ماجرای ایجاد گودال در کف تالاب مارگون و تلف شدن هزاران قطعه ماهی

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل ایجاد گودال های عمیق در کف بستر تالاب "شِرُم دِرُنگ" زیلایی حجم زیادی از آب تخلیه شده و هزاران قطعه ماهی به دلیل کم‌شدن آب در این تالاب تلف شده‌اند.

به گزارش ایرنا، تالاب ۳۴ هکتاری و دائمی "شِرُم دِرُنگ، یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های استان بوده که در بخش مارگون و یکی از روستاهای زیلایی واقع شده که اخیراً به دلیل ایجاد حفره‌های عظیمی در کف بستر تالاب، آب تالاب فرومی‌رود و همین امر باعث کاهش حجم آب تالاب و ناپایداری جریان آب آن شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه از کاهش شدید آب تالاب "شرم درنگ" و تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی در این تالاب خبر داد.

اسلام جاودان خرد گفت: تالاب "شِرُم دِرُنگ" سه کیلومتر پایین‌دست تالاب "مورد زرد" در شهرستان "مارگون" بخش زیلایی واقع شده که سرریز آب تالاب "مَور زرد"وارد تالاب"شرم درنگ" می‌شود.

وی افزود: با کاهش دبی آب تالاب مور زرد ازیک‌طرف و از طرف دیگر، به دلیل حفره‌های عظیمی که در کف بستر تالاب شرم درنگ به وجود آمده، بخش اعظمی از آب تالاب از طریق این حفره‌ها فر می‌رود و باعث شده تالاب خشک شود و در نتیجه تعداد زیادی ماهی و زیستمند در این موقع از سال در این تالاب تلف شوند.

جاودان خرد ابراز کرد: مردم محلی و ساکن اطراف تالاب معتقدند که با زلزله سی سخت، حفره‌ها آب زیادی در کف تالاب ایجاد شده و آب زیادی تخلیه می‌شود اگرچه راست آزمایی آن نیاز به مطالعه دقیق دارد.

جاودان خرد عنوان کرد: در این راستا باتوجه‌به سوابق گذشته این موضوع، اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد به دنبال مطالعه و بررسی ارائه راهکارهای اجرایی جهت مدیریت و کنترل روند تخلیه آب این تالاب است.

گفتنی است کهگیلویه و بویراحمد سه تالاب دایمی و یکی فصلی دارد که سه تا از آن‌ها از جمله "مور زرد"، "برم الوان" و "شِرُم دِرُنگ" دایمی و یکی مجموعه تالاب‌های "کوه گل" فصلی است.

تالاب "بَرم الوان" در شهرستان بهمئی، "مَور زردِ" "زیلایی" و "شِرُم دِرُنگ" در شهرستان مارگون و مجموعه تالاب‌های "کوه گل" در سی سخت شهرستان دنا واقع شده‌اند که مجموعه تالاب‌های فصلی"کوه گل"، ۹ برکه در کنار هم بنام مجموعه تالاب‌های "کوه گل" نام‌گذاری شد.

مجموعه تالاب "کوه گل" ۴۴.۸ هکتار، "بَرم الوان" ۲۰ هکتار، "مَور زرد"۱۷.۵ هکتار و تالاب "شِرُم دِرُنگ" ۳۴ هکتار مساحت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha