تندبادهای لحظه ای برای آخر هفته جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اطلاع از وضعیت هوا نقشی مهم در تصمیم‌گیری برای مسافرت‌ها و کاهش تصادفات دارد و استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر در محور غربی- شرقی کشور از این استان عبور می‌کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منبعی مناسب برای کسب اطلاع از وضعیت هوا در مناطق مختلف استان سمنان است و در قاب خبر «هوای آخر هفته سمنان» پیش‌بینی‌ها از وضعیت جوی روزهای پایانی هفته به ویژه در مناطق نمونه گردشگری، جاذبه های طبیعی و همچنین محورهای ارتباطی را به اطلاع مخاطبان می‌رساند.

سمنان با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران همجوار و دارای بیش از یکهزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که اطلاع از وضعیت هواشناسی به مسافران در داشتن سفری ایمن و انتخاب «استان هفت اقلیم سمنان» برای مقصد گردشگری کمک می‌کند.

استان سمنان در نوار شمالی دارای مناطق نمونه گردشگری با آب و هوای کوهستانی و معتدل از جمله شهمیزراد در شهرستان مهدیشهر و بسطام در شهرستان شاهرود است و از سوی دیگر نقاط بکر کویری در بخش میانی و جنوبی این استان قرار دارد که بخش‌هایی از شهرستان‌های سمنان، سرخه، آرادان، دامغان و گرمسار را شامل می‌شود که هر کدام از این اقلیم‌ها دارای آثار تاریخی و نقاط گردشگری طبیعی است.

هواشناسی استان سمنان برای شهمیرزاد و بسطام به ترتیب کمینه دمای ۱۱ و ۱۴ درجه سانتیگراد بالای صفر در اواخر هفته جاری پیش‌بینی کرده است.

رضوان در شهرستان میامی بیش از مناطق دیگر از رحمت الهی برخوردار است و ارتفاعاتش جزو مناطق سردسیر استان سمنان محسوب می‌شود و هواشناسی استان پایان هفته، میانگین کمینه دمای ۱۸ درجه سانتیگراد با هوای ابری و گاهی وزش باد شدید، در برخی ساعت‌ها رگبار، رعد و برق و مه‌آلودگی برای این نقطه پیش‌بینی کرده است.

هوای آخر هفته سمنان/ پاییز رخ‌نمایی می‌کند

مدیرکل هواشناسی سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیش‌بینی وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق در برخی نقاط این استان، افزود: طبق پیش بینی‌ها، دمای هوا در این دیار تا اواسط هفته آینده با نفوذ توده هوای سرد روند کاهشی دارد.

ایرج مصطفوی ادامه داد: هشدار زرد به دلیل فعالیت سامانه بارشی از چهارشنبه تا هشتم مهر اعلام شد و انتظار می‌رود کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و جوی‌ها، کانال‌ها و آبراه‌ها و دهانه پل‌ها مورد توجه باشد. هشدارنارنجی شماره ۱۲ نیز برای شنبه و یکشنبه هفته آینده اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات، مهمترین توصیه های هواشناسی محسوب می‌شود.

کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد

مدیرکل هواشناسی سمنان اظهار کرد: روند کاهشی و محسوس دما برای روزهای پایانی این هفته پیش بینی می شود به طوری که به طور متوسط دمای هوای بیشتر مناطق استان بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

وی محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان خشک، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ای، خودداری از توقف و پارک خودرو در زیر درختان خشک و فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره از جمله توصیه‌های مهم و پیشگیرانه از خسارت‌های احتمالی ناشی از وزش باد شدید است.

وی اضافه کرد: هوای صاف تا کمی ابری در برخی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید برای هوای شهر سمنان در آخر هفته دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: آرادان با دمای ۳۹ درجه سانتیگراد گرمترین و فولادمحله از توابع شهرستان مهدیشهر با دمای ۱۲ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته بود.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

هشدار زرد هواشناسی به معنای احتمال وجود خسارت یا خسارت نقطه‌ای است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha