۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85610313
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل بهزیستی زنجان: آسیب شنوایی، شایعترین نقص مادرزادی است

زنجان-ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایعترین نقص مادرزادی است، گفت: میزان شیوع این آسیب در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح الله خدابنده لو روز شنبه در نشست خبری با اشاره به مناسبت های مختلف بهزیستی در ماه مهر به هفته ناشنوایان اشاره کرد و افزود: هم اکنون بهزیستی استان به ۲ هزار و ۶۷۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری خدمات می دهد.
این مسوول ادامه داد: بهزیستی با اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان برای پیشگیری از این اختلال تلاش می کند و تجویز وسایل کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک و تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون از جمله مداخلات توانبخشی شنوایی بهزیستی است.
خدابنده لو افزود:سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده این افراد است.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: عامل ۵۰ درصد ناشنوایی عوامل ژنتیک، ۲۵ درصد بیماری های حین بارداری چون سرخک و ۲۵ درصد علل ناشناخته است.
وی با بیان اینکه ناشنوایان از دریافت مستمری برخوردار هستند، گفت: در حال حاضر پشت نوبتی دریافت مستمری نداریم و خدمات و تسهیلات اشتغالزایی به آنها پرداخت می شود.
این مسوول همچنین با اشاره به هفته سالمندی از هشتم تا ۱۴ مهر با شعار "سالمندی با عزت"، گفت: هم اکنون سه مرکز شبانه‌روزی سالمندی زنان و مردان در شهر زنجان و هیدج و ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان در زنجان در زمینه خدمات به سالمندان فعالیت می‌کنند.
خدابنده‌لو حداقل سن پذیرش در این مراکز را ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: سالمندان با حداقل وابستگی یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری پس از طی دوره سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز پذیرش خواهند شد.
وی اظهار داشت:این مراکز با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای گسترش ارتباطات اجتماعی سالمندان و نیز تأمین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت‌های پزشکی به آنها فراهم می‌آورد و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ و ارتقای سطح استقلال فردی می‌شود.
به گفته وی، ۸۳ درصد سالمندان تحت پوشش معلولان و ۱۲ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند و گروه‌های هدف تحت پوشش‌ علاوه بر مستمری،کمک معیشت نیز دریافت می کنند.
خدابنده لو به سند ملی سالمندان اشاره کرد و افزود: در این سند به تامین منابع مالی اشاره شده است که مشارکت دستگاه‌های متولی امر نقش بسزایی در پیشبرد و تحقق برنامه‌ها دارد.
این مسوول همچنین به روز ۲۳ مهر روز جهانی نابینایان اشاره کرد و گفت: هم اکنون‌ ۲ هزار و ۶۲۹ فرد نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی هستند که علاوه بر دریافت مستمری از سایر خدمات بهزیستی استفاده می کنند.
وی، یکی از اقدامات بهزیستی استان را اجرای سالانه غربالگری چشم‌ در استان اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۲۶ پایگاه دائمی غربالگری چشم در استان وجود دارد که ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و توانبخشی مبتنی بر جامعه، برنامه پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک، ارائه وسائل کمک توانبخشی، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، حق پرستاری و مددکاری از جمله برنامه های آنهاست.
خدابنده لو خاطرنشان کرد: اجرای برنامه های توانمندسازی به صورت آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت های شغلی و رایزنی با دستگاه های اجرایی در راستای تسهیل اشتغال افراد نابینا و کم بینا، بخشی از تلاش هایی است که در مسیر تبلور استعدادهای این افراد و بهره گیری از ظرفیت های آنان در جامعه انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha