۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85613005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبض تند بیماری‌های قلبی در خراسان‌شمالی

۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبر: 85613005
نبض تند بیماری‌های قلبی در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- بیماری های قلبی و عروقی همچنان در صدر بیماری ها و بیشترین دلیل مرگ و میر در خراسان‌شمالی به شمار می رود که می توان با اصلاح سبک زندگی و چکاب های سالانه از آمار فوتی های ناشی از این بیماری کاست.

به گزارش ایرنا، بیماری های قلبی و عروقی در گذشته کم و بیش بین مردم رایج بود و برخی شهروندان شهرهای بزرگ گرفتار آن بودند.

این بیماری اکنون در بسیاری از کشورها جزو سه دلیل مرگ و میر است و خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنی نیست به گونه ای که اکنون بیماری های قلبی و عروقی در این خطه در صدر علت فوتی ها قرار دارد تا گوی سبقت را از دیگر بیماری ها برباید.

بنابر آمار اداره کل ثبت احوال خراسان‌شمالی بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ و میر مردم در این استان یک میلیون نفری است.

گرچه برخی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی و عروقی همچون سن و ژنتیک غیر قابل مداخله هستند اما روش هایی برای پیشگیری از آن و یا حداقل به تأخیر انداختن آن ها وجود دارد.

در واقع می توان با اصلاح سبک زندگی، چکاپ های سالانه و مراجعه مکرر به پزشک متخصص قلب و عروق تا حد زیادی از بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های زمینه ای آن مانند پرفشاری خون جلوگیری کند.

نبض تند بیماری‌های قلبی در خراسان‌شمالی

بیماری‌های قلبی صدرنشین فوتی‌ها

بیماری‌های قلبی و عروقی صدرنشین علت مرگ و میر در خراسان شمالی است و ابتلا به سرطان و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث غیرطبیعی و بیماری های عفونی و انگلی در رده دیگر علت های فوت در این استان گزارش شده است.

بنابر آمار اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی ۲ هزار و ۸۸۷ واقعه وفات در سال گذشته مربوط به مناطق شهری و ۲ هزار و ۲۶۲ واقعه مربوط به مناطق روستایی استان است.

در این مدت؛ به ازای هر هزار نفر جمعیت استان، ۵.۵ واقعه فوت در استان ثبت شد و میانگین سن متوفیان استان در سال گذشته ۶۳.۹ سال ثبت شده است که این رقم در کشور ۶۳.۶۱ سال است.

نبض تند بیماری‌های قلبی در خراسان‌شمالی

کاهش سن بروز بیماری‌های قلبی

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز از کاهش سن بروز بیماری های قلبی در این استان خبر می دهد.

روح الله یزدانی می گوید: وقتی بیماری ۳۵ ساله با مشکل سکته قلبی در این استان به بیمارستان ارجاع می شود، نشان از کاهش سن بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

وی می افزاید: متاسفانه سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته و افراد معمولا از بیماری خود آگاه نیستند.

یزدانی با اشاره به اینکه کنترل فشار خون از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند، می گوید: خدمات خطر سنجی در مراکز بهداشت و جامع سلامت در حال انجام است و در این مراکز فشار خون و قند خون به صورت رایگان گرفته می شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی ادامه می دهد: براساس آخرین پیمایش ها، ۳۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان فشار خون دارند که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

نبض تند بیماری‌های قلبی در خراسان‌شمالی

برای پیشگیری چه باید کرد

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: سبک زندگی ناسالم می تواند منجر به افزایش فشار خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی شود که مهمترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی محسوب می شود.

دکتر فلوریا انفرادی می افزاید: کاهش فعالیت بدنی عامل خطر قوی برای مرگ ناشی از بیماری های قلبی است و متاسفانه پیشرفت صنعت، فعالیت جسمانی را در سال های اخیر به حداقل رسانده است.

وی در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری می گوید: فعالیت های ورزشی منظم و سبک مانند پیاده روی، افراد را در داشتن قلب و بدنی سالم کمک می کند به گونه ای که روزانه ۳۰ دقیقه ورزش سبک می تواند از بروز عوارض و مشکلات قلبی جلوگیری کند.

انفرادی ادامه می دهد: همچنین مصرف غذاهای شور (گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیار شور، ماهی شور و دودی، سوپ آماده، ترشی، آجیل شور و نظایر آن) باید کمتر شود و با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان فشارخون بالا در برنامه غذایی روزانه باید از میوه‌ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، بیماری‌های قلب و عروق مهمترین عامل مرگ و میر ایرانیان است، بیماری هایی که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت و ثبت احوال، سالانه دست کم جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را می‌گیرد و هزاران نفر را بستری، ناتوان و از کار افتاده می‌کند.

بیماری‌های قلب و عروق انواع مختلفی دارند؛ بیماری‌هایی مانند تنگ شدن و انسداد عروق از جمله عروق کرونر، مشکلات ضربان نا منظم یا آریتمی قلب، نقایص مادرزادی قلب، بیماری‌های دریچه‌ای، بیماری عضله قلب، عفونت‌های قلبی و بیماری‌های ایسکمی که در آن به علت انسداد عروق اکسیژن و مواد غذایی لازم به قلب نمی‌رسد و توانایی پمپاژ خون توسط قلب کاهش می‌یابد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha