۹ مهر ۱۴۰۳، ۲۲:۱۲
کد خبر: 85613189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاسخ متولی موقوفه معزالوزاره به علامت سوال‌های مالکان شهرک ارتش

شیراز - ایرنا - متولی موقوفه معزالوزاره درباره مساله پیش آمده پیرامون شهرک ارتش شیراز توضیح داد و گفت: برای حل مساله، توافقنامه‌ای منعقد شده اما با گذشت هفت سال از این توافق، هیچگونه اقدامی از سوی شرکت تعاونی مسکن بازنشستگان ارتش و عباسعلی اقبالی مالک پیشین این اراضی انجام نشده است.

به گزارش ایرنا، ابوالحسن معزی روز دوشنبه درباره مساله اوقافی شدن ۵۳۴ منازل مالکان شهرک ارتش، اظهار کرد: براساس اسناد و مدارک ثبتی سه دانگ مشاع از اراضی رحمت آباد و چهل چشمه تحت پلاک ۱۰ بخش سه شیراز از سال ۱۳۱۳ هجری قمری از سوی واقف خیراندیش مرحوم حاجی میرزا محمد رحیم خان ملقب به معزالوزاره برای ترویج فرهنگ غنی اسلام و روضه خوانی و اطعام حضرت سید الشهداء (ع) و امیرالمومنین علی (ع) وقف شده و تا کنون نیز به این نیت واقفانه عمل شده است.

وی افزود: این اراضی در سال ۱۳۵۲ با تقسیم نامه قانونی به ۲۲ پلاک فرعی تقسیم شده و برای عرصه باغات غارسی و مالکی نیز پلاک ۱۰ لحاظ شده که موقوفه غیر از ۲ پلاک ۱۳/۱۰ و ۱۶/۱۰، در بقیه از هرکدام از جمله از جمله پلاک ۱۱/۱۰ بخش سه شیراز که محل وقوع شهرک بازنشستگان ارتش، سه دانگ مشاع سهام برخوردار است.

متولی موقوفه معزالوزاره ادامه داد: براساس سه سند ثبتی اسناد رسمی، عباسعلی اقبالی ۳۴ هکتار زمین از زارعین سه دانگ موقوفه و ۳۴ هکتار از زارعین سه دانگ ملکی خریداری کرده و برای سه دانگ سهام موقوفه نیز آذر ماه سال ۸۵ سند اجاره تنظیم شده است؛ بنابراین از اینکه این اراضی موقوفه است، علم و اطلاع کامل داشته است.

معزی گفت: عباسعلی اقبالی با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک با استناد به مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ اصلاح قانون ثبت اسناد و املاک، برای ۲ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۰۴ متر مربع از این اراضی درخواست صدور سند مالکیت کرده که بر خلاف مقررات، اداره ثبت اسناد و املاک بدون توجه به وقفیت سه دانگ سهام موقوفه اقدام به ثبت این اراضی به صورت ششدانگ ملکی بنام وی و همسرش پریوش پردل کرده است که مورد اعتراض موقوفه نیز قرار گرفت.

وی افزود: به همین دلیل موقوفه معزالوزاره علیه عباسعلی اقبالی و همسرش شکایت کرده تا این سند مالکیت ابطال شود و در نتیجه منجر به صدور حکم به نفع موقوفه شد.

متولی موقوفه معزالوزاره یادآور شد: شرکت تعاونی مسکن بازنشستگان ارتش هنگام واگذاری زمین به اعضا، در قرارداد خود اعلام کرده که ممکن است زمین موقوفه شود و خریداران نیز از این موضوع خبر داشته‌اند اما ممکن است افرادی که زمین را از اعضای تعاونی خریده‌اند، از این جریان بی‌خبر باشند .

سهل‌انگاری مالکان پیشین در عمل به توافقنامه با موقوفه معزالوزاره

معزی گفت: به منظور کمک به اعضای تعاونی مسکن بازنشستگان ارتش، موقوفه معزالوزاره در اسفندماه ۱۳۹۶ توافقنامه‌ای با عباسعلی اقبالی و شرکت تعاونی مسکن بازنشستگان ارتش تنظیم کرد تا نسبت به تغییر کاربری و افراز سهام سه دانگ موقوفه (حدود ۴۰.۵ هکتار اراضی باقیمانده) بر اساس اصل هم ارزشی اقدام کند.

با وجود گذشت هفت سال از این توافقنامه متاسفانه هیچگونه اقدامی از سوی این شرکت تعاونی مسکن و عباسعلی اقبالی و همسرش بعمل نیامده است .

متولی موقوفه معزالوزاره اضافه کرد: بار دیگر شهریور ماه ۱۴۰۳در طی جلسه‌ای در استانداری فارس، مدت یک سال به آن‌ها وقت داده شده تا نسبت به تثبیت مالکیت تعاونی ، تغییر کاربری و تفکیک و افراز سهام موقوفه اقدام کنند .

معزی یادآور شد: عباسعلی اقبالی و پریوش پردل که مرتکب تخلف شده‌اند، طرف دعوی موقوفه معزالوزاره هستند تا این ۲ و شرکت تعاونی مسکن بازنشستگان ارتش ظرف مدت یک سال ( تا تاریخ ۱۹/۰۶/۱۴۰۴) اقدام لازم را برای تامین حقوق موقوفه در باقیمانده اراضی کنند.

وی بیان کرد: خریداران قطعات ۲۰۰ مترمربعی داخل محدوده پلاک ۱۲۱۶/۱۰ که مدعی اند زمین عرصه وقفی را بدون اطلاع از وقفیت خریده‌اند و اینک با این دادنامه اسناد مالکیت سه دانگ آنها باطل خواهد شد، می‌توانند به استناد تبصره سه ماده واحده قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه، برای دریافت خسارت وارده به عباسعلی اقبالی و پریوش پردل و هیات مدیره این شرکت تعاونی مسکن مراجعه کنند.

معزی بیان کرد: در صورتیکه هر یک از این افراد، بر اساس قانون، تقاضای اجاره کنند، موقوفه آمادگی دارد با در نظر گرفتن حقوق کسب شده شش‌دانگ اعیانی و سه دانگ عرصه ملکی، براساس مقررات، نسبت به سه دانگ عرصه موقوفه، سند اجاره تنظیم کنند و مالکیت اعیانی نیز متعلق به این مالکان خواهد بود .

به گزارش ایرنا، ۱۷ شهریور ماه، جمعی از مالکان شهرک ارتش شیراز با اجتماع مقابل استاندار فارس، نسبت به ابطال اسناد شش‌دانگ ملکی خود و اوقافی شدن سه دانگ آن اعتراض کردند و با ارائه و قرائت نامه‌ای چندین سوال را در ارتباط با این این پرونده مطرح کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

به دنبال این اعتراض کارگروهی ویژه با حضور نمایندگانی از معترضان، نماینده موقوفه و نمایندهای از استاندار تشکیل شد تا نسبت به بررسی اسناد و تصمیمگیری عادلانه اقدام کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha