گذر از قزوین/ قدم گذاشتن در دل تاریخ

قزوین - ایرنا - بناها و آثار متعدد بی نظیر و بی بدیل تاریخی در دل کهن شهر قزوین از دوره های مختلفی به یادگار مانده که هر کدام روایتگر تاریخ این سزمین است، آثاری که امروز بایستی از ظرفیت های آن در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و فرهنگی به نحو مطلوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از یک هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی در قزوین وجود دارد که از جمله جاذبه های گردشگری این استان محسوب می شود، بناهایی که در گذشته کاربری های مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مخصوص به خود داشته است.

این بناها همانند چهار انبیاء، زیارتگاه امامزاده حسین(ع)، قلعه ها از جمله قلعه الموت و دژهای متعدد، مساجد تاریخی، زیارتگاه ها، مدارس، عمارت ها، بازارها، خانه های قدیمی،دروازه ها، کاروانسراهای شهری و بین راهی، کلیساها، برج ها، مقبره ها، آب انبارها و گرمابه ها که هر کدام روایتگر تاریخ غنی و پرافتخار این مرز و وبوم است که در دل این استان جای گرفته و می تواند به عنوان ظرفیتی بی نظیر در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین کاروانسرای سعدالسطنه که از پربازدیدترین بناهای تاریخی قزوین به شمار می رود در دوره قاجاریه از سوی سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین بنا شد و این مجموعه با حدود هفت هکتار مساحت دارای هفت حیاط، ۴۰۰ حجره و تعدادی سرا و راسته و همچنین حمام و مسجد است و در دهه هشتاد از سوی شهرداری قزوین مورد مرمت قرار گرفت و احیا شد.

این بنا در مجاورت بازار سنتی قزوین واقع شده و در یونکسو و فهرست میراث جهانی نیز ثبت شده و همه ساله نیز گردشگران بی شمار داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند، این مجموعه که در خیابان امام خمینی (ره) و بازار بزرگ قزوین قرار دارد، ضمن بازدید از این بنای تاریخی وسیع و باشکوه می توان از بازار صنایع دستی آن سوغات و هنرهای دستی نیز تهیه کرد.

بازارها و کاروانسراها، موقعیت جغرافیایی ممتاز قزوین و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی مناطق شمال و غرب به جنوب و شرق کشور همواره باعث پویایی اقتصاد و گسترش بازرگانی در این شهر بوده است.

گذر از قزوین/ قدم گذاشتن در دل تاریخ

قزوین در عهد صفوی

عمارت کلاه فرنگی یا بنای عالی قاپوی قزوین که از پایتخت بودن این استان در زمان شاه تهماسب صفوی به یادگار مانده و محل استقرار دولت در زمان شاه طهماسب و شاه اسماعیل دوم صفوی بوده نگین گردشگری این استان محسوب می شود که در مجاورت خیابان سپه قرار دارد، در ۲ طرف این بنا درختان قد برافراشته اند و در کنار آثار و بناهای تاریخی و زنده بودن این خیابان با حضور مردم و زندگی روزمره آن ها فضای جالبی را برای هر بیننده ای، به ویژه گردشگران رقم زده تا جایی که همه ساله مسافران زیادی را برای تماشای این خیابان و بناهای تاریخی و بازارچه به این محل می کشاند.

همچنین این شهر تاریخی، به داشتن آب انبارها و مساجد و کلیساهای آشوریان، کانتور، ارامنه از جمله بناهای تاریخی متعدد معروف است و مجموعه بازار قزوین از با ارزش ترین آثار بجا مانده معماری شهر قزوین است که تاریخ ساخت این مجموعه به دوره صفویه مربوط می شود و از بازارهای معروف شهر قزوین می توان به بازار قیصریه، سعدیه، مسگرها، وزیر، رضوی و حاج رضا اشاره کرد.

در کنار این بازارها، در گذشته برای اقامت مسافران و گردشگرانی که از نقاط مختلف برای خرید مراجعه می کردند و برای استراحت کاروان ها و حمل و نقل کالای آنان کاروانسراهایی در این شهر و میان راهی آن نیز ایجاد شده که کاروانسراهای سعدالسلطنه، گلشن، ضرابخانه، پنبه، گلشن مولوی، تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده، دالان دراز، حاج نقدعلی و حاج محمد از مهمترین کاروانسراهای درون شهری قزوین محسوب می شوند.

گذر از قزوین/ قدم گذاشتن در دل تاریخ

عمارت ها و بناهای تاریخی

همچنین کاروانسراهای میان راهی شاه عباسی محمدآباد، هجیب، شاه عباسی آوج، آراسنج، خرزان، قاقازان و پیچ بن محلی برای استراحت کاروان ها بوده است و کاخ چهلستون، حسینیه امینی ها، دروازه تهران، دروازه درب کوشک،حسینیه رضوی، عمارت سپهدار، خانه مستشار، خانه بهشتی، خانه اسدی، خانه رئوفی، عمارت شهرداری، خانه آرازی، خانه زرنگار، خانه زعیم، خانه بهروزی و مصلای شهر قزوین نیز از جمله بناهای گردشگری دیگر این شهر بوده است.

دژها و قلعه ها

در شمال غربی قزوین و بر روی قلل کوه های این شهر قلعه های معرف اسماعیلیه، قلعه الموت و قلعه میمون دژ بنا شده است و همچنین برج های دوگانه خرقان، مقبره پیرتاکستان، مقبره حمدالله مستوفی، آرامگاه ملا خلیلا، مقبره سلطان اویس، کافر گنبد، برج باراجین، یله گنبد، مقبره سنگی حسن آباد، مقبره سنگی شاه کوه از جمله مقبره های استان قزوین به شمار می آید.

گذر از قزوین/ قدم گذاشتن در دل تاریخ

وضعیت مغفول مانده گردشگری

با همه این موارد که گفته شد، اتنظار می رود که وضعیت گردشگری قزوین نه بیشتر از سایر استان هایی که بناهای تاریخی دارند، بلکه هم راستا و همقدم با آنها پیش رود که متاسفانه شاهد هستیم که بی توجهی به هویت قزوین از دهه های اخیر همراه این شهر بوده و مدیریت شهری نیز طی سال های گذشته نگاه توسعه‌ گرانه در بخش گردشگری نداشته و همواره به دنبال توسعه عمرانی آن بوده است.

دغدغه مندان گردگشری و همچنین مردم قزوین انتظار دارند که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بیش از پیش نسبت به بناهای میراثی استان حساسیت داشته باشد و ظرفیت گردشگری این منطقه از کشور را افزایش دهد چرا که قزوین هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

کلام آخر:

قزوین ضمن برخورداری از جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی در بسیاری از زمینه های صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و ورزشی نیز از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است که می توان از این قابلیت ها نیز در گسترش گردشگری استان و اشتغالزایی برای جوانان جویای کار به نحو مطلوبی استفاده کرد و انتظار می رود برخی از مجموعه ها از جمله اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری به همراه شهرداری قزوین با همکاری یکدیگر سعی و تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند و از ظرفیت های سایر دستگاه ها و نهادهایی که می توانند در این راه کمک کننده باشند، استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha