۹ مهر ۱۴۰۳، ۹:۴۱
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85612190
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT

تهران- ایرنا- نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مدیران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آرش سروری برنامه ساز فناورانه و فعال حوزه تکنولوژی در نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT که با حضور اصحاب رسانه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، اظهار داشت: فرانسه وزیر هوش مصنوعی انتخاب کرده و ایران نیز در تلاش است تا در این حوزه پیشرفت کند.

وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی در عرصه جهانی موضوعی مهم و مورد توجه بوده و در ایران هم دارای اهمیت است، افزود: اختراعات و حمایت از مخترعین می تواند در توسعه و پیشرفت کشور نقش مهم و موثری داشته باشد و اتفاقات خوبی را رقم بزند.

مسعود شفقی مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی مخترعین در ژنو سوئیس به بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌های فدراسیون جهانی مخترعین و پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در ایران پرداخت و اظهار داشت: فدراسیون جهانی مخترعین در آستانه پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد و به بیش از ۱۵۰ سازمان بین‌المللی در حوزه نوآوری و اختراعات خدمات ارائه می‌دهد.

مدیر اجرایی فدراسیون با اشاره به تجربیات خود در زمینه اختراعات و جوایز بین‌المللی، به معرفی پروژه جدیدی به نام "آر آی تی انجین" می‌پردازد که هدف آن کمک به مخترعین ایرانی در زمینه ثبت اختراعات و توسعه ایده‌ها است.

وی ادامه داد: این پروژه به صورت رسمی در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد و دفاتری در کشورهای مختلف از جمله سوئیس، کانادا، ایران و دبی دارد.

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT

آر آی تی انجین راهکاری برای ثبت اختراع و ایده های مخترعین است

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی خاطر نشان کرد: آر آی تی انجین به مخترعین کمک می‌کند تا ایده‌های خود را از مرحله طراحی تا ثبت اختراع پیش ببرند و به آن‌ها خدمات حقوقی و فنی ارائه می‌دهد. این پلتفرم به کاربران ایرانی خدماتی بدون نیاز به فیلترشکن ارائه می‌دهد و از ابزارهای هوش مصنوعی برای تسهیل فرآیندها استفاده می‌کند.

وی بیان داشت: در مراحل آزمایشی این پلتفرم، بیش از ۲۰۰ اظهارنامه ثبت اختراع جمع‌آوری شده و نتایج مثبتی به دست آمده است. همچنین، این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد تا ایده‌های خود را به راحتی ثبت کنند و از مشاوره‌های تخصصی بهره‌مند شوند.

مدیر پروژه به اهمیت نوآوری و خلاقیت در جامعه اشاره و تأکید کرد: این پلتفرم به دنبال کاهش مشکلات حقوقی و فنی مخترعین است. در نهایت، بر اهمیت همکاری و تبادل نظر در حوزه اختراعات و نوآوری تأکید می‌شود.

شفقی به بررسی و تحلیل فعالیت‌های یک مجموعه در زمینه اختراعات و نوآوری‌ها در ایران و جهان پرداخته و اذعان داشت: این مجموعه به ارائه خدمات آموزشی و حمایتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌پردازد و به دنبال جذب و حمایت از مخترعان جوان است. در این راستا، ۹۲۰ نفر از اعضای فدراسیون در این فعالیت‌ها مشارکت دارند و در مسابقات جهانی اختراعات شرکت می‌کنند.

وی یادآور شد: مجموعه به اهمیت مارکتینگ و برندینگ در توسعه نوآوری‌ها اشاره کرده و بر این نکته تأکید دارد که باید نیازهای جامعه را شناسایی و بر اساس آن‌ها اقدام کنند. همچنین، به مشکلاتی که در زمینه واردات تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی وجود دارد، اشاره شده و نیاز به بهبود زیرساخت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی در ادامه، به برگزاری مسابقات و ایونت‌های آموزشی برای جوانان و دانش‌آموزان اشاره کرد و هدف آن‌ها را تشویق به نوآوری و اختراع دانست.

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT

ایجاد تعامل و ارتباط بین دانشگاه ها و ارتباطات بین المللی موجب پیشرفت کارها می شود

شفقی به نقش مهم دانشگاه‌ها و ارتباطات بین‌المللی در پیشرفت این فعالیت‌ها پرداخته شده و تأکید کرد که برای رشد و توسعه محصولات ایرانی، باید تعاملات بیشتری با دانشگاه‌ها و نهادهای بین‌المللی برقرار شود.

وی تصریح کرد: در نهایت، به چالش‌های موجود در سیستم‌های دولتی و نیاز به بهبود آن‌ها برای حمایت از نوآوری‌ها اشاره شده و امید به آینده‌ای روشن برای اختراعات ایرانی ابراز شده است.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی به معرفی پروژه موتور هوش مصنوعی اختراعات اشاره کرد و اظهار داشت: کارهای مطالعاتی و مقدماتی این پروژه از یک سال پیش آغاز شده و ۴۰ مخترع داخلی که دارای تجربه ثبت اختراع هستند و همچنین پنج مشاور خارجی از ایسلند، کره جنوبی، ژاپن، قطر و ترکیه در این پروژه قرار دادیم تا علاوه بر استفاده از تجربیات آنها بتوانیم از نیازهای موجود در کشورهای خارجی نیز آگاه و مطلع شده تا این نیازها را پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز RIT Engine به ۵۰ زبان مختلف دنیا خدمات به شما ارائه می‌دهد، تاکید کرد: این مجوعه ورود به مارکت جهانی و فعالیت در سطح بین‌المللی را هدف قرار داده و به‌عنوان یک محصول ایرانی به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

مدیر پروژه گفت: مجموعه RIT که در حال حاضر در ایران فعالیت دارد زیر نظر فدراسیون جهانی مخترعین است و در بیش از ۱۱۲ کشور جهان خدمات ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: مجموعه ایرانی RIT یکی از چهار شعبه این مجموعه‌ها در دنیاست؛ فدراسیون جهانی اختراعات سه دفتر فعال دیگر هم در کشورهای سوئیس، کانادا و ایالات متحده عربی دارد.

هوش مصنوعی دارای مزایای مطلوب و موثری است

مدیر اجرایی فدراسیون به مزایای موتور هوش مصنوعی اشاره کرد و اذعان داشت: ارائه پشتیبانی جامع، امکان استفاده آسان و بدون‌دغدغه از ابزارهای مختلف، جمع‌آوری داده‌های مرتبط با نوآوری، خلاقیت و اختراعات از منابع معتبر مانند مقالات علمی، کتاب‌ها، پتنت‌ها و سایت‌های شخصی از مزایای موتور هوش مصنوعی به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: پلتفرم مورد نظر کمک کرده تا با پاکسازی و استانداردسازی داده‌ها، مدل به‌بهترین شکل از داده‌ها استفاده کند و همچنین سازوکاری برای ارزیابی عملکرد مدل با داده‌های جدید و واقعی در نظر دارد.

شفقی افزود: فدراسیون جهانی اختراعات با توجه به رشد و توسعه هوش مصنوعی جای خالی یک هوش مصنوعی تخصصی در حوزه اختراعات را احساس کرده و پس از راه‌اندازی مجموعه‌های RIT در چهار کشور مذکور، اولین ماموریت خود را طراحی و راه‌اندازی این هوش‌ مصنوعی قرار داد.

وی تصریح کرد: RIT ENGINE از مرحله اول اختراع که رسیدن ایده به ذهن بوده تا اتمام مراحل دیگر را پوشش می دهد و این موتور هوش مصنوعی برای همه این مراحل خدمات ارائه می‌کند.

مدیر اجرایی فدراسیون اظهار داشت: تمامی مواردی که یک مخترع از موضوعات حقوقی تا موارد فنی و اجرایی به آن نیاز دارد در این پلتفرم دیده شده و سرویسی برای آن طراحی شده است.

وی عنوان کرد: کاربر می‌تواند از همه این خدمات استفاده کند تا بتواند اختراعی متناسب با نیاز و ایده‌ای که در ذهن دارد طراحی کند و آن را برای ثبت کردن و دریافت گواهی ثبت اختراع آماده کند.

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT

رونمایی از موتور هوش مصنوعی در سوم آبان امسال

وی از رونمایی موتور هوش مصنوعی در سوم آبان سالجاری خبر داد و گفت: این موتور هوش مصنوعی ۳ آبان ۱۴۰۳ در یک رویداد با حضور ۱۰۰ نفر از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مخترعین رونمایی خواهد شد و پس از آن، وارد بازار می‌شود و برای استفاده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

شفقی ادامه داد: خدمات این موتور AI در سه روز اول استفاده رایگان بوده و بعد از این مرحله کاربران باید نسخه پریمیوم آن را نیاز با پرداخت اشتراک ماهانه یا سالانه خریداری کنند.

وی عنوان کرد: هزینه خرید اشتراک برای کاربران ایرانی ۴۸ دلار به مدت یک ماه بوده و پرداخت‌های لازم در این موتور به‌صورت بین‌المللی قابل انجام است تا کاربران سایر کشورها هم از آن استفاده کنند.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی گفت: روز سوم آبان ماه سالجاری در ویکست مرکز نوآوری آزاد، اصناف مختلف مثل طلا و جواهرسازان، پزشکان، کشاورزان و … حضور یافته و مراسم رونمایی برگزار خواهد شد.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی مخترعین در ژنو سوئیس با اشاره به اینکه سازمان ملی هوش مصنوعی کشور راه‌اندازی شد، اظهار داشت: این شرکت تاکنون ارتباطی با این نهاد نگرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ ارتباطی با سازمان هوش مصنوعی نداشته و تجربه اعضای این سازمان و تخصص کارشناسان این مرکز می‌تواند موجب رشد و توسعه در کشور شود که بر همین اساس، تعامل با این سازمان مورد استقبال و توجه ما قرار دارد.

شفقی افزود: مجموعه RIT در نظر دارد تا پایان سال جاری به حداقل یکهزار کاربر رسیده چراکه این پلتفرم دارای کاربر خاص و ویژه‌ای بوده و عمومی و همگانی به شمار نمی رود.

تا سال ۲۰۲۵ دارای ۵ هزار کاربر خواهیم شد

بر اساس پیش بینی مدیرعامل این مجموعه، موتور هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ دارای ۵ هزار کاربر خواهد شد و با استفاده از این موتور هوش مصنوعی ایران می‌تواند در عرصه اختراعات موفق‌تر از گذشته ظاهر شود.

وی عنوان کرد: طی یکسال گذشته ۱۰ هزار گواهی ثبت اختراع در ایران وجود داشت که RIT در ۹۶۰ مورد از آن‌ها همراهی و همفکری داشته و نشان می‌دهد که حداقل یک‌دهم در عرصه علمی ایران نقش داشته که به نظرم این مورد اتفاق خوبی محسوب می شود.

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT

موتور هوش مصنوعی زمینه ساز ثبت ۴۵۰ اختراع در ایران است

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی گفت: با وجود موتور هوش مصنوعی اختراعات به جرأت می توان گفت از ۵۰۰ ایده، ۴۵۰ مورد در ایران ثبت اختراع خواهند شد.

وی به جایگاه ایران در حوزه نوآوری اشاره و عنوان کرد: بر اساس گزارش بخش مالکیت‌های فکری سازمان ملل متحد، امروز جایگاه ایران در فهرست کشورهای نوآور بر اساس تعداد افراد نوآوری که در کشور زندگی می‌کنند جزو ۵۰ کشور اول دنیا است.

شفقی اذعان داشت: در همه کشورهای دنیا کمتر از ۱.۵ درصد از اختراعات در دنیا وارد بازار می‌شوند چرا که صنایع نسبت به اختراع و نوآوری مقاومت دارد و با این که می‌داند این نوآوری سودآور و کمک‌کننده بوده اما به خاطر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌هایی که داشته به‌سختی ‌تغییرات را می‌پذیرد.

توسعه کشور و تولید ثروت با علم اندوزی و اختراع میسر می شود

وی معتقد است که توسعه کشور و تولید ثروت از علم فقط با روی آوردن به اختراع و نوآوری میسر می‌شود.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی با تاکید بر اینکه سازوکارهای دولتی باید پذیرفته شده و اساتید دانشگاه نیز در کشورمان باید آپدیت شوند، افزود: جایگاه گواهی ثبت اختراع بالاتر از مقاله بوده چرا که با اختراع می توان از علم به صنعت و تولید ثروت رسید.

وی گفت: این اختراعات هستند که به ما کمک می‌کنند تا در تولید ناخالص ملی نقش داشته و در نهایت، کشور را به توسعه و رشد برسانیم.

ثبت ایده مانع سرقت این نوع برنامه و کار می شود

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی مخترعین در ژنو سوئیس گفت: ثبت اختراع مانع سرقت ایده شده و اختراع به نام فرد مخترع ثبت می شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی دارای ایده ای تازه، بکر و جدید هست حتما با این مجموعه ارتباط برقرار کرده تا ایده اش قبل از سرقت ثبت شود چرا که فرد پس از سرقت ایده خود به لحاظ قانونی نمی تواند اقدامی کند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha