۹ مهر ۱۴۰۳، ۰:۲۰
کد خبر: 85611563
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چرا تخمه شکستن لذت‌بخش است؟/ تخمه بوداده نخورید!

تهران- ایرنا- یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تخمه‌شکستن محرکی کوتاه مدت است که به سرعت باعث آزاد شدن دوپامین بین سلول‌های مغزی می‌شود، بنابراین شکستن تخمه به فرد پیام لذت را داده و فرد را تشویق می‌کند که این رفتار لذت بخش را تکرار کند.

به گزارش ایرنا، وسوسه خوردن تخمه چیزی است که تمامی ندارد؛ کافی است در یک مهمانی دور هم یا پای تماشای یک مسابقه فوتبال نشسته باشی و مقادیر زیادی تخمه هم کنارت باشد. تا آنها را تمام نکنی ول کن نیستی. حتی ممکن است شوری تخمه طعم دهانت را برگردانت و اذیتت کند ولی گویی دستی نامرئی تو را به ادامه خوردن تخمه تا تمام شدن تمام آن وادار می‌کند.

مصرف تخمه اما هم سود دارد و هم ضرر؛ اگر در حد تعادل باشد می‌تواند مزایایی را نصیب بدن کند و اگر از حد تعادل خارج شود دردسرهایی را برایت به وجود می‌آورد. اما خوردن تخمه چرا این قدر وسوسه برانگیز است؟

تخمه نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب و طولانی مدت استفاده شود، می‌تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه‌های سفتی که به صورت تفننی مصرف می‌شود، به دندان وارد کندتخمه دوپامین آزاد می‌کند

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی، غزاله اسلامیان متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این‌که بخش‌هایی در مغز وجود دارد که دوپامین تولید می‌کنند، افزود: این بخش‌ها به عنوان یک نوروترانسمیتر یا انتقال دهنده پیام عصبی عمل می‌کنند یعنی باعث انتقال پیام و سیگنال بین سلول‌های مغزی می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه به دوپامین اشاره می‌کند و با ذکر اینکه یکی از نقش‌های مهم دوپامین در مغز ایجاد احساس لذت به عنوان پاداش در برابر یک نیروی انگیزشی است، می‌گوید: این محرک انگیزشی می‌تواند با انجام کارهایی مانند خرید کردن، انجام بازی های رایانه‌ای، گشت و گذار در فضاهای مجازی و یا خوردن برخی از مواد غذایی مانند فست فودها، شیرینی‌ها و آجیل‌ها ترشح شود.

اسلامیان ادامه می‌دهد: شکستن هر دانه تخمه به عنوان یک محرک انگیزشی مستقل عمل می‌کند. این محرک کوتاه مدت به سرعت باعث آزاد شدن دوپامین بین سلول‌های مغزی می‌شود و بنابراین شکستن تخمه به فرد پیام لذت را داده و فرد را تشویق می‌کند که این رفتار لذت بخش را تکرار کند.

چرا تخمه شکستن لذت‌بخش است؟/ تخمه بوداده نخورید!
خوردن تخمه در حد متعادل مفید است

وی از اعتیاد به مواد غذایی هم صحبت می کند: در عین حال با خوردن تنقلات، مقدار زیادی از مواد شیمیایی آزاد می‌شود و به ما احساس خوبی می‌دهد که در مقایسه با غذاهای فرآوری نشده به «پاداش» بسیار قوی‌تری در مغز منجر می‌شود. پس از آن به دنبال پاداش‌های بیشتر، مغز میل به تنقلات بیش از حد پیدا می‌کند و این احتمالا می‌تواند به دور باطلی به نام غذا خوردن اعتیادآور یا اعتیاد به مواد غذایی منجر شود.

سدیم زیاد در رژیم غذایی، فشارخون را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به سکته، بیماری‌های قلبی، پوکی‌استخوان، سرطان معده و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود از تخمه‌های غیر بوداده شده و بدون نمک استفاده کردتخمه و دندان ما!

اما تخمه خوردن بدون ضرر هم نیست. یکی از نخستین مضرات آن آسیب‌هایی است که به دندان ما وارد می‌کند. در این باره اسلامیان با اشاره به اینکه سه عامل تعداد، دفعات و تداوم تخمه شکستن بیشترین اثر مخرب را بر دندان‌ها دارد، توضیح می‌دهد: به عنوان مثال تخمه نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب و طولانی مدت استفاده شود، می‌تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه‌های سفتی که به صورت تفننی مصرف می‌شود، به دندان وارد کند و بر زیبایی دندان، به ویژه دندان‌های جلوی دهان، تاثیر بگذارد، البته که با رعایت بهداشت دهان و مدیریت مصرف مواد غذایی تا حدودی می‌توان از شدت عوارض کاست.

فواید تخمه شکستن

تخمه فوایدی هم دارد. چرا که از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی تشکیل شده است. آنچه این خوراکی خوشمزه را دردسر ساز می کند مصرف مقادیر زیاد یا مصرف نوع بوداده و نمک زده آن است.

چرا تخمه شکستن لذت‌بخش است؟/ تخمه بوداده نخورید!
مصرف تخمه بوداده و نمک‌زده خطرات زیادی را متوجه بدن انسان می‌کند

تخمه بوداده و بیماری‌های خطرناک

تخمه سراپا چربی است و چربی سراسر کالری؛ اسلامیان به همین نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: به طور مثال تخمه آفتابگردان، بسیار چرب است، همچنین به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع، سطح کلسترول را در محدوده طبیعی حفظ می‌کند و می‌توان آن را در مجموعه چربی‌های مفید قرار داد. اما چربی‌های مفید نیز اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، به علت کالری بالایی که دارند، باعث اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند.

اما آن چیزی که مضرات مصرف تخمه را کاملا برجسته می‌کند بودادن و نمک زدن به آن است. اسلامیان به این مساله هم اشاره می کند و بر این باور است که در فرآیند بو دادن و نمک زدن تخمه دارای مقادیر فراوانی از نمک می‌شود. در حقیقت یک‌ هشتم فنجان از تخمه آفتابگردان بوداده و نمک‌دار، تقریبا ۱۷۴ میلی‌گرم سدیم دارد. سدیم زیاد در رژیم غذایی، فشارخون را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به سکته، بیماری‌های قلبی، پوکی‌استخوان، سرطان معده و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود از دانه‌های غیر بوداده شده و بدون نمک استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha