۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85612554
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گلستانی‌ها قدرشناس پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

گنبدکاووس- ایرنا- مردم گلستان با پایبندی به فرهنگ تکریم سالمندان احترام زیادی برای والدین خود به ویژه در سنین بالا قائل هستند و بر اساس بررسی کارشناسان آمار خانواده‌ایی که پدر و مادر خود را راهی خانه سالمندان می‌کنند در این استان کمتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، تمام افرادی که سن شناسنامه‌ای آنان بالاتر از ۶۰ سال باشد سالمند هستند و همچنین بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بین ۶۰ تا ۶۹ سال سالمند، ۷۰ تا ۷۹ سالخورده و بالاتر از ۸۰ سال کهنسال خوانده می‌شوند.

طبق اعلام کارشناسان، بهبود شاخص امید به زندگی سبب افزایش تعداد سالمندان در سال‌های اخیر شده به طوری‌که طبق برآورد سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ جمعیت سالمندان ۶۵ ساله به بالا در جهان ۷۲۷ میلیون نفر است که این تعداد در سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد و جمعیت سالمندان به بیش از ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید.

در ایران نیز جمعیت سالمندان ۶۵ سال به بالا تا سال ۱۴۱۵ معادل ۱۱ درصد رشد خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر کشور در ۱۰۰ سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون نفر برسد.

همچنین بررسی آمارها در استان گلستان هم از روند روبه رشد جمعیت سالمندی حکایت دارد و این جمعیت از ۱۹۸ هزار نفر در سال گذشته به ۲۰۴ هزار نفر در سال‌جاری رسید اما مشاهده رفتار خانواده‌ها حاکی از آن است که کم یا زیاد شدن این عدد تاثیری در جایگاه والای سالمندان در استان به ویژه مناطق روستایی ندارد.

افرادی که روزی خود به عنوان کودک در محیط خانواده در کنار پدر و مادر بزرگ شده و رفتار آنان را با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مشاهده کردند اکنون که به سن پدران و مادرانشان رسیدند، راه و رسم آنان را در تکریم جایگاه والدین ادامه دادند به طوری که حتی در شرایط بیماری و کهولت سن هم سعی می‌کنند از پدر یا مادر خود با همراهی پرستار در خانه نگهداری کنند.

علی حسینی یکی از همین فرزندان است که با وجود زندگی در گنبدکاووس به همراه سایر خواهران و برادرانش هفته‌ای چند روز را به خدمت به پدر بیمار سالمند و بیمار خود در گرگان اختصاص داده است.

وی ادامه داد: پدران و مادرانی که امروز در بستر بیماری هستند یا به دلیل کهولت سن نمی‌توانند کارهای شخصی خود را انجام دهند روزگاری با تمام وجود برای تربیت و رشد فرزندانشان تلاش کردند و ما باید با کمک به آنان، گوشه‌ای از این زحمات را جبران کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: فرزندان این نسل هم با الگوگیری از رفتار پدران و مادرانشان راه آنان را در تکریم بزرگ‌ترها ادامه دهند.

گلستانی‌ها قدرشناس پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

محمد مختومی از ساکنان مناطق روستایی استان گلستان هم که از مادر کهنسال خود در منزل نگهداری می‌کند، به خبرنگار ایرنا گفت: در فرهنگ قوم ترکمن احترام به بزرگ‌ترها از جایگاه بالایی برخوردار است و تا جایی که در توان داریم برای خدمت به آنان تلاش می‌کنیم.

وی افزود: مادرم که حدود ۷۵ سال سن دارد به دلیل شرایط جسمی و معلولیت از ناحیه پا و درگیری با آلزایمر توان انجام بسیاری از کارهای شخصی خود را ندارد اما خانواده هیچ وقت در نگهداری وی کوتاهی نکردند.

مختومی ادامه داد: تمام خواهران و برادرهایم ازدواج کرده و مستقل شدند و هم اینک فقط یک خواهرم به دلیل نگرانی از شرایط مادرم ازدواج نکرده و در خانه به صورت شبانه روزی در خدمت وی است و ما هم در واقع ضروری کمک حالش می‌شویم.

وی افزود: از این موارد در قوم ترکمن زیاد است و خیلی کم پیش می‌آید که حاضر باشند پدر یا مادر خود را به خانه سالمندان بفرستند.

وجود ۲۰۴ هزار سالمند در گلستان

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان تعداد جمعیت سالمندان استان بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت را ۲۰۴ هزار نفر معادل ۱۰.۲ درصد جمعیت حدود ۲ میلیون نفری استان اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با بیش از ۱۹۸ هزار نفر سال گذشته افزایش یافته است.

فاطمه فتحی بیشترین جمعیت سالمندی در گلستان را مربوط به بندرگز و کردکوی و کمترین جمعیت سالمندی را مربوط به مراوه‌تپه و گنبدکاووس دانست و اظهار کرد: هم اینک حدود ۹ هزار نفر از سالمندان استان زیرپوشش بهزیستی هستند.

به گفته وی، ارائه خدمات توانپزشکی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی سنجی، وسایل توانبخشی شامل عصا، واکر، ویلچر، تخت و تشک مواج، وسایل بهداشتی شامل پوشینه و پانسمان و پرداخت مستمری و حق پرستاری از جمله خدمات سازمان به سالمندان نیازمند و دارای پرونده در سازمان بهزیستی به‌حساب می‌آید.

وی افزود: ۲ مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در شهر گرگان و یک مرکز شبانه‌روزی در گنبدکاووس با ظرفیت ۲۴۰ نفر در حال خدمت‌سانی به گروه هدف هستند و همچنین ۱۳ مرکز روزانه نگهداری سالمندان هم با ظرفیت ۶۷۰ نفر در استان به افراد بالای ۶۰ سال خدمت رسانی می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان گفت: در همه شهرستان‌های استان به‌جز گالیکش و بندرگز مراکز روزانه سالمندان فعالیت دارد و خدمات درمانی، توانپزشکی و توانبخشی را به گروه هدف ارانه می‌دهد و در کنار آن ۶ بنیاد فرزانگان به عنوان موسساتی غیرانتفاعی با هدف توانمندسازی سالمندان و تکریم آنان و افزایش آگاهی جامعه نسبت به توانایی‌های این قشر و غنی‌سازی اوقات فراغت‌ در گرگان، علی‌آبادکتول، بندرگز و مینودشت فعال است.

گلستانی‌ها قدرشناس پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

فتحی بیان کرد: با وجود اینکه سالمندی و پیری به دلیل ماهیت فیزیولوژیک و پیش‌رونده باعث کاهش عملکرد اجتماعی، شناختی و جسمی افراد می‌شود اما با چاره اندیشی و اقدامات پیشگیرانه می‌توان محدودیت‌های آن را به تعویق انداخت.

وی افزود: آموزش‌هایی با رویکر پیشگیری از سکته مغزی، قلبی، پوکی استخوان، آرتروز، سقوط و افتادن، آلزایمر و دیابت برای سالمندان توسط موسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی در حال برگزاری است.

فتحی بیان کرد: بهزیستی با اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در همه شهرستان‌های گلستان در حال ارائه آموزش به چهار هزار و ۲۰۰ سالمند بالای ۶۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه گلستان یکی از استان‌های با کمترین مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در کشور است، گفت: مردم این استان به دلیل باورهای فرهنگی برجای مانده از گذشتگان همواره احترام زیادی برای بزرگ‌ترها در محیط خانواده قائل هستند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان افزود: از مجموع ۲۰۴ هزار سالمند گلستان فقط حدود ۹ هزار نفر از آنان در بهزیستی پرونده دارند و خیلی از خانواده‌ها با گرفتن پرستار یا همکاری فرزندان مسوولیت نگهداری از پدران و مادران سالمند خود را برعهده می‌گیرند.

فتحی ادامه داد: بیشترین تکریم به سالمندان در گلستان مربوط به مناطق روستایی است و در مناطق شهری هم فرزندانی که توان نگهداری از پدران و مادران خود را به دلیل مشغله کاری ندارند در موارد محدود مسوولیت نهگداری از آنان را به مراکز شبانه‌روزی می‌سپارند.

وی یادآور شد: در بندرگز و گالیکش هم به دلیل نبود تقاضا، هیچ مرکزی برای نگهداری سالمندان در مراکز روزانه و شبانه روزی وجود ندارد.

سالمند در جامعه همچون پیامبر در میان امتش است

رییس مرکز بهداشت گلستان گفت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، ایجاد و توسعه محیط‌های مناسب سازی شده برای سالمندان می‌تواند نقش مهمی در دسترسی عادلانه و توانمندسازی آنان داشته باشد.

موسی‌الرضا شبیهی افزود: ورود به چرخه سالمندی می‌تواند برای بسیاری از سالمندان نیازهای جدیدی را ایجاد کند لذا دسترسی عادلانه به خدمات در دوران سالمندی به عنوان یک مساله اجتماعی قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان دارای ثروتی فراوان از دانش، تجربه و حکمت هستند که می‌تواند به بهبود جامعه کمک بزرگی کند چرا که آنان زندگی طولانی را تجربه کردند و با چالش‌های بسیاری روبرو بودند که باعث شده دیدگاهی منحصر به فرد نسبت به زندگی داشته باشند بنابر این با توانمندسازی سالمندان و فعال نگه داشتن آنان در جامعه، نه تنها از این منبع ارزشمند بهره برداری می‌کنیم بلکه احترام و قدردانی خود را نسبت به آنان نشان می‌دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند هستند، گفت: گلستان هفتمین استان کشور از لحاظ جوانی جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha