هفته جهانی فضا آغاز شد/ اتحاد میان فناوری فضایی و علوم آب و هوایی

تهران- ایرنا- هفته جهانی فضا از امروز (جمعه، ۱۳ مهرماه) با شعار اصلی «فضا و تغییرات اقلیمی» و با هدف افزایش آگاهی عمومی و ترویج علم آغاز شد. این هفته در سال پیش رو با تمرکز بر اتحاد قدرتمند بین فناوری فضایی و علوم آب و هوایی، به دنبال آموزش عمومی، الهام بخشیدن و ایجاد ارتباطی موثر بین جامعه جهانی است.

«مرتضی نیکخو» دبیر هفته جهانی فضا امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری رویدادهای این هفته انتخاب می‌کند تا همه فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان در این هفته (۱۳ تا ۱۹ مهرمصادف با ۴ تا ۱۰ اکتبر) پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود؛ این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۳ را «فضا و تغییرات اقلیمی» نامگذاری کرده است.

وی درباره علت این نامگذاری گفت: با توجه به اهمیت کاربردهای فناوری فضایی و داده‌های ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلف، این فناوری می‌تواند تاثیر تحول‌آفرینی را در حوزه پایش تغییرات اقلیمی داشته باشد. اکتشاف فضایی در افزایش درک و مدیریت ما از آب و هوای زمین نقش به‌سزایی خواهد داشت.

نیکخو تاکید کرد: هفته جهانی فضا در سال پیش رو با تمرکز بر اتحاد قدرتمند بین فناوری فضایی و علوم آب و هوایی، به دنبال آموزش عمومی، الهام بخشیدن و ایجاد ارتباطی موثر بین جامعه جهانی است.

دبیر هفته جهانی فضا ضمن بیان این نکته که مراسم افتتاحیه هفته فضا روز شنبه با حضور مسئولین و متخصصان این حوزه برگزار می‌شود، افزود: در این هفته رویدادهای تخصصی و عمومی متعددی برگزار می‌شود. برای برگزاری رویدادهای این هفته از همه سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی، انجمن‌ها و گروه‌های علاقه‌مند دعوت کرده‌ایم تا با ما همراه باشند.

هفته جهانی فضا آغاز شد/ اتحاد میان فناوری فضایی و علوم آب و هوایی

نیکخو ادامه‌داد: یکی از اهداف اصلی هفته جهانی فضا، افزایش آگاهی عمومی و ترویج علم است. نامگذاری روزهای هفته فضا که از وظایف دبیرخانه هفته جهانی فضا در سازمان فضایی ایران است، مانند سال‌های گذشته بر اساس همین دیدگاه انجام شده است.

وی تصریح‌کرد: طبق روال هر سال، دبیرخانه هفته جهانی فضا در سازمان فضایی ایران برای روزهای این هفته شعارهایی را انتخاب و اعلام کرده است. «فضا، زمین و نسل آینده» نامی است که برای امروز (جمعه، ۱۳ مهرماه) و همزمان با آغاز هفته فضا درنظر گرفته‌ شده است. «فضا، هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی»، «ماهواره‌ها و پایش گازهای گلخانه‌ای»، «فناوری فضایی و مدیریت مخاطرات طبیعی»، «اقلیم فضا و پایش فعالیت‌های خورشیدی»، «فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی» و «انسان، فناوری فضایی و امنیت غذایی» به ترتیب برای روزهای دیگر در نظر گرفته شده است.

دبیر هفته جهانی فضا درباره برنامه‌هایی که برای این هفته درنظر گرفته شده است، گفت: امسال برنامه های متنوع علمی حول محور شعار هفته جهانی فضا تدوین شده است که با همکاری و مشارکت سایر مراکز علمی، دانشگاهی و سازمان‌های بهره‌بردار از فناوری فضایی برگزار خواهد شد. امسال با همکاری و مشارکت خیلی خوب دانشگاه‌ها برنامه‌های تخصصی ویژه دانشجویان در دانشگاه‌های کشور برگزار خواهد شد.

نیکخو افزود: عصر روزهای شنبه و یکشنبه (۱۴ و ۱۵ مهرماه) در دانشگاه شریف رویداد دانشجویی همراه با سمینار و کارگاه تخصصی برگزار می‌شود. روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه (۱۵، ۱۶ و ۱۷ مهرماه) در دانشگاه امیرکبیر برنامه ویژه دانشجویان با موضوعات فناوری ماهواره، فناوری پرتابگر و کاربردهای فناوری فضایی برگزار خواهد شد. روز دوشنبه (۱۶ مهرماه) نیر برنامه‌ای با مضووع مباحث حقوقی فعالیت‌های فضایی در دانشگاه علم و صنعت برقرار خواهد بود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این برنامه‌ها، هر روز برای دانش آموزان برنامه‌های برخط داریم که می‌توانند در آن شرکت کنند. در روزهای هفته فضایی، برنامه‌های متعددی در پژوهش‌سراهای شهرستان‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha