ان‌بی‌سی نیوز: جنگ در غزه مرگبارترین درگیری برای روزنامه‌نگاران است

تهران- ایرنا- شبکه خبری ان‌بی‌سی در مصاحبه با گروهی از کارشناسان و سازمان‌های رسانه‌ای، ضمن هدفمند خواندن شلیک نیروهای اسرائیلی به روزنامه نگاران، آن را مرگبارترین درگیری برای این گروه دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این شبکه خبری آمریکایی، با گذشت نزدیک به یک سال از جنگ در غزه و افزایش روزافزون جانباختگان در نتیجه حملات اسرائیل در این باریکه، درگیری جاری به شدت برای روزنامه نگاران نیز مرگبار بوده است.

این شبکه در گفت‌وگو با شمار بسیاری از کارشناسان و سازمان‌های رسانه‌ای در منطقه به توصیف قتل‌ها، حملات و دستگیری‌ها از سوی نیروهای اسرائیلی پرداخته است.

بر اساس آمار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران به عنوان یک سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک، تا تاریخ ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) ۱۱۶ روزنامه نگار در نزدیک به یک سال گذشته از آغاز جنگ در باریکه غزه ،جان خود را از دست داده اند.

گفته می شود ۱۱۱ نفر از این تعداد فلسطینی بوده اند که در غزه جانباخته اند و سه لبنانی و دو روزنامه نگار دیگر نیز تابعیت اسرائیلی داشته اند. از این میان ۳۵ روزنامه نگار نیز زخمی شده اند.

این در حالی است که نیروهای نظامی اسرائیل بارها مدعی شده‌اند «تمام اقدامات عملیاتی ممکن را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان از جمله روزنامه نگاران انجام می دهند و به عمد غیرنظامیان از جمله روزنامه نگاران را هدف قرار نمی دهند.

اما برخی روزنامه نگاران به این باور رسیده اند که اسرائیل کارکنان رسانه ها را نیز هدف می گیرد.

از جمله کریستینا آسی و دیلان کالینز دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه (AFP) که در تاریخ ۱۳ اکتبر (۵ مهر ماه و دو روز پیش از حمله حماس به سرزمین های اشغالی) هنگام پوشش خبری از درگیری‌های مرزی میان ارتش اسرائیل و گروه های مسلح در نزدیکی جنوب لبنان بر اثر شلیک گلوله زخمی شدند.

عصام عبدالله روزنامه نگار ۳۷ ساله رویترز، در همان حمله‌هایی که با فاصله کمی بیش از ۳۰ ثانیه اتفاق افتاد، بلافاصله جان خود را از دست داد. الساندرا گالونی سردبیر رویترز ضمن محکوم کردن این قتل گفت که شواهد نشان می دهد یکی از سربازان تانک اسرائیلی همکار ما را کشته است.

آسی نیز ماه گذشته در گفت‌وگو با ان بی سی نیوز در مورد ماجرای زخمی شدنش گفت: «بلافاصله پس از شلیک احساس کردم که پاهایم را از دست دادم. من شروع به فریاد زدن کردم، اما چند ثانیه بعد، من و یکی دیگر از خبرنگاران دوباره مورد حمله قرار گرفتیم».

ان بی سی نیوز می افزاید: این خبرنگار در نهایت مجبور به عمل جراحی و قطع پای راستش شد.

گزارش‌های عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و سایر گروه‌های فعال در این زمینه و همچنین تحقیقات گسترده خبرگزاری فرانسه، همگی به این نتیجه رسیده اند که این گروه از خبرنگاران به عمد هدف حملات اسرائیل قرار گرفتند.

عفو بین‌الملل پس از بررسی های انجام گرفته در مورد این حمله، گفت که اقدام تل آویو باید به عنوان جنایت جنگی مورد تحقیق قرار گیرد.

کالینز فیلمبردار خبرگزاری فرانسه که شاهد این حملات بود، گفت: «گروه از خبرنگاران از نزدیک به یک ساعت قبل از حمله در موقعیت بودند و همه آنها کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله به سر داشتند که روی آن عبارت «پرس» مشخص شده بود».

وی افزود: «ما برای چندین برج دیده بانی اسرائیل قابل مشاهده بودیم و در تمام مدت پهپادهای اسرائیلی در اطراف ما بودند».

این روزنامه نگار تشریح کرد: «دو حمله ای که با فاصله ۳۷ ثانیه و از یک جهت به سمت خبرنگاران انجام گرفت، یک حمله هدفمند مستمر بود که من فکر می‌کنم نه تنها برای ترساندن و کشتن یک نفر، بلکه برای ترور همه ما بود».

اما نیروهای نظامی اسرئیل ضمن رد این اظهارات اعلام کرده‌اند که تهاجم یاد شده را در واکنش به حملات حزب الله انجام داده اند.

ان بی سی نیوز در بخشی دیگر با اشاره به اینکه آسی و کالینز شانس زنده ماندن را داشته اند و بسیاری دیگر از شاهدان این حملات اسرائیل اکنون زنده نیستند، می افزاید: اکثر روزنامه نگاران جانباخته، در غزه کشته شدند، از جمله اسماعیل الغول خبرنگار الجزیره و رامی الرفی فیلمبردار همراه وی هر دو ۲۷ ساله بودند و قبل از حمله در تاریخ ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) در حال انجام وظیفه بودند که خودروی آنها از سوی یک پهپاد اسرائیلی هدف قرار گرفت.

اما اسرائیل ماه گذشته در بیانیه ای در توجیه ترور این دو خبرنگار به ان بی سی نیوز مدعی شد: الغول از سران تروریست حماس بود که در حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به اسرائیل شرکت داشت و در چند ماه گذشته به عنوان خبرنگار برای شبکه الجزیره کار می کرد.

در مقابل، الجزیره در بیانیه‌ای شدید اللحن ضمن «بی اساس خواندن» ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی، افزود که «اسرائیل سابقه طولانی در ایجاد شواهد نادرست و ساختگی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات شنیع خود دارد».

جودی گینزبرگ مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در گفت‌وگو با این رسانه، اعلام کرد که پس از کشته شدن شماری از اعضایش در حملات اسرائیل، الگوی مشابهی را از هدفمند بودن این حملات شناسایی کرده است.

وی تشریح کرد: «هرگاه روزنامه نگاری به این شکل کشته می شود، اسرائیل روندی مشابه را در پی می گیرد. در بیشتر مواقع آنها حتی کشته شدن فرد را هم انکار می کنند، اما در برخی مواقع پس از پذیرفتن، روزنامه‌نگار را متهم می‌کنند که تروریست بوده یا در فعالیت‌های شبه‌نظامی شرکت داشته است.»

این مقام افزود: «من بیش از ۳۰ سال است که سوابق اینچنینی را آرشیو کرده ام، اما جنگ جاری مرگبارترین دوره برای روزنامه نگاران است».

ولید العمری رئیس دفتر الجزیره نیز ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت که اسرائیل به تعدادی از خبرنگارانش اجازه داده است از غزه به اتهام عضویت در حماس خارج شوند. وی افزود: «اگر آنها عضو حماس بوده اند، اسرائیل چگونه آنها را رها کرده است؟»

نیروهای اسرائیلی به تازگی در پی یورش به به دفاتر العمری در رام‌الله دستور تعطیلی موقت آن را صادر کرده و بدون ارائه مدارک، مدعی شدند که الجزیره افراد را برای ترور برمی انگیزد.

در مقابل، الجزیره با محکوم کردن ادعاهای اسرائیل، به انتشار اخبار از اردن ادامه می دهد.

همزمان شلومو کاری وزیر ارتباطات کابینه رژیم صهیونیستی پس از حمله به دفتر الجزیره در شهر رام‌الله گفت: ما بالاخره می‌توانیم ماشین الجزیره در ایجاد انگیزه برای ترور را که به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند، متوقف کنیم.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز جنگ در غزه تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر به شهادت رسیده اند و شمار مجروحان بالغ بر ۹۶ هزار نفر اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha