همایش ملی نخبگان؛ فرصتی برای هم‌اندیشی و رفع چالش‌های کشور

تهران- ایرنا- همایش ملی نخبگان، یک فرصت دیگر برای همه نخبگان، پژوهشگران و فعالان علمی کشور در تبادل دانش و تجربیات و ارائه راهکارهای نوآورانه‌ در رفع مسائل و چالش‌های پیش‌روی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، همایش ملی نخبگان یکی از گردهمایی‌های جامعه نخبگانی کشور است که از سال ۱۳۸۶ با هدف گردهمایی نخبگان، پژوهشگران و فعالان علمی کشور به منظور بررسی و بحث و تبادل نظر در خصوص دستاوردهای نوین علمی و پژوهشی در عرصه‌های مختلف کشور توسط بنیاد ملی نخبگان برگزار می شود. بنیادی که ایده تأسیس آن برای رسیدگی به مسایل گوناگون نخبگان علمی کشور، برای نخستین بار با رهنمود حکیمانه رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با برخی از نخبگان دانشگاهی در مهرماه سال ۱۳۸۳ شکل گرفت.

آیت الله خامنه ای در این دیدار خطاب به مسئولان ارشد کشور فرمودند: «من در مورد خاصِ نخبگان این‌جور به‌نظرم می‌رسد که ما یک بنیاد نخبگان لازم داریم... ما باید یک بنیاد درست کنیم که زیر نظر ریاست ‌جمهوری باشد؛ چون بهترین‌ جا آن‌جاست. حتی دستگاه وزارتی هم برای این کار کافی نیست؛ چون این کار فراتر از کار یک وزارتخانه است.»

اما در همایش ملی نخبگان که یکی از معتبرترین گردهمایی‌ها در سطح ملی است و در مهرماه هرسال در دو روز متوالی برگزار می‌شود و تاکنون ۱۳ دوره آن (به غیر از سالهایی که کشور درگیر کرونا بوده) برگزار شده است، در روز نخست آن نخبگان با رئیس جمهور دیدار می کنند و در روز دوم به محضر مقام معظم رهبری می‌رسند.

این همایش در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نیز سه بار با حضور شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید برگزار شد که آخرین همایش مربوط به سیزدهمین همایش ملی نخبگان ۲۴ مهرماه که با حضور رئیس جمهور وقت و جمعی از مسئولان کشوری از جمله بنیاد ملی نخبگان و البته ۷۰۰ نخبه و استعداد برتر کشور با شعار نخبگان، پیشران پیشرفت با هدف آشناسازی نخبگان با دستاوردها و فرصت آفرینی برای هم‌افزایی هرچه بیشتر نخبگان و استعدادهای برتر با یکدیگر در مرکز همایش‌های نورالرضا برگزار شد.

همایش ملی نخبگان؛ فرصتی برای هم‌اندیشی رفع چالش‌های کشور

رونمایی از جایزه بورس تحصیلی دانای ایران (طرح حمایت از دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم) و تقدیر از «مادر نخبه‌پرو» بخش مهم نخستین روز سیزدهمین همایش ملی نخبگان در سال ۱۴۰۲ بود.

در دومین روز از سیزدهمین همایش ملی نخبگان نیز نخبگان و مستعدان برتر در برنامه ای معنوی ابتدا از نمایشگاه باغ‌موزه دفاع مقدس بازدید کردند و پس از بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران(آی هیت) و آشنایی با جدیدترین دستاوردهای دانش بنیان ها، سه‌شنبه ۲۵ مهر با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

همایش ملی نخبگان؛ فرصتی برای هم‌اندیشی رفع چالش‌های کشور

در همین همایش بود که رهبر معظم انقلاب پیرو تذکرات قبلی درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به مقالات علمی، از استمرار این روند غیرمنطقی انتقاد کردند و گفتند: مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست.
بر همین اساس نیز دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی با استفاده از تمام ظرفیت کارشناسی خود در وزارتخانه های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد و افراد شاخص صاحب نظر فعال در برخی از پژوهشگاه‌های سنجش علم کشور در بیش از ۲۰ جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بحث و تبادل نظر نهایتا اصول ۱۰ گانه اولیه‌ای که تقریبا تمام همه جوانب مسئله را مورد نظر قرار داده بود تدوین کردند.

همایش ملی نخبگان؛ فرصتی برای هم‌اندیشی رفع چالش‌های کشور

ثبت نام سخنرانی در چهاردهمین همایش ملی نخبگان که به دنبال تقویت شبکه‌های علمی و فناوری، ارتقای سطح دانش و ارائه راهکارهای نوین برای چالش‌های پیش‌روی کشور است از ۳۰ مردادماه امسال آغاز شد. آخرین مهلت ارسال چکیده متن و اصل سخنرانی توسط نخگبان برای ارائه در چهاردهیمن همایش ملی نخبگان دهم شهریور ماه امسال و آخرین مهلت ثبت نام به منظور حضور در آن ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ بوده است. این دوره از همایش ملی نخبگان نیز همچون دوره‌های گذشته، محورهای متنوع و گسترده‌ای را پوشش می‌دهد که از اهمیت ویژه‌ای برای توسعه و پیشرفت کشورمان برخوردار است.

حوزه‌های پولی و مالی، حکمرانی و سیاستگذاری، محیط زیست و منابع طبیعی، نظام سلامت، امنیت غذایی، علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری‌ها و صنایع پیشران و راهبردی، نظم نوین (تحولات منطقه، جایگاه ایران و ...) و فناوری‌های نرم از جمله اصلی ترین محورهای اصلی چهاردهمین همایش ملی نخبگان است.

همایش ملی نخبگان؛ فرصتی برای هم‌اندیشی رفع چالش‌های کشور

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه، روز دهم مهرماه زادروز شهید چمران در تقویم تحت عنوان روز نخبگان نامگذاری شده است افزود: بر همین اساس و طبق برنامه ریزی انجام شده چهاردهمین همایش ملی نخبگان ۱۰ مهرماه با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و ۱۱ مهرماه نیز نخبگان با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.

رسول محمدقلی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، تصریح کرد: برای حضور در چهاردهمین همایش ملی نخبگان بیش از چهار هزار درخواست به دبیرخانه این بنیاد ارسال شده است.

وی افزود: از این تعداد ۶۰۰ نفر شامل ۴۰۰ نخبه آقا و ۲۰۰ نخبه خانم از سراسر کشور که دارای نوآوری و ایده های جدید و غیرتکراری هستند دعوت شده اند.

تصریح کرد: درچهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار"حکمرانی دانش‌بنیان" پنج تا هفت استعداد برتر دانش آموزی، دانشجویی و اساتید پس از سخنان رئیس بنیاد ملی نخبگان مطالب و تقاضاهای خود را در حضور رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور مطرح خواهند کرد.

محمدقلی با بیان اینکه، در این همایش گزارش مفصلی از شرایط نخبگان و دغدغه‌های این جامعه منعکس می‌شود افزود: پس از صحبت‌های نخبگان، بیانات مقام معظم رهبری و یا رئیس جمهور طرح می‌شود که چراغ راهی برای ما و دستگاه‌های مرتبط با جامعه نخبگانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه، تاکنون ۵۰۰ متن سخنرانی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است تصریح کرد: ۱۰ درصد از این تعداد توسط کارگروه‌های مختلف (که راس آنها اساتید نخبه هستند) برای ارائه انتخاب شده است.

همایش ملی نخبگان؛ فرصتی برای هم‌اندیشی رفع چالش‌های کشور

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: هر نویسنده برای این همایش می‌توانسته است در هر ۹ محور اصلی همایش، برای سخنرانی یک متن پیشنهادی به خصوص مسائل بدیع و غیرتکراری و پیشنهادات مشخص برای رفع مسائل و چالش‌های مختلف کشور را ارسال کند.

وی در ادامه توضیح داد: البته پیش از این نیز ۱۳۷ کلان مسئله کشوری در بخش های گوناگون شناسایی شده و برای آن پرونده ایجاد شده و به طورحتم اگر نخبگان برای رفع این چالش ها راهکار مورد نظر همراه با یک ساز و کار ارائه کنند، یک جهشی بزرگ را در بخش های مختلف کشور شاهد خواهیم بود. همایش ملی نخبگان یک فرصت بدیع دیگر برای همه نخبگان، پژوهشگران و فعالان علمی کشور برای تبادل دانش و تجربیات و ارتقای سطح علمی کشور و البته ارائه راهکارهای نوآورانه‌ در جهت رفع مسائل و چالش‌های پیش‌روی کشور به رهبر معظم انقلاب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha