چهار عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ در زمره پژوهشگران پر استناد جهان

تهران- ایرنا- طبق گزارش ارزیابی محققان دانشگاه استنفورد ۲۰۲۴، چهار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در فهرست دو درصد برتر پژوهشگران پر استناد جهان سال ۲۰۲۴ قرار گرفتند. 

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه علم و فرهنگ، علی منتظری‌مقدم از دانشمندان ایرانی در حوزه بهداشت عمومی و همه‌گیرشناسی، عضو هیات علمی وابسته این دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، حسین بهاروند دانشمند ایرانی در حوزه زیست‌شناسی و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و عضو هیات علمی وابسته دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی، علی سعداله عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و رضا عمانی سامانی از استادان مدعو و عضو کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی دانشگاه علم و فرهنگ در فهرست دو درصد برتر پژوهشگران پراستناد جهان سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

مؤسسه ISC هر ساله آخرین یافته‌های علم‌سنجی برگرفته از منابع و مراجع معتبر مختلف را تحلیل و گزارش می‌کند. یکی از این گزارش‌ها، بر پایه آخرین یافته‌های پروژه مشترک الزویر و گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد که به «فهرست دانشگاه استنفورد» معروف شده است، انجام می‌شود.

این گروه در چند سال اخیر با تحلیل داده‌های پایگاه اسکوپس بر اساس روش‌شناسی ویژه‌ای، اقدام به شناسایی و ارائه فهرستی از پژوهشگران پر استناد برتر جهان در یک پایگاه اطلاعاتی کرده‌اند. روش‌شناسی ابداع شده، مبتنی بر مجموعه‌ای از سنجه‌های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تأثیر استنادی پژوهشگران در رشته‌ها و حوزه‌های علمی مختلف است. آنان با ترکیب این سنجه‌ها، شاخصی به نام «شاخص استنادی مرکب» را ابداع و در مقاله سال ۲۰۱۶ خود معرفی و محاسبه کرده‌اند. این شاخص مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی، جایگاه (الگوی هم‌نویسندگی) و شاخص هرش نویسندگان است.

تازه‌ترین به‌روزرسانی این پایگاه در مهر ماه ۱۴۰۳ (سپتامبر ۲۰۲۴) منتشر شده است. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای برون‌دادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس، نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

این پایگاه در هر نسخه، دو فهرست از پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان را منتشر می‌کند. تفاوت این دو فهرست در بازه زمانی استنادهای تحلیل شده است: در یکی از فهرست‌های اعلام شده، بازه زمانی استنادهای دریافتی یک ساله است و در فهرست دیگر، بازه زمانی استنادهای دریافتی از سال ۱۹۹۶ به بعد در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha