آیت‌الله سبحانی: روحانیت برای اداره جامعه نیازمند استقلال فکری است

قم- ایرنا - آیت‌الله جعفر سبحانی با تاکید بر لزوم استقلال فکری روحانیت و حوزه‌های علمیه برای اداره جامعه گفت: با مکاتب بی‌پایه و بی‌اساس، نمی‌توانیم جواب مکتب‌های غربی را بدهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مرجع تقلید عصر چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ موسسه آموزش عالی امام صادق‌(ع) قم افزود: کسانی که به ما ایراد می‌گیرند، چرا بحث‌های عقلانی، کلامی و فلسفی داریم، این‌ها از مکتب‌ها و اندیشه‌های دنیای غرب خبر ندارند و تنها مکتبی که می‌تواند پاسخ‌گوی مکتب‌های غربی باشد، مکتب کلامی و فلسفی شیعیان است.

وی ادامه داد: مرحوم مطهری یک فرد شاخصی بود، فقط ۶۰ سال عمر کرد، اما چون استقلال فکری داشت، آثاری ماندگاری را به یادگار گذاشته‌است و کتاب عدل‌الهی شهید مطهری یک معجزه بود، در این کتاب آنچنان مسائل تجزیه و تحلیل شده که انسان از بحث چنین عالم مستقلی مبهوت می‌شود.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: موسسه امام صادق و سایر موسسه‌های دینی و حوزوی با فکر جدید و بزرگ و آرام وارد تحصیل شوند تا در این سال تحصیلی بتوانیم به آرمان‌های بزرگ برسیم.

وی خطاب به دانش پژوهان موسسه امام صادق که ملبس به لباس روحانیت شدند نیز گفت: پس از آنکه لباس رسمی سربازی امام زمان‌(عج) را پوشیدید، بسیاری حلال‌ها بر شما حرام می‌شود.

این مرجع تقلید با ذکر این نکته که گاهی ما حرام را حلال و گاهی نیز حلال را حرام می‌کنیم، بیان کرد: وقتی دختری را عقد می‌کنیم، حرامی را حلال و هنگامی که عمامه می‌گذاریم نیز به معنای آن است حلالی را حرام کرده‌ایم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: سرباز امام زمان باید در جامعه به گونه‌ای حرکت کند که حرکت او در حقیقت بیانگر مکتب تشیع و مایه گرایش مردم به این مکتب باشد.

آیت‌الله سبحانی با ابراز تاسف در خصوص فاجعه بزرگی که به اهالی لبنان و غزه وارد شده‌است اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم، ریشه ظالمان و غاصبان را قطع نموده و صلح و صفا را به ملت غزه و لبنان بازگرداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha